Snění o indických šanghajích

18. 1. 2011

Indický sen o Šanghaji posunul svou základnu z Mumbái (Bombaje) do futuristických měst, která se plánuje postavit v tak zvaném Průmyslové koridoru Mumbai -- Dillí (Delhi-Mumbai Industrial Corridor ~ DMIC). Směrné plány jsou připraveny pro sedm zbrusu nových měst zastřešujících šest států indické federace. Bude to největší developérský projekt od té doby, co byl vybudován roku 1953 Čandígarh, píše Times of India.

Modráky tohoto projektu jsou inspirovány průmyslovým novotvary v Čínské lidové republice a v Jižní Koreji a mají sílu dovést městskou zástavbu k revoluci zavedením moderního urbanistického plánování a výstavbou takzvaných "jemných měst".

Jejich hlavním rysem je celistvé, kompaktní, svislé strukturování, smysluplné veřejné dopravní systémy, používání digitální technologie při zakládání jemných sítí sloužících k lepšímu řízení občanských struktur, recyklaci a svádění vody k průmyslovému využití, dále zelené plochy, cyklistická pásma a snadná dostupnost e zboží, službám a činnostem spojeným s posilováním pocitu společenství či sounáležitosti.

Jsou také k disposici plány jak tato města vybavit novými letišti, novými železničními tratěmi a více-proudými dálnicemi. Nicméně původním úmyslem tu nebylo vytvoření nové urbanistické vize. Tento průmyslový koridor byl vládní hospodářskou a obchodní iniciativou orientovanou ku podpoře průmyslové výroby prostřednictvím rozvoje produkčních center po západní přeponě základního národně hospodářského trojúhelníku Mumbai (Bombay) -- Dillí (New Delhi) -- Kolkata (Calcutta) ve spojitosti s koridorem nákladní železniční dopravy.

"Jak jsme postupovali na projektu a současně zkoumali zahraniční zkušenosti, uvědomili jsme si, že musíme jít ještě dál," říká pan Amitábh Kant, jmenovaný již v srpnu 2009 výkonným ředitelem Realisačn společnosti tohoto projektu (Dilli -- Mmbai Industrial Corridor Development Corporation). "Potřebovali jsme již dříve vystavět města nové generace, taková, aby tam lidé mohli žít, pracovat a bavit se. Dávno jsme potřebovali města s kromobyčejnou infrastrukturou umožňující kvalitní život."

Byli přizváni odborníci ze Spojených států, Spojeného království, Singapuru a Nizozemska a ze setkání s nimi vzešlo něco schopného radikálně změnit přístup k urbanizaci v zemi, která je mezi jinými asijskými zeměmi pokládána za "urbanizaci vzdorující".

Plánuje se etapový vývoj celkového počtu 24 měst nové generace na trase z Dillí přes Uttar Pradéš, Harijánu, Rádžasthán, Madhja Pradéš, Gudžarát a Maháráštru. V prvníetaě jich bude sedm a jejich brány se otevřou v letech 2018-2019. Získávání pozemků, státních povolení a tvorby investice už bylo zahájena.

(Připravil Jaromír Máša)

Náklady na stavbu 24 těcto nových měst se odhadují na 30 000 karorů (3 giga) rupií až 75 000 karorů (7,5 giga) rupií odle toho, jak velká ta města budou. Finanční břemeno vynakládané na infrastrukturu ponese ústřední vláda a vlády federálních republik, zatímco ke stavbě domů, škol, nemocnic a dalších institucí jsou zváni poprvé soukromí partneři.

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 18.1. 2011