18. 3. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
18. 3. 2008

Předražená okružní dálnice přes Suchdol poškodí Prahu 6

Tisková zpráva sdružení Auto*Mat

PRAHA -- Právě v těchto dnech rozhoduje magistrát o umístění stavby silničního okruhu Prahy (1). Ve hře přitom nejsou jen miliardy z veřejných rozpočtů, ale i zdraví obyvatel města a hrozící devastace přírodních oblastí. Stranou pozornosti zatím zůstává území Prahy 6, kterou by vedení dálničního obchvatu v jižní variantě přes Suchdol poškodilo (2). Upozorňuje na to iniciativa Auto*Mat. Ta připomíná, že ulice Svatovítská a Jugoslávských partyzánů jsou ve skutečnosti skrytou dálniční radiálou, která zahltí Dejvice desetitisíci aut, zhorší kvalitu ovzduší a znehodnotí nemovitosti.

"Pokud se vnější okruh Prahy postaví v jižní variantě přes Suchdol, vznikne mezi Podbabou a Prašným mostem zkratka napojující obchvatovou dálnici na Městský okruh," vysvětluje Michal Křivohlávek z Auto*Matu. To by podle něj mělo katastrofální dopad na kvalitu života v Dejvicích. "Třídou Jugoslávských partyzánů by projíždělo více než třicet tisíc aut denně. To se už dnes děje ve Svatovítské. Hluk, exhalace a ucpané ulice postihují tisíce lidí. Automobilový provoz je potřeba zklidňovat, ne rozšiřovat." Křivohlávek dodává, že neřešitelná dopravní situace vznikne i na Vítězném náměstí, jehož kapacita je už dnes zcela naplněna.

Hlavní město Praha podporuje jižní variantu obchvatu Prahy přesto, že je o osm a půl miliardy dražší než trasa severní. Okruh vedený přes Suchdol neodpovídá technickým a bezpečnostním normám Evropské unie i některým českým předpisům, poškozuje přírodní oblasti Sedlecké skály a Zámky i přírodní park Drahaň-Troja (3).

V roce 2004 zpracovalo Ředitelství silnic a dálnic studii hluku a exhalací v Praze 6 (4). Vyplývá z ní, že nové kapacitní komunikace zhorší situaci Dejvic. Už v roce 2000 dosáhla intenzita hluku ve Svatovítské i v ulici Jugoslávských partyzánů 70 decibelů. Svatovítskou dnes projíždí každý den 27 tisíc aut. Po zprovoznění okruhů tudy má projíždět denně 35 tisíc automobilů, což je zhruba třetina kapacity severojižní magistrály. "Tak obrovský průjezd znemožní parkování před obchody a restauracemi, což poškodí podnikatele. Hluk a znečištění ovzduší znehodnotí byty, hustý provoz vytvoří bariéru pro chodce. Atraktivita Dejvic se tím nepochybně výrazně sníží," říká Křivohlávek.

Dlouhodobé vystavení hluku vyššímu než 55 decibelů má podle Světové zdravotnické organizace (WHO) neblahý vliv na zdraví a může přispět k řadě onemocnění. Hluk, který přesahuje 65 decibelů, je podle odborníků dlouhodobě nesnesitelný a prokazatelně poškozuje zdraví.

Je spodivem, že zdraví, životní prostředí a majetek občanů nehájí radnice Prahy 6 (4), která se ráda prezentuje jako exkluzivní rezidenční čtvrť. "Odbor životního prostředí chce v nejbližší době vykácet všechny stromy v ulici Jugoslávských partyzánů. Jedná se o 26 lip, z nichž některým je až šedesát let a pro občany Dejvic mají velký význam," informoval Michal Křivohlávek z Auto*Matu. "Kácení stromů je prvním krokem, který předchází plánovanému rozšíření ulice na čtyři jízdní pruhy. Jedná se vlastně o skryté přípravy k otevření radiály v centru Prahy 6," dodal (5).

