Ve školách místo učení studentům diktují jen idioti
18. 1. 2011 / Jan Čulík
Lidé kteří od katedry studentům něco diktují a nutí je, aby si v hodinách něco psali, nejsou učitelé, ale idioti. Potřebou diktovat zastírají, že neumějí učit.
Už Komenský pochopil, že studenti se nic nenaučí biflováním, respektive se to krátkodobě naučí, ale po zkoušce či po vyvolání to zase okamžitě zapomenou.
Skutečné znalosti student získává pouze tím, že něco dělá, tedy projekty.
Znamená to, že jediný možný způsob jak studenta něčemu naučit, je dát mu úkol, aby něco zjistil, analyzoval, sebral určité informace a k tomu doplnil vlastní názor.
Diktováním třiceti čtyřiceti mnichům se ve středověku rozmnožovaly rukopisy, v době před vynálezem knihtisku. Dnes máme nejen knihtisk, ale i internet!
Učiteli, který je nespokojen s vydanými učebnicemi, nic nebrání, aby pro žáky umístil na internet vlastní dokonalé učivo.
V hodinách se má pracovat s materiálem, rozbírat ho, věci analyzovat, o věcech diskutovat. Plýtvat učebním časem na diktování poznámek dokáže opravdu jen primitiv, nikoliv učitel. Dokazuje tím, že neví co si má ve třídě jiného počít.
Takový člověk by měl být vyhozen na hodinu. Ubíjí schopnosti studentů, jejich imaginaci, nezávislé myšlení, originalitu i lidství.
Diktovat studentům a pak od nich požadovat, aby to nabiflované při zkoušení opakovali, je horor.
Člověku nejsou k životu potřebné nabiflované informace. Je mu potřebná schopnost informace vědět kde hledat, analyzovat je, třídit je, porozumět jim a utvořit si na ně samostatný názor.
Umět argumentovat, být zvídavý a nacházet díry v argumentaci autorit.
Jen tak může česká společnost uspět v mezinárodní konkurenci.
VytisknoutObsah vydání | Úterý 18.1. 2011
-
18.1. 2011 / Stává se uzákoněná zlodějna skutečně právem?18.1. 2011 / Podle českého práva nelze exekuci zamítnout pro nepřiměřenost, protože "nebyl porušen zákon"18.1. 2011 / Čeští politikové rozumějí jedině tlaku ze zahraničí18.1. 2011 / Čína prý neplánuje vojenskou přítomnost v KLDR18.1. 2011 / Biflování a diktování přednášek je správné18.1. 2011 / Rychlé soudy pana Kyslingera18.1. 2011 / Blokáda Gazy a mezinárodní právo18.1. 2011 / Miloš DokulilNápad, který byl zřejmě k nezaplacení, a ne poprvé -- Facebook jen na "kuk"?18.1. 2011 / Podobnost čistě náhodná?18.1. 2011 / Snění o indických šanghajích18.1. 2011 / Japonští vědci chtějí během pěti let vzkřísit mamuta17.1. 2011 / Jak pomoci světové vědě - půjčte jí počítač17.1. 2011 / Petice proti exekuční šikaně?17.1. 2011 / Hyenismus při vymáhání dlužných částek7.1. 2011 / Hospodaření OSBL za prosinec 2010