11. 1. 2008
Projekt Air Car nemůže splnit, co slibujeRád bych se vyjádřil k článku pana Tomáše Krčka "Nejlevnější auto na světě a vozy na vzduch". Mojí profesí je experimentální mechanika a představa, že by auto mohl pohánět stlačený vzduch, mi přišla, mírně řečeno, podezřelá. Autor se zřejmě technickými otázkami neznepokojoval, v celém textu jsem žádné technické údaje nenašel, píše Jaroslav Lesák. |
Naštěstí jsem se snadno dostal na stránky projektu (www.theaircar.com) a tam jsem se dozvěděl, že "nádrž na pohonné hmoty" představují tři asi stolitrové nádoby naplněné vzduchem stlačeným na 300 atmosfér. Jaké množství energie to představuje? Nebudu unavovat složitými fyzikálními výklady, ale již ze základní školy bychom měli vědět, že potenciální energie tlaková se vypočte jako tlak x objem. V našem případě máme tlak 300 atmosfér, tj. 30 MPa a objem 300 litrů, tj. 0,3 kubického metru. Vynásobením dostaneme 9 MJ - na tohle množství energie asi moc daleko nedojedeme. Pro srovnání výhřevnost automobilového benzínu je přes 40 MJ/kg. Množství energie obsažené v tlakových nádržích tedy odpovídá asi čtvrt litru benzínu. I kdyby "auto na vzduch" bylo navrženo maximálně úsporně, po silnici jezdit nemůže. I když jsem konspiračním teoriím vcelku přístupný, v tomto případě si nemyslím, že by šlo o spiknutí olejářů a automobilek, spíš MDI Air Car projekt nemůže splnit, to co slibuje. |