Mám sen, že tento národ jednoho dne povstane...

30. 6. 2010 / Štěpán Kotrba

....proti stále sílícímu útlaku aut a aroganci jejich řidičů. Není to restriktivní dogmaticky "zelené řešení" nutící lidi chodit pěšky. Sním o plošném elektronickém mýtném, které by zpoplatňovalo každé auto na silnici podle toho, kolik spotřebovává paliva, jak a kudy jede. Velké silné vozy víc než malé úsporné, auta nerezidentů v centrech měst, auta v zácpách a kamiony nejvíce. Zároveň by aplikace v takovéto mýtné krabičce informovala řidiče o objížďce a uzavírkách, budoucí zácpě a možných objížďkách, kalkulovala podle cíle cesty optimální trasu (nejrychlejší, nejlevnější, nejkratší...). Zároveň by hlídala povolenou rychlost na každém místě trasy - nekompromisně, vždy.

Obsahovala by vstupní heslo (kód, otisk palce) a žádný neautorizovaný řidič by nemohl s takovým autem odjet - v případě krádeže vozidla by mýtná krabička volala policii a automaticky by hlásila nejbližšímu vozidlu policie poplach. Žádné auto by nemohlo se pohybovat či stát na silnici bez zapnuté mýtné krabičky. Tím by bylo vyřešeno i parkovné. V případě nehody by mýtná krabička volala záchranku a umožnila by i hlasovou komunikaci. Inteligentní řízení dopravy by v tu chvíli bylo hračkou... Technologie pro tento systém už dnes existují: GSM a SMS, GPStracking a inteligentní GIS - serverové mapy (řízení taxi vozidel - například), RDS-TMC a další pokusy o info pro řidiče. Obchodní modely a billingové systémy existují také: Telefonní operátoři umí odečítat každou SMS, systémy umožňují "dobíjet" telefony, zpoplatňovat dle nastavených tarifů různě různé typy akcí s telefonem atd...

Nemusely by existovat žádné superdrahé mýtné brány, žádné proprietární systémy, jejichž datová skladiště sedí ve Vídni. Systém by nemusel stát miliardy stát - fungoval by na bázi technologií již existujících - jako aplikace speciálních mobilních telefonů.Jediným vydáním by byly servery pro počítání tras a billing, a výroba speciálních mobilů pro vozidla se speciálním softwarem - tři typy ve velkosérii...

Za tři licence na mobilní sítě třetí generace (UMTS) zaplatili operátoři Radiomobil (dnes T-mobile) a Eurotel (dnes O2) už v roce 2001 nemalé peníze - dohromady 7,396 miliardy korun (1 miliarda do vánoc 2001, zbytek do roku 2003), Český mobil (Vodafone) pak v roce 2004 2 mld Kč. Jejich využití a reálná návratnost takových investic je problematická do chvíle, než se najde aplikace pro infrastrukturu stávající sítě GSM. Ta ale leží takříkajíc "na zemi" spolu s nemalými příjmy státu. Stačí utvořit konsorcium konkurentů a spojit GSM síť do jedné s hustým pokrytím i tam, kde to doposud není. Nechat vyrobit velkosérii státem zapečetěných krabiček s GSM smartfonem a GPS, které by byly povinnou součástí každého auta, to je už hračka. Bez funkčního telefonu by auto nemohlo vyjet na silnici. Pro pojišťovny a policii nemalý přínos v nemožnosti krást auta a šidit s najetými kilometry.... Pro telekomunikační operátory je to záchrana UMTS a prostředek k bonusovému zisku z GSM s minimem nákladů (výpočtové servery, přijímající SMS s údaji o GPS a kalkulující zátěž dopravních cest). Výsledkem může být inteligentní, flexibilní doprava bez nutnosti stavět nesmyslné a poruchové brány. Stát (mýtné) i obce (parkovné) si přijdou na své i peníze prakticky bez nákladů, bonusem bude flexibilní poplatek dle typu předplatného (profi korporátní řešení, víkendové balíčky - jako v GSM telefonii), tonáže /typu vozidel (MHD, oficiální taxi, hybridní, plynové a elektrické vozy bezplatně či s výrazným bonusem, luxusní velké limuzíny nad 2990 ccm, SUV a offroady naopak s malusem), času (víkendy a periferie levně, špičky a historická centra s malusem) a typu vozovek (kamióny na místních komunikacích stejně draho, jako na dálnici). Výsledkem je velmi flexibilní řízení dopravy s možností předvídat kolony, objížďky, a zmenšovat ekologickou zátěž.

Proč se sen nemůže stát realitou? Co tomu brání, když to nejsou technologické bariéry?

Vytisknout

Obsah vydání | Středa 30.6. 2010