Non-fiction: Ovládne dementní lidstvo umělá inteligence?
25. 2. 2015 / Bohumil Kartous
Víte, co odlišuje naši dobu od
předchozích historických období? Science fiction, nebo to, co jsme za scifi
zvyklí považovat, se stává realitou během našich krátkých životů. Ba co víc,
neustále se zrychlující vývoj způsobuje, že už selhává i kolektivní
představivost. Bere se jako dané, že lidstvo není schopno predikovat ani v
řádech let, což samozřejmě činí lidskou činnost, zejména tu ekonomickou,
předmětem naprosté spekulace. Představte si, že za této situace se přední vědci a technologové shodnou, že si možná kopeme vlastní hrob. A Hollywood se skeptickými výzkumníky přizvukují, že jím bude naše vlastní zhloupnutí.
Elektrifikace lidstva trvala
sto třicet let a v podstatě ještě zdaleka není ukončena. Propojení
prostřednictvím internetu trvalo dvacet let a mnohde elektrifikaci předběhlo. Google
i Facebook testují šíření wi-fi signálu prostřednictvím dronů a balónů. Na
řadě míst zeměkoule elektrická síť není a ani nebude, internet se tam už ale
dostal v podobě mobilních zařízení. Tyto oblasti doposud nepoznaly většinu z
toho, čím technologický vývoj obdařil euroatlantickou civilizaci, ale mobilní
sítě a zařízení jsou téměř všude. Technologický vývoj zaměřený na informace a
jejich přenos tak překlenul veškerý jiný. James Gleick ve své nedávno vydané
knize Informace
tento vývoj podrobně sleduje a dokládá, že v informaci se sbíhají fyzika,
chemie i biologie. Současná věda pracuje s teorémem, že hmota i život jsou
založeny na přenosu informací.
Zároveň se zdá, že díky tomuto
pokroku se lidstvo dostalo na hranu schopnosti kontroly vlastního
technologického vývoje. Deník
Guardian vydal článek, v němž Stephen Balkam, ředitel
amerického Institutu rodinného bezpečí na internetu (Family Online Safety
Institute) poukazuje na varovné předpovědi lidí z oblasti vědy a
technologického vývoje týkající se rozvoje umělé inteligence. Fyzik Stephen
Hawking, dlouholetý spolupracovník Intelu a člověk, který je kvůli
degenerativnímu postižení motorických neuronů odkázaný na pokrok
v komunikačních technologiích, nedávno předpověděl, že vývoj umělé
inteligence může
vést ke konci lidské rasy. Elon Musk, zakladatel projektů
PayPal,Tesla a SpaceX prohlásil, že umělá inteligence je největším
existenciálním nebezpečím lidstva. Bill Gates, jeden z průkopníků v oblasti
informačních technologií, se také řadí do tábora těch, kteří jsou
rozvojem umělé inteligence znepokojeni.
Důvodem pro znepokojení je
možná ztráta kontroly tehdy, pokud se informační technologie dokáží vyvinout na
takovou úroveň, kdy budou počítače schopné sebeprogramování a tedy budou
schopné řídit vlastní procesy nezávisle na člověku. Toto znepokojení posiluje
rozvoj dalšího nadcházejícího technologického trendu, jímž je internet věcí
(internet of things). Už dnes je možné prostřednictvím internetu ovládat
ledničky či pračky nebo termostaty v domácnosti. Existují tisíce
technologických start upů, které se snaží tuto oblast rozvinout, protože
představuje velmi lukrativní ekonomickou příležitost. A představuje také další
stupeň ztráty kontroly nad procesy, které se kolem nás dějí, a to na takové
úrovni, kdy je možné tyto procesy, bez vědomí člověka, jehož se přímo týkají,
zcela ovládnout.
