15. 5. 2008
Smysl tištěných novinVratislav Filler
Noviny mají smysl i dnes - dokud si je budeme moci příležitostně koupit na cestu do vlaku nebo autobusu, nebo proto, že je považujeme za dostatečně kvalitní na to, abychom je po přečtení předhodili rodině nebo kolegům v práci. |
Samozřejmě, to hlavní a rychlé si najdeme na internetu, v tisku nás zaujme pár z netu nedostupných komentářů, analýz záležitostí, které nás zajímají, nebo místních zpráv. Osobně ale čím dál tím častěji zjišťuji, že kvalitu nabízejí spíše týdeníky a alternativní média, tak vážně nevím, co si na nepravidelnou cestu autobusem kupovat. Tristní je skutečnost, že i jako nesportovec, nejvíc času nakonec strávím u rubriky "sport" - rodiče mi tvrdí, že takhle to bývalo za totáče. Po příjezdu do práce skočím na net, projedu povrchní Novinky a svižně proskáču články BL, abych věděl, čemu se vyhnout na ignorovaných ČT a MF. Asi si do autobusu začnu kupovat beletrii... "Seriózní" noviny se u nás na oddělení občas povalují na stolku v kuchyňce a slouží k příležitostným kolegiálním výkřikům do tmy. Dobře je nahrazují týdeníky a polosamizdatové plátky typu NOS nebo A-Kontra - v těch se člověk aspoň dožere nad články, které mají hlavu a patu. Deníky jsou odložené na parapet a pokud je někdo nevynese, poslouží jejich nebarevné stránky k zabalení potravin, které nám v obchodě pakují do igelitových sáčků. Trvanlivost salámů a sýrů pak bývá delší, než platnost textů, které je obalují. Noviny tedy mají svůj význam, v posledních letech se ale výrazně změnil. Na kvalitní, nezávislé, vyrovnané a spolehlivé zpravodajství naše peníze evidentně nestačí. Kupujme si tedy denní tisk nejvýš dvakrát týdně, občas pořiďme cédéčko a překousněme bláboly, které nás dělí od zpráv o místních zlodějíčcích a úspěších národního hokejového týmu. Zaplaťme za to, že se celostránková reklama objeví až na třetím listě. Víc od dnešních novin stejně čekat nemůžeme. |