Anketa Romano hangos:
Co byste řekli založení romské strany? Mohla by uspět např. v komunálních volbách?
2. 7. 2010 / Pavel Pečínka
Romové si musí uvědomit, že je potřeba vzít rozhodování o své budoucnosti do vlastních rukou! Skončila doba, kdy o nás rozhodují Neromové, co si berou nás Romy jako rukojmí. Nebo jak já tomu říkám: "Black face", černý obličej do organizací a do úřadů, ale vždy do pozice pracovníka, který nemá možnost rozhodovat a ovlivňovat chod a životy samotných Romů. Proto doporučuji vstupovat do stávajících politických stran a ovlivňovat jejich chování a jednání zevnitř. Stranický boj je tvrdý, ale když spojíme síly, je možné ovlivnit i velké parlamentní strany a tím ovlivnit i životy všech Romů v české společnosti.
Musaj te asav -- k smíchu. Když jsme kandidovali za ROI v roce 1992, získali jsme od našich lidí minimum hlasů. Nejsem zatrpklý -- narušav pre nikaste -- jen děláme stejné chyby a stále je opakujeme, viz poslední volby khere doma na Slovensku. Romská strana kandidovala a co? Zijand te vakerel -- škoda mluvit. Sigeder pumenge keras redos maškar amende, paľis šaj keras goďaver buti. Nejdřív si udělejme pořádek sami mezi sebou. Přestaňme se osočovat, nenávidět a pomlouvat a buďme k sobě lačhe sar maro -- dobří jako chleba. Jinak nevyhrajeme ani "Člověče, nezlob se!" Khamoro andre vodi tumenge .
My jako menšina máme právo mít i svou politickou stranu. Tento nápad není k zahození, romská strana by zastupovala Romy a hájila jejich práva a zájmy. Konečně by se tak začala řešit romská problematika v ČR. No, ale aby se dostala taková strana do parlamentu, musela by se zúčastnit voleb a dostat od svých voličů potřebný počet hlasů. A tady se hned naskýtá otázka: Půjdou Romové k volbám a dají svůj hlas své straně? Myslím, že v tomto ohledu by romská strana narazila čelem do zdi. Jsem si jistý, že by ji volilo víc Čechů než Romů. A řekněme si pravdu, kolik je těch Čechů, co sympatizují s Romy? Těch hlasů by bylo moc málo. Naše romská strana by se do parlamentu nedostala a Romové by zase zahodili svou šanci na lepší život. Ptám se tedy: Když nebudeme chtít na našem životě nic změnit, co tedy zanecháme generacím, které přijdou po nás? Zase jen bídu a utrpení?
Pokud si tu skutečnost uvědomíme, tak v dalších volbách za čtyři roky už můžeme něco napravit. Ale letos na podzim se už budou konat i volby do obecních a městských zastupitelstev a pro nás pro Romy to je další příležitost podílet se na věcech veřejných. I v tomto případě máme možnost ovlivňovat mocenské struktury. Svým volebním hlasem můžeme brzdit změny s kterými nesouhlasíme. Svým volebním hlasem si můžeme vybrat z kandidátů svého člověka, starostu obce, nebo starostu městské části. Tím dáme najevo, že chceme aby nás zastupoval právě on, rozhodoval za nás a hájil naše práva a zájmy. Jít k volbám znamená pro občana změnit věci s kterými nesouhlasí, ale také vytvořit pro sebe a své děti společnost, ve které budou fungovat zákony v souladu s demokratickým principy. Obzvlášť to platí pro nás Romy, třeba v oblasti bytové politiky. Mocenské síly nemilosrdně využívají jen jednu tvář zákona, postih. Vůbec se nezabývají tím, že by nám mohly i pomoct a zákony jím umožňují. Tito lidé tedy nehájí naše práva a zájmy, ale my voliči to můžeme změnit. Třeba když nejsme spokojeni se starostou obce, nebo se starostou městské časti, tak mu ve volbách nedáme svůj hlas. Zvolíme si jiného zástupce. Tedy volby nám dávají šanci vstupovat do politického dění a tím ovlivňovat nejen svůj vlastní život, ale i život veřejný. Proto je už nutné aby si Romové uvědomili, že každé volby mohou pozitivně změnit jejich život, ale podmínkou je, aby Romové chodili volit.
Vznik a působení romské strany by mohlo mít ještě jeden velmi pozitivní efekt: ve společnosti a médiích převládá diskurz romské komunity jako "nepřizpůsobivých". Jako těch, kdo pouze "zneužívají sociální dávky" a nemají zájem zapojovat se do chodu společnosti. Romská strana by mohla toto pojetí narušit a pomoci budovat pozitivní obraz Romů/ek v České republice.
