15. 5. 2008
Svoboda i pro vidlákyNejsem vidlák ani pražský intelektuál, takže jaksi nepatřím do schematu pana Kadubce, do něhož je vtěsnán jeho text "Rok 68 očima vidláka". Nicméně se od svých patnácti let pohybuji mezi lidmi, kteří pracují nebo pracovali v továrnách, úřadech či v technických oborech na místní a okresní úrovni. Rok 1968 jsem prožil částečně v armádě jako záklaďák a pak po invazi jako konstruktér v průmyslovém podniku, až do roku 1972. Pak se ze mne stal "čistokrevný" příslušník dělnické třídy. Jezdil jsem jako řidič u výkupu a měl možnost mluvit i s "vidláky". |
Pohled pana Kadlece je omezený v několika ohledech. První je výše zmíněné schema. Druhé je časové vymezení. Onen "diskurs", který ironizuje, probíhal v Československu již dlouho před rokem 1968 a probíhá stále. Doporučuji panu Kadlecovi, aby sledoval dění na sjezdu KSČM. V této straně se bude rozhodovat o programových alternativách, z nichž některé se velmi blíží diskusi v šedesátých letech o kapitalismu, socialismu a třetích cestách. Dialog mezi marxismem a křesťansvím probíhá ve státech s různými režimy v Jižní Americe a u nás má nyní podobu velmi přízemní -- majetkové vyrovnání s církvemi. To, že se v Čechách nyní o těchto věcech nediskutuje na patřičné úrovni i mezi obyčejnými lidmi, jako tomu bylo například v letech šedesátých, stojí za zamyšlení. Jak říkal Masaryk -- demokracii bychom měli, teď ještě ty demokraty! Podobně by se dalo říci: Svobodu máme, teď ještě tu svobodnou diskusi! Britské listy k ní na rozdíl od většiny novin, které bývaly kdysi kulturní a diskuse k nim patřívala, dávají prostor různým názorům. Odbýt to jako "intelektuálštění", připomíná velmi silně styl normalizátorů z jejich "Poučení z krizového vývoje ve straně a společnosti" z počátku let sedmdesátých. Znám dost lidí, kteří se za své myšlenky a činy z roku 1968 postavili celým svým životem a šli dělat třeba "vidláky". A proto lze říci, že není vidlák, jako vidlák. Jistý typ "vidláků" nám kdysi vnutili normalizátoři ve filmech jako "Bouřlivé víno". Ideologická teze o poctivých "vidlácích" a pražských "intoších" z něho čouhala víc než sláma z bot. Ostatně, obava z toho, aby se "vidláci" a "intoši" nedokázali domluvit proti normalizátorům či privatizátorům, je pro jisté kruhy aktuální i dnes. Nejen proto se veřejná diskuse v minulosti i dnes různými způsoby potlačuje. Každému z nás pak náleží posoudit, nakolik je omezen vnějšími podmínkami a nakolik se zjednodušným pohledem na svět omezuje sám. |