Podle Křivohlávka dodávají právě stromy ulici Jugoslávských partyzánů rozměr městského bulváru, ve který by se po zklidnění provozu mohla ulice přeměnit. Současné plány magistrátu a radnice Prahy 6 ale jdou přesně opačným směrem.

Jak už je v Praze téměř zvykem, klíčová dopravní stavba nebyla posouzena v procesu hodnocení vlivů na životní prostředí (EIA) (6). To vede k omezení veřejné debaty a prosazování jedné z variant na základě neprůhledných zájmů. Tento postup kritizuje Ministerstvo životního prostředí, k řádnému porovnání variant stavby vyzval ministra dopravy senátor Martin Mejstřík. Dálniční okruh přes Suchdol je mimo jiné v rozporu s usnesením vlády ze září 2007 (7).

Poznámky:

(1) Silniční okruh kolem Prahy byl navržen v několika různých variantách. Jižní varianta (J), vedená přes Suchdol, měla tři varianty severního vedení. Zákres variant do mapy Prahy je dostupný ZDE

Grafické srovnání variant trasy: ZDE

(2) Dopad Městského a silničního okruhu na Prahu 6 popisuje web: ZDE

(3) Podrobná argumentace o negativních dopadech jižní varianty okruhu publikovalo například občanské sdružení Nad Drahaňským údolím: ZDE

Informace jsou dostupné také na stránkách: ZDE

(4) Studii Ředitelství silnic a dálnic Vám v případě zájmu zašleme e-mailem (PDF, 6 stran).

(5) Správní řízení o vykácení lip v ulici Jugoslávských partyzánů zahájil odbor životního prostředí a dopravy Městské části Praha 6 v lednu 2008. Oficiálním důvodem je údajně špatný zdravotní stav stromů, na kterém se ovšem podepsala dlouhodobá špatná péče a hustý automobilový provoz. Okolnosti řízení budí podezření, že kácení je přípravou k rozšíření ulice.

(6) Programové prohlášení Rady MČ Praha 6 počítá se stavbou silničního okruhu v jižní variantě přes Suchdol ZDE

(7) Alternativní řešení automobilové dopravy v severozápadní části Prahy prosazovala Koalice SOS Praha; zpracovala podrobnou studii ZDE

Tématu dálničních okruhů se věnuje také Ateliér Alej architekta Ivana Lejčara: ZDE

(8) Vláda uložila ministru dopravy jmenovat skupinu odborníků, která vyhodnotí různé varianty trasy obchvatu Prahy. Skupina dosud ustavena nebyla. Usnesení je dostupné ZDE

