Churchilla nelze hodnotit ahistoricky
29. 10. 2010 / Boris Cvek
Myslím, že je ahistorické hodnotit Churchilla jen z pohledu dnešní doby. Tak třeba Voltaire obchodoval s otroky a lze při znalosti mentality 18. století snadno pochopit, že byl zároveň velkým bojovníkem za lidská práva a osvobození člověka od tyranie králů a církví. Historie je plná paradoxů.
Vzdělaní, osvícení lidé 18. a 19. století vesměs byli rasisté a chápali kolonialismus jako sice krutou, nicméně přece jen osvětovou misi mezi barbary - po vzoru takových galských válek Julia Caesara. Jejich boj proti katolické církvi a klerikalismu, zejména pak boj francouzských osvícenců a jansenitů proti jezuitům, vnímáme dnes velmi pozitivně, a přitom právě jezuité vzali při svém působení v Paraguayi v 17. a 18. století poprvé vážně koncept lidské rovnosti bez ohledu na rasu a kulturu. Jezuitská politika umožňovala konverzi Indiánů na křesťanství bez nutnosti vzdát se zcela jejich původní kultury a vedla k vytváření indiánské domobrany, jež efektivně bránila Indiány proti španělským kolonizátorům. Churchill byl oproti tomu jasným dědicem imperiální mentality, rasismu a militarismu. Je otázka, zda mu to lze v 21. století vyčítat, aniž by se zmínilo, že tyto hodnoty byly v 19. století, v němž vyrostl, běžné a že evropská kultura minimálně do 1. světové války na těchto hodnotách de facto dokonce stála. Je také otázka, zda Evropané pro bývalé kolonie v duchu změn západní mentality, jež se obrátila proti rasismu a imperialismu, nemohli udělat více tím, že by v nich zůstali a prosazovali naše hodnoty, než tím, že z nich odešli a nechali je napospas Idi Aminům, studené válce, nadnárodnímu kapitálu, občanským válkám, náboženské a národnostní nesnášenlivosti a genocidám.
Více o jezuitské politice v Latinské Americe ZDE
Vytisknout