Strana založená na určité identitě ovšem má své nevýhody. Strana RŠ nebyla brána vážně, důvod vzniku této strany nebyl pochopen či byl zesměšňován a specifika programu strany RŠ se nestala součástí programu zavedených politických stran (Vedoucí představitelky navíc spolu brzy přestaly komunikovat a strana se rozpadla). Velkou potenciální nevýhodou stran založených na určité identitě je skutečnost, že její program je chápán jako navázaný právě na tuto identitu, ve smyslu: to se týká "jich" (Romů, žen) ne "nás". Romská strana by pak v případě jejího úspěchu, spíše však v dlouhodobém horizontu, mohla být pro zavedené strany důvodem, aby romskou tematiku ze svých programů vypustily s odůvodněním, že tady přeci existuje "ta romská strana".
Jinými slovy, podporuji vznik romské strany. Zejména v současné době, kdy nastupuje nová, konzervativní vláda s plánem škrtů v sociálních dávkách, nárůstem DPH a zavedení dalších opatření, jež zasáhnou nejnižší příjmové vrstvy. V době, kdy rostoucí sociální a ekonomické nerovnosti s sebou nesou také růst extremistických nálad. V době, kdy konzervativní síly v řadách budoucích koalice jsou napojeny na (extrémně) nacionalistické skupiny. V době, kdy je možné, že zrušení postu ministra/yně pro lidská práva s sebou ponese také marginalizaci lidskoprávní tematiky, včetně té romské.
Komunální volby a řešení vzniklá na místní úrovni budou o to důležitější. Byť často slýcháme, že na komunální úrovni nehraje politická příslušnost zásadní roli, je důležité, komu dáme svůj hlas. V komunálních volbách máme jako voliči a voličky ve svých rukách obrovskou moc -- můžeme si zvolit "své" zastupitelstvo. Zda se něco změní, co a jakým způsobem, tedy můžeme ovlivnit i my sami.
Myslím, že na obecních a městských úrovních lze lecčeho dosáhnout. Romové by tímto mohli získat větší podporu a prostor pro realizaci vlastních nápadů a aktivit, dostali by se k širším pracovním možnostem. Systémové změny mohou nastat až následkem působení každého z nás na tom místě, kde zrovna jsme. To je většina lidí schopná pochopit a tudíž by mohli takto angažované zástupce chtít i nějak podpořit.
Je pravdou, že si vše děláme sami, připomínám, že i to dobré, a to tu jde. Je důležité vybrat mezi Romy takové zastupitele, kteří dokážou objevit a naplnit skutečné zájmy a potřeby lidí a následně je i v širším měřítku prosazovat.
Možností, které otevírá čerpání fondů EU, lze dle mého názoru využít i jinak než jen k dílčímu krmení Romů přes většinou úzké aktivity občanských sdružení. Strkáním sebemenších profitů do vlastních kapes a s tím spojeným nafukováním vlastního ega při zneužívání kompetencí novodobého "romského nebo českého proromského aktivisty" ztrácíme důvěru... i ve vlastní síly pokračovat v cestě, která je před námi.
Nemyslím, že je potřeba cokoli na romské mentalitě měnit. Vždyť Romové mají čirou až dětskou radost ze života, jako nic se povznesou nad tíhou budoucnosti, pláčou a smějí se z plna hrdla kdy a kde to přijde, tančí kdy chtějí, jednou se svými mrtvými - s minulostí, jindy s tím kdo je po ruce. Po budoucnosti nepátrají, přestože se do ní umějí podívat, jsou živelní, srdeční, přímí a nejraději jsou teď a tady. Bez ustání naplno žijí a nechávají se unášet přítomností.
To všechno jsou vlastnosti, ke kterým se ostatní prokousávají životem, knihami jak to jen jde. My, Romové, tak moudře -- přirozeně žijeme. Myslím, že tohle je nejdůležitější poselství a bohatství, které nám naši předkové zanechali.
Proč nuceně hnát Romy ke vzdělání, když v jiných dimenzích života tato složka postrádá význam? Tak je tomu podle některých vědců, esoteriků a také mnoha lidí co hledají život, pravdu a lásku minimálně až tam kam dohlédnou. Je to legrace, každý vidí slunce, přitom až kam se denně díváme? Vím, že je troufalé a nezvyklé hovořit o vzdělávání jako o činnosti, která má jen nějak zaplnit čas a možná zahnat nudu, i když tu většinou právě ve škole objevíme.
Celý náš systém - člověk se potřebuje očistit, dojít k sebepoznání. Jedině tak dokážeme objevit další realitu - prostor a v něm svůj další život a především neohraničené možnosti. Myslím, že bychom svému Já měli ponechat úplnou volnost, ať co chce naplňuje, kudy má chuť a kdy chce ať si kráčí, nechť žije ve svém rytmu a míru.