                 
Obsah vydání       18. 3. 2008
18. 3. 2008 Odhodlaně proti logice věci Michael  Volný
18. 3. 2008 Říkat pravdu tak, aby se tomu dalo ze všech stran tleskat Milan  Daniel
18. 3. 2008 Rebelové všech zemí, sebedramatizujte se! Karel  Dolejší
18. 3. 2008 Májíčkovi demonstranti Štěpán  Kotrba
18. 3. 2008 Otázka: Je to tak těžké pochopit? Jan  Čulík
18. 3. 2008 Ve vojenství nesmíme věřit našim politikům a generálům František  Řezáč
18. 3. 2008 Úplně to zabijete a já se budu muset smířit s americkým radarem v ČR
18. 3. 2008 Každé nové hnutí nejprve dělají amatéři a diletanti Rudolf  Převrátil
18. 3. 2008 Odpůrci se snaží hnutí Ne základnám rozbít Václav  Novotný
18. 3. 2008 Demonštráciu sa podarilo rozdeliť Igor  Daniš
18. 3. 2008 Otestováno Václav  Novotný
18. 3. 2008 Radar a totální chaos v hlavách veřejnosti Boris  Cvek
18. 3. 2008 Nemohu věřit našim generálům a politikům
18. 3. 2008 Nechala jsem vylepit plakáty
18. 3. 2008 Comparing Stalinist terror in East Germany and Czechoslovakia
17. 3. 2008 Langerovo posílení rozvědky a snížení bezpečnosti Česka umístěním radaru Zdeněk  Maršíček
17. 3. 2008 "Brdský" radar je už v Čechách? Štěpán  Kotrba, Boris  Valníček
18. 3. 2008 Reforma jako mocné zaklínadlo Adam  Votruba
18. 3. 2008 Co je spotřeba? Drahomír  Strouhal
17. 3. 2008 Není vám stydno, pane ministře?
18. 3. 2008 Kousky skládačky Karel  Dolejší
18. 3. 2008 Sam Hookey Edgar Lee Masters
17. 3. 2008 Greerův receptář: nikdo nemá ponětí o tom, jak by měla vypadat ekotechnická civilizace John Michael Greer
18. 3. 2008 O rodičích a dětech: Dobrý film, ale zase o tomtéž Jan  Čulík
18. 3. 2008 Základní problém je otázka důvěry, ne sexuální morálky Štěpán  Kotrba, Boris  Cvek
18. 3. 2008 Vážený čtenáři
18. 3. 2008 Bludný balvan v hlavách skeptiků Bohumil  Kartous
17. 3. 2008 Někteří turisté asi už do Čech nepojedou
18. 3. 2008 Ideologická zaujatost Fabiano  Golgo
18. 3. 2008 Těžba ropy v Rusku - méně je více
18. 3. 2008 Nepokoje v kosovské Mitrovici
18. 3. 2008 Kardinální chybování levice Stanislav A. Hošek
18. 3. 2008 Výmluvné mlčení Mladé fronty Dnes Jan  Čulík
18. 3. 2008 Evropské sbližování, neboli Organizace trhu a vliv na ceny potravin Uwe  Ladwig
18. 3. 2008 Zabíjení v Tibetu
18. 3. 2008 Svobodu Tibetu, svobodu Srbsku Milan  Daniel
18. 3. 2008 Stop násilí v Tibetu: hezký cíl, špatný adresát
17. 3. 2008 Tibetské rozpaky Ivan Odilo Štampach
18. 3. 2008 Nová bilance: francouzské radnice zamíchaly Sarkozyho kartami Josef  Brož
18. 3. 2008 Kosovo "je součástí Srbska"
18. 3. 2008 Zápisky od sporáku aneb z deníku ženy v domácnosti Ester  Edr
18. 3. 2008 Mašínové se nedali Petr  Slinták
17. 3. 2008 Sobci, masochistky a ryby bez ploutví Darina  Martykánová
15. 3. 2008 Na debaty s českými machisty už nemám Darina  Martykánová
18. 3. 2008 Předražená okružní dálnice přes Suchdol poškodí Prahu 6
18. 3. 2008 Phising v automatickém překladu aneb Drahousek Zakaznik, Ceska Sporitelna docasny prerusit tvuj ucet
17. 3. 2008 Příčiny "relativně malé účasti" na demonstracích
17. 3. 2008 Statitisíce příznivců prezidenta Bushe v ČR odmítly americký radar Milan  Daniel
17. 3. 2008 Jan Neoral vystoupil jako profesionál Jan  Čulík
17. 3. 2008 Všední den pod hákovým křížem Richard  Seemann
17. 3. 2008 Pochod Iniciativy Ne základnám byl úspěch Jan  Májíček, Lukáš  Kantor
17. 3. 2008 Policie lže, když tvrdí, že bránila střetu neonacionalistů s protiradarovými demonstranty Štěpán  Kotrba
17. 3. 2008 Slibem nezarmoutíš Václav  Votava
16. 3. 2008 K čemu taková "demonstrace"? Pavel  Čámský
17. 3. 2008 Radar, Irák, Kosovo a petice Jan  Kavan
17. 3. 2008 Jasná hesla a silný hlas Karel  Košťál
17. 3. 2008 Hloupost antikomunistů a hloupost "komunistů" se vzájemně potřebují Ondřej  Slačálek
16. 3. 2008 Není to tak jednoduché Václav  Novotný
12. 2. 2008 Hospodaření OSBL za leden 2008