Laik žasne, odborník se diví

17. 8. 2010 / František Řezáč

Železnici z Chebu do Plzně znám už od dětských let, kdy jsem tudy cestoval k babičce. Později to byly pravidelné týdenní cesty do internátu průmyslovky. Všechny zastávky jsem znal podle jmen i vzhledu už jako kluk. I po přestěhování do Plzně v roce 1972 to byla a je trať, po níž cestuju nejčastěji a rád. Její nejkrásnější úsek mezi Stříbrem a Planou připomíná umístěním v divokém skalnatém údolí trati ve Skalistých horách či ve Švýcarsku.

Proto jsem ožil zvědavostí, když se v roce 2006 objevila zpráva, že se trať bude modernizovat. Začlo se od Plzně, pokračovalo naproti od Chebu a letos na jaře po několik týdnů již rychlíky jezdily po zcela nové trati - kromě úseku nejobtížnějšího, mezi Svojšínem a Pavlovicemi, kde trať vede ve strmém svahu nad řekou Mží. Po jedné straně skály, po druhé sráz k řece, tři tunely.

Na hotových úsecích byly vyměněny koleje, kamenitý násep až na původní terén a někde byla trať o kus přeložena kvůli napřímení oblouků. Když jsem si loni udělal výlet na kole z Pavlovic do Plané, viděl jsem, jak se vyměňují staré nýtované konstrukce mostů za nové, svařované. Bylo jich jen v tomto úseku sedm. Ve všech stanicích a zastávkách se stavěla moderní nástupiště a podchody k nim, zmenšovala se kolejiště tak, aby projíždějící rychlíky nemusely při průjezdu zpomalovat.

Už jsem se těšil, jak si příští jaro vyrazím do Františkových lázní, budu tam ve zkráceném čase po přestupu v Chebu skoro za hodinu a vnořím se do vlahých vod tamějšího Aquaparku. Já, věčný snílek a optimista, jsem nevěřil skeptickým a uštěpačným poznámkám přátel, že to hned tak nebude a kdoví, jestli se toho dožijeme...

Nu, a už je to tady: Pan ministr dopravy stavbu zastaví. Romantické údolí Mže osiří, hotové mosty budou rezavět kdesi ve skladu a světové lázně budou přístupné jen po silnici. Jako za rady Goetha. Zmíněný úsek trati na dálkové trase Praha - Norimberk, kam se dá jet také přes Domažlice/ Furth i.W, byl pro rekonstrukci vybrán možná právě proto, že vede přes Mariánské Lázně, těsně kolem Lázní Františkových a jen 50km je to z Chebu do Karlových Varů. Během stavby se prý rozhodlo, že nákladná rekonstrukce kolejí a nádraží bude prodloužena právě tam.

Kromě úseku ze Svojšína přes Ošelín do Pavlovic, který měří asi 15km, je rozestavěna také trať z Plzně do Prahy.

Ve vlacích ze západu do Zlaté Prahy cestuje celoročně, a v letní sezóně zvláště, mnoho mladých lidí, studentů a turistů. Ti, kteří se sem napřesrok vrátí, se budou divit, že to ještě není hotové. Kdo jim to vysvětlí? Indiáni vytrhali koleje! vykřikla jedna turistka, když jsme na výletě u Stříbra přecházeli most nad rozestavěným úsekem... Budou tomu věřit?

Ale, nebuďme zase tak pesimističtí. Možná, že si to pan ministr rozmyslí a nechá dodělat aspoň těch patnáct kilometrů. Včera byl v televizi a občanům Bohumína slíbil, že se v pátek přijede podívat na ten most, co je skoro hotový a uvidí se. Až na svém dalším pátečním výletě zavítá do lesů u Pavlovic (rostou houby!), taky možná své původní přísné rozhodnutí změní.

Jenom aby po těchto změnách původního a odvoláních nařízeného nenapadla někoho, třeba pana premiéra, ještě jedna změna:

Výměna pana ministra...

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 17.8. 2010