19. 11. 2008
Nedostatkem peněz to neníV české společnosti vládne despekt vůči intelektuálům a humanitním oborůmNa Britských listech uveřejněný popis nelichotivé situace studentů doktorandského studia i jejich kateder převážně humanitních oborů je zdánlivě tristní a ve většině civilizovaných zemí by vzbudil reakce a možná i akce. Obávám se ale, že v současné České republice to tak nebude. Důvodem je nepochopení problému financování škol. Ono nejde o to, že by nebyly peníze. |
Trh je najde na daleko zbytečnější věci, než je výuka i toho nejméně atraktivního oboru. Jde o to, že v české společnosti vládne špatně skrývaný despekt k intelektuálům, vzdělání, učitelům, akademickému životu, ale i některým (s peněžními toky přímo nespojeným nebo humanitněji orientovaným) oborům. Často se vyskytuje myšlenková sekvence: nerozumím tomu/nesouhlasím s tím/nelíbí se mi to -- praktické uplatnění nevidím -- peníze to přímo nenese -- je to nesmyslné -- nezajímá mě to. V rovině úvah je samozřejmě stále univerzita úctyhodnou institucí. Tato úcta však mizí v momentě, kdy se začne diskutovat o penězích. Pak se začne diskutovat o smyslu efektivitě fungování univerzit bez toho, aby byl respektován jejich charakter. Výše zmíněná myšlenková sekvence často navíc vnese do debaty osobní preference diskutujících. Výsledkem této debaty bývá zvýšení kvantity (protože ta se dobře zdůvodní, když někdo žádá o více prostředků) a snížení kvality (protože ta není tak snadno změřitelná). Případně změnu proporcí mezi obory. Jenže tím vyléváme s vaničkou i dítě. V primárně pozitivní snaze univerzity modernizovat a otevřít zapomínáme na lidi, kteří tam pracují a studují. Na jejich motivaci, na jejich životní úroveň, na to, že většinou hledají na univerzitě i něco víc než jen měřitelné výstupy a práci pro katedru. Podnětné intelektuální prostředí. Čas a klid k přemýšlení. Dostatek prostoru pro diskuse. Studenty, kteří jim chtějí naslouchat a studovat jejich obor. Názorovou toleranci. Kolegiální vztahy. Prostor k chybování, omylům a jejich opravám. A nesporně také ohodnocení a perspektivu srovnatelnou s ostatními částmi společnosti. To je podhoubí, ze kterého rostou kvalitní katedry a kvalitní týmy, v takovém prostředí je možno po lidech mnoho chtít. Problémy popsané panem Švédou, ale i dalšími autory na stránkách Britských listů jsou projevem hodnotové orientace a mechanismů fungování současné české společnosti ve vztahu k odvětvím jako je školství, ale i zdravotnictví, kultura a další. Samotný příliv peněz na univerzity to nezmění. |