Je to podstatná věc pro každého z nás a tady dokonce a snad i jedině platí, že máme všichni stejné podmínky k tomuto rozvoji. Že dovolíme, aby tomu tak nebylo ve všem, že například přínos jednoho je nehorázně nadceněn penězi oproti přínosu druhého člověka, to je nepřípustné. Víme, že nikdo není důležitější ani potřebnější než každý jeden z nás. Vybrali jsme si a s námahou vystavěli tenhle život, přesto mnozí tápou a zoufale hledají ten pravý... i tam, kde je tma.
Život jako složitý rébus s mnoha nápovědami a pomocníky má ale vlastního schopného navigátora a vůdce. Ten sídlí v nitru každého z nás (říkáme mu duše, vlastní Já, vesmírná energie...). Je to ten hlas, kterému bychom měli vždycky naslouchat, varuje nás před nebezpečím, křičí pokaždé když jdeme proti němu, už sotva špitá, když to děláme příliš často. Je to přesto náš věrný, neochvějný a moudrý druh, náš průvodce, naše všechno. Stačí když se o něj opřeme, uděláme co si přejeme, povede nás a bude chránit. Člověk, který tohle ví, nedělá chyby, ví, že jen neustále objevuje a rozšiřuje sebe sama, svoje možnosti. Že vše, co k nám v životě přijde, je dobré.
Takový člověk myslí jenom na sebe, což je jak víte, protipól školních a rodičovských rad. Dnes ale díky tomuto protipostupu alespoň někdo dokáže stejnou měrou jak myslí na sebe myslet na všechny kolem..V takovém člověčenství, chvílemi volně sjednoceném i v tepu našich srdcí, dokážeme všechno. Člověk by měl mít možnost dělat co ho baví a zajímá, jedině taková práce přináší hojnost, radost a uspokojení pro každého.
Je víc než jasné, že potřebujeme Romy všude tam, kde jde o člověka, jeho uplatnění, hodnotu života a otevřené možnosti realizovat se - kultivovat sebe tak, aby nás nemohla pronásledovat hrozba ať už ptačí chřipky nebo finanční - ekonomické krize. Minulost patří minulosti, budoucnost budoucnosti, můžeme žít a prodlévat jen v přítomnosti, která se skrývá v tomto okamžiku a v následném teď a hned v tom dalším atd. Život, na který se díváme z nějaké vzdálenosti proteče kolem bez toho abychom jej poznali a obohatil nás. Proto se do něj ponořme a neúnavně, posléze s naprostou rozkoší automaticky prožívejme naplno každou vteřinu přítomnosti. Uvidíte co to udělá s vaším myšlením, klidem a poznáním... Můžeme si na zkoušku lehnout do vody a uvědomovat si, co všechno můžeme teď vnímat, prožívat, poznávat a takto to dělejme úplně se vším.
Budeme konečně klidní, šťastní, svobodní, prosti všech problémů a starostí, kterým obvykle věnujeme tolik pozornosti - energie i času svého života?
Nechcete zkusit pozvat všechny smutky, starosti i strachy do přítomnosti, nechat je jen tak kroužit si kolem a pak je proměnit třeba v motýly? Ano, je sakra na čase, pojďme se najít a udělat pro sebe a pro život maximum.
Text vychází v Romano hangos 9/2010 ZDE
VytisknoutObsah vydání | Pátek 2.7. 2010
-
6.7. 2010 / Jan ČulíkČeský mír: Opravdu dobrý film o stavu české společnosti dvacet let po příchodu demokracie5.7. 2013 / Proglas2.7. 2010 / All things to all men - Vším pro všechny lidi5.7. 2010 / Jan ČulíkJak Západ financuje šíření svých vlastních falešných reprezentací o situaci v Iráku3.7. 2010 / Jan ČulíkPrvní dny v Karlových Varech: série belgických filmů a klasický (britsko)americký thriller2.7. 2010 / Deník Times zpoplatnil své stránky2.7. 2010 / Prasečí chřipka stála Británii 36 miliard Kč2.7. 2010 / Studna1.7. 2010 / Významná univerzitní knihovna východoevropských materiálů má být přesunuta kamsi mimo campus2.7. 2010 / Pavel PečínkaCo byste řekli založení romské strany? Mohla by uspět např. v komunálních volbách?1.7. 2010 / Ruský "špion" na Kypru zmizel1.7. 2010 / Americký Detroit přebírá znovu příroda1.7. 2010 / Bezplatná právní pomoc pomáhá1.7. 2010 / Britská firma Octel podplácela irácké činitele30.6. 2010 / Bílý dům: Zatčení ruských "špionů" bylo policejní záležitostí, nerozhodoval o tom prezident2.5. 2010 / Hospodaření OSBL za duben 2010