2. 3. 2009
Česká spořitelna trestá své klientyKlienti České spořitelny musí od prosince loňského roku platit nový poplatek. Za uložení hotovosti na cizí účet si banka účtuje 45 Kč. Poplatek za převod z účtu činí oproti tomu 8 Kč. Zajímalo mě, proč je rozdíl v poplatcích za tyto dvě služby tak vysoký, obrátil jsem se tedy na Českou spořitelnu s následujícím dotazem: |
Vážená Česká spořitelno,
jako tvůj klient jsem se stal nedávno obětí nově zavedeného poplatku za uložení peněz v hotovosti na cizí účet. Za provedení této transakce účtuješ poplatek ve výši 45 Kč. Přitom pokud bych poslal částku převodem ze svého účtu, zaplatím poplatek jen 8 korun. Stejně bych prý platil, kdybych si ukládal hotovost na svůj vlastní účet. Velmi by mě zajímalo, na jakém základě jsi dospěla k tomu, že uložení peněz v hotovosti na cizí účet je o 37 Kč dražší než uložení peněz v hotovosti na svůj vlastní účet. Paradoxní je, že pokud bych peníze nejprve uložil na svůj vlastní účet a poté je převedl ze svého účtu na cizí, stále bych zaplatil pouze 8+8, tedy 16Kč. Dvojnásobná práce (moje i tvoje) by mě tedy vyšla o 29 Kč levněji, než když přistoupím s hotovostí k okénku a vyřídím celou záležitost za minutu. Rád bych tedy prosím od tebe slyšel důvod výše poplatku za uložení hotovosti na cizí účet. A nevymlouvej se na provozní náklady. Vím, že dvojnásobnou práci zvládneš udělat mnohem levněji. S pozdravem Petr Valenta Odpověď přišla záhy, překvapivě docela otevřeně přiznávající důvod zavedení poplatku...
Dobrý den, pane Valento,
Banka se zřejmě domnívá, že za stávající nízkou úroveň úrokových sazeb mohou její klienti, a proto zavádí poplatky, které jí umožní část ztracených výnosů dorovnávat. Klient, bez jehož vkladů by banky nemohly vůbec existovat, je tedy nucen za využívání služeb banky platit další a další poplatky, aby tak pomohl sanovat ztráty způsobené selháním vrcholového managementu globálního finančního systému, který způsobil propad české ekonomiky, jehož jsou nízké úrokové sazby českých bank důsledkem. Vítejte ve světě globálního kapitalismu.
děkujeme za využití naší klientské schránky. Strategií České spořitelny je, aby poplatky pokrývaly náklady, které v souvislosti s konkrétní operací reálně vznikají. Naše poplatková politika je dlouhodobě transparentní a je postavena na principu, že zákazník ví, za co platí. Banka rovněž, jako kterýkoliv jiný tržní subjekt, musí tvořit výnosy, aby si zachovala stabilitu a mohla se rozvíjet. Při stávající nízké úrovni úrokových sazeb mohou tuzemské banky obtížně spoléhat na výnosy z úroků, a musí proto část výnosů dorovnávat na straně poplatků. Významnou část výnosů výsledně vkládá Česká spořitelna do rozvoje služeb. V posledních letech Česká spořitelna s nemalými náklady vybudovala klientské centrum, elektronické bankovnictví, hypoteční centra, rozšiřuje a modernizuje síť bankomatů. Iveta Dokládalová Klientské centrum České spořitelny Jenže situace klienta je mnohem složitější. Nemá totiž možnost volby klientem nebýt. Domluvit se se zaměstnavatelem, že vám bude vyplácet mzdu hotově na ruku, je dnes téměř nemožné. Pokud takového najdete, stanete se okamžitě podezřelými. Oba. Co kdybyste náhodou chtěli okrást systém na daních? Pokud si však necháváte posílat mzdu na účet, ocitáte se v situaci, kdy vaše vydělané peníze nejsou vyplaceny vám, ale bance pod záminkou jejich efektivnějšího spravování. Abyste mohli vůbec se svými penězi nějak operovat, musíte za to bance zaplatit. A pokud s nimi neoperujete způsobem výhodným pro banku, zaplatíte o to víc. A tady bude může být vysvětlení vysokého rozdílu v poplatcích za transakce v hotovosti a v elektronické formě. Pokud ukládáte na účet hotovost, nepoužíváte elektronické bankovnictví nebo neplatíte kartou, ztrácí systém nad pohybem vašich peněz kontrolu. Pokud chcete uložit hotovost na cizí účet, nepotřebujete občanku, ani sdělovat své jméno. Prostě peníze přinesete, uložíte a zase půjdete. Převádíte-li ale peníze z účtu, jste prostřednictvím této transakce identifikováni. Stejně tomu je, když ukládáte hotovost na váš vlastní účet. Pomocí nízkých poplatků vás banka stimuluje k tomu, abyste, pokud chcete uložit peníze na cizí účet, nejprve uložili částku na účet vlastní a pak teprve ji ze svého účtu odeslali. Logicky se může zdát, že dvě transakce oproti jedné se stejným výsledkem jsou neefektivní a neekonomické, banky ale jednají dle své vlastní logiky, kde je kontrola nad vaším finančním chováním rozhodujícím činitelem. Pokud tedy chcete při bankovních operacích zůstat v anonymitě (třeba jen z prostého důvodu, že bance skutečně nic není do toho kam a proč své peníze posílám), musíte počítat s vysokým poplatkem. Tento poplatek je tak vlastně trestem za to, že neuplatňujete postupy preferované bankou. Klienti České spořitelny jsou nuceni provádět pouze určité formy transakcí a to pod hrozbou finanční sankce. Nechceš? Zaplatíš pokutu. Jen na závěr, je mi jasné, že určitá míra kontroly nad finančními transakcemi je nutná, zvláště jedná-li se o pohyby větších částek. Pak je elektronická forma samozřejmě výhodnější i pro vkladatele. Málokdo chodí s miliónem v kufříku do banky. Transakce v řádu tisícikorun ale můžou probíhat v anonymitě. Pokud se banka pod jakoukoliv záminkou a pod hrozbou sankce snaží fízlovat své klienty, pak si zaslouží padnout. Pozn. JČ: Krize -- nekrize, např. v Británii neplatí soukromý zákazník za provoz účtu a převod hotovosti jinam ve většině bank vůbec žádné poplatky -- máte-li debetní kartu například banky Nationwide, neplatíte žádný poplatek ani za výběr hotovostí touto kartou ani z bankomatů v ČR. I banky v Británii provozují internetové bankovnictví, klientská centra a rozšiřují síť bankomatů... |