Ve věku internetu věcí se dá
předpokládat, že objekty (věci, ale i zvířata nebo lidé) vybavení komunikačním zařízením
schopným vysílat a přijímat informace budou komunikovat se svým okolím na zcela
samostatně, jak píše Balkam, bez lidské intervence. Tyto technologie nejsou
ničím, co bychom mohli označovat za scifi, jsou přítomné, reálné a jejich vývoj
je neuvěřitelně rychlý. Penetrace internetem věcí bude pravděpodobně mnohem
rychlejší a mnohem méně nápadná než tomu bylo na počátku internetu samotného.
Balkam v souvislosti se
skeptickými predikcemi, uvádí dva filmy, které poutají naši představivost v
souvislosti s umělou inteligencí a jejím plíživým ovládnutím lidské existence: Kubrickovu Vesmírnou
odyseu a nedávný film Ona
Spikea Jonzea. V tom prvním počítač HAL promyšleně zavraždí posádku
vesmírné lodi, kterou jeho systém řídí. V tom druhém se hlavní hrdina zamiluje
do operačního programu, který je schopen rozeznávat a komunikovat emoce.
Nejen tvůrci
scifi vyvolávají jistou míru znepokojení. Americká federální obchodní komise
vydala zprávu, v níž apeluje na výrobce, aby jednali podle té nejlepší praxe a
účinně omezovali shromažďování dat, aby zajistili důvěru zákazníků v novou síť.
Balkam je přesto
technologickým optimistou. Cituje Kevina Kellyho, šéfredaktora časopisu Wired, který soudí, že s
vývojem internetu věcí a umělé inteligence bude zároveň docházet k vývoji
programového řešení, které bude pokročilé přístroje omezovat v tom, aby
nabývaly něčeho, co by se dalo označit za vlastní "vědomí", resp.
možnosti dělat samostatná rozhodnutí.
Stejně jako Balkam, i Kelly je
optimista. Věří, že stejné jako předchozí vynálezy, i rozvoj v oblasti přenosu
informací a umělé inteligence povede v konečném důsledku ke prospěchu a rozvoji
civilizace. Balkam odkazuje k Teilhardovi de Chardinovi, francouzskému
spiritualistovi, který chápal vesmír jako smysluplný celek a lidskou civilizaci
jako kolektivní vědomí, síť. Podle Balkama de Chardin touto metaforou (v jeho
případě silně panteistickou) předpověděl budoucnost, předpověděl vznik
internetu jako další vývojový stupeň na cestě k bodu Omega, který v de
Chardinově pojetí představuje vrchol evoluce.
Teilhard de
Chardin byl náboženský myslitel a tedy v principu věřil v pozitivní progres.
Evoluce v jeho pojetí nutně spěje k vyvrcholení, které je součástí velkého
božského plánu, proto happy end. Jenže poprvé v historii se lidstvo dostalo do
situace, kdy technologický vývoj zcela zásadně obrací vztah mezi myšlením a
okolním světem. V době před chytrými telefony a aplikacemi, které provádějí
složitější kognitivní operace místo člověka, bylo nutné rozvíjet činnost
mozku a adaptovat se tak pružně na nejrůznější situace. Civilizace pochopitelně
přinášela nástroje, které pomáhaly člověku zjednodušovat jeho činnost, ale
osvojit si jejich ovládání převážně stimulovalo mozkovou činnost. Poprvé se
dostáváme do situace, že ovládat nástroje v podobě různých smart apps
(navigace, organizéry, hry atp.) nevyžaduje velmi často náročnější myšlenkové operace,
pouze „intuitivní“ návod, který je se stále větší pečlivostí zbavován překážek,
jež je nutno překonat vlastní vynalézavostí. Intuice střídá kognici v roli
hlavního „driveru“ řízení stále většího počtu procesů v našem životě. Jde
přitom o intuici s malým „i“, sémanticky nepřesný výraz pro jednoduchý
ovladač, o jehož použití není třeba dlouze přemýšlet.
