15. 5. 2008
Žádné náklaďáky, žádné stromy...Mají v době ropné krize a devastace pralesů papírové noviny vůbec smysl?Již nějakou dobu se vážně diskutuje o budoucnosti tištěných novinových deníků, protože každoroční statistiky vykazují trvalý trend klesajícího počtu čtenářů. Kromě již tradičního rozhlasu a televize odlákává čtenáře i internet a mobilní telefony fungující jako kvalitní prohlížeče internetu a přehrávače videa z nich ukrojí další nemalý počet. Lidé si prostě hledají potřebné informace pomocí elektronických zdrojů. |
Stejně jako televize nevedla k zániku kin ani rozhlasu, i noviny si uchovají své místo pod sluncem. Ovšem bude o dosti menší než dnes - stejný dopad postihl kvůli rozvoji televize kina i rozhlas. Ještě alespoň dalších deset let můžeme počítat s těmi čtenáři, kteří si kupují noviny ze zvyku, podvědomě kvůli vlastnímu obrazu sebe sama. Valná většina lidí si stránky novin jen letmo prohlédne, přečte si pár titulků či popisků, snad i pár odstavců toho či onoho článku. Ale v podstatě noviny "nepotřebují". V rámci obrany vůči blížící se smrti (nebo alespoň poklesu významu) sázely noviny v 90. letech minulého století na zoufalou strategii získávání nových čtenářů jejich lákáním pomocí dárků a soutěží všech možných druhů, včetně soutěží o auta. Celé desetiletí jim trvalo, aby si uvědomily, že takto získaný druh "čtenářů" je podobný mužským milovníkům - nejen že se objevují z účelového zájmu, ale po získání své kořisti se vracejí ke svým manželkám. Následně přišla bulvarizace obsahu ve falešném přesvědčení, že připojením mas ke čtenářům svých novin tyto tituly přežijí. V důsledku toho však odešly intelektuálněji založení čtenáři, a to s pachutí v ústech. V dnešní době se pak mnohé tituly snaží o skloubení tištěného a internetového vzhledu svých novin. Novinové deníky by se však měly snažit zjistit, čím se mohou odlišit od svých rivalů. Musejí přijít s něčím, co dokážou zvládnout pouze oni. Nebo co dokážou dělat mnohem lépe. Musejí se zamyslet nad tím, co je již v současnosti odlišuje, a sice v negativním smyslu (např. podstatná ekonomická zátěž související s tiskem a distribucí a k tomu časová nevýhoda ve srovnání s elektronickými médii) a učinit z těchto nevýhod výhody. Co jiného bych se mohl dozvědět o světě na papíře - i když o mnoho hodin později, než mně nabízejí elektronické verze denních médií? |