14. 5. 2008
Dědictví je sporný koncept - u sudetských Němců i u bohatých rodinPane Čulíku, píšete, že hodně sporná je představa, že by současní sudetští Němci měli nést zodpovědnost za zločiny svých otců. S tím souhlasím. Ale pokud chce člověk být konzistentní, je nutné odmítnout nejen myšlenku, že by děti měly pykat za hříchy svých otců, ale i myšlenku, že by měly profitovat z toho, co jejich otcové udělali dobře - odmítnout celý koncept dědictví, a tudíž i majetkových nároků dnešních sudetských Němců. |
Je to přece logické - buďto děti ponesou důsledky činu svých rodičů, nebo neponesou. Důsledky VŠECH činů - úspěchů i zločinů, negativní důsledky, ale i pozitivní. Proto je naprosto logické současným sudetským Němcům nic nevyčítat - jsou to normální lidé jako my, kteří se ničím neprovinili, pouze se "špatně" narodili. A podobně, dítě člověka bohatého se o nic nezasloužilo, žádného úspěchu nedosáhlo, pouze se "dobře" narodilo - proč by tedy mělo dědit a nést prospěch z činů svých rodičů? (Samozřejmě je také nutné si uvědomit, že takovéto skupinové posuzování je kolektivistické a poškozuje ty sudetské Němce, kteří Hitlera nepodporovali.) Pozn. JČ: Právě proto existuje v západních demokraciích vysoká dědická daň - proč by měli být potomci bohatých rodičů vůči ostatním lidem zvýhodňováni, když se o své bohatství ničím nezasloužili... |