Tu náročnou část činnosti
převzala stále dokonalejší umělá inteligence. Označení "smart", které
má původně marketingový význam, vlastně velmi přesně vystihuje, kam se
přesunulo kognitivní těžiště.
Situace je o to problematičtější, že tzv. smart apps, kam pro účely tohoto
textu zařadíme i hry, jsou v současnosti nejdůvěrnějším a nejbližším
společníkem dětí, a to už od jejich raného věku. S rozvojem zařízení ovládaných
dotykem se okamžitě objevila nabídka aplikací určených pro děti od batolecího
věku, nejčastěji pochopitelně her. Okamžitá, instantní dostupnost a nepřeberné
množství stále nových her vede k vytvoření návyku a mnohdy závislosti na tom,
čemu děti věnují pozornost a jak tráví čas, velmi často za tichého souhlasu
spokojených rodičů. Dítě vysloveně „nelelkuje“ a budí dojem zaujetí. To je
pravda, jenže zaujetí a jeho zdroj jsou dvě vysoce odlišné věci.
Nejde v podstatě o nic jiného
než o čas. Technologie mají i v tomto případě velmi různorodý rozvojový
potenciál. Aplikací a her, které vyžadují vynalézavost, řešení složitějších
zadání a problémů či kreativitu, je spousta. Problém spočívá v tom, že děti,
jejichž mozek nutně vyžaduje stimulaci, svádí velmi často ty hry, které
potřebnou stimulaci neposkytují, resp. poskytují jen v omezené míře. V tomto
stavu mohou vysloveně promeškat období, kdy je jejich mozek tvárný a schopný
vytvářet spojení nutná pro pozdější vstřebávání a rozvoj. To je historicky zcela
unikátní a zároveň naprosto masová zkušenost, kterou lidská civilizace neumí
vyhodnotit. Nedokážeme proto předpovědět, co to s vývojem kultury udělá za
dalších 20 či 30 let, až tato generace dospěje.
Tohoto fenoménu si všímá německý psychiatr a
neurovědec Manfred Spitzer, autor knihy Digitální
demence. Jeho vlastní predikce je více než temná. Na základě toho, jak
vyhodnocuje interakci a rozvoj lidského mozku při vysoké míře závislosti na
tzv. chytrých zařízeních a aplikacích předpovídá, že kolem roku 2050, až se
generace dnešních dětí dostane do pozdně produktivního a postproduktivního
věku, předpovídá Spitzer prudký nárůst demence. Podle Spitzera nebude mozek
velké části tzv. civilizovaného lidstva rozvinutý k dostatečné výkonnosti a
jeho funkce budou mnohem rychleji atrofovat. Spitzer je možné týmž
konzervativním skeptikem, jací se objevovali v dějinách vždy, když se
objevila nějaká nová technologie, která radikálně měnila status quo
společnosti. Jenže problém je právě v tom, že žádná z technologií
ještě nedokázala tak radikálně změnit způsob našeho uvažování, jako „smart“
aplikace, které je možné „intuitivně“ ovládat. Skutečně nečekanou oporu by Spitzer
našel někde, kde by to skutečně nečekal: v Hollywoodu. Animovaný film Wall-E, jehož
hlavními hrdiny jsou mimochodem stroje s vlastním vědomím, ukazuje lidstvo
budoucnosti přesně podle toho, jak jej líčí německý psychiatr: obézní a
dementní tvory, závislé a ovládané umělou inteligencí. Tato zvláštní symbióza
stojí za zamyšlení. Ne příliš často se stává, že se Hollywood a skeptičtí vědci
shodnou na svém vidění světa a budoucnosti. Jejich vzácná shoda ještě nemusí
znamenat, že se tak skutečně stane, máme ale - jako lidstvo - skutečně vážný
námět k zamyšlení. Pokud toho ovšem ještě v době, kdy ideální
příspěvek do diskuse má 140 znaků, jsme schopni...
Vytisknout