10. 1. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
10. 1. 2008

Evropa šíří filozofii selhání

Ve Francii a v Německu se ve školách učí studenti, že hospodářské principy jako kapitalismus, svobodný trh a podnikatelství, jsou divošské, nezdravé a nemorální. Pokud Evropa tuto nebezpečnou indoktrinaci nevykoření, její hospodářství bude i naádle zaostávat, argumentuje Stefan Theil, evropský hospodářský editor časopisu Newsweek v časopise Foreign Policy.

To, co země učí své mladé lidi, odráží to, v co daný národ věří. Školy předávají historický narativ společnosti další generaci. Diskutuje se o tom, že japonské učebnice bagatelizují masakr v Nanjingu, že palestinské učebnice nemají na mapách Izrael a že v Rusku se začíná pohlížet ve školách pozitivněji na stalinismus. Ale nikdo neanalyzuje, jak se vyučuje ekonomii, i když i to je nesmírně důležité při vytváření kolektivní totožnosti, která pak určuje zahraniční i domácí politiku.

Ve Francii a v Německu školy vytvořily u občanů hluboký odpor vůči kapitalismu. V roce 2005 je 36 procent Francouzů uvedlo v průzkumu veřejného mínění, že podporuje systém volného tržního podnikání, a v Německu jsou nesmírně populární sociálnědemokratické ideje - podporuje je 47 procent obyvatelstva.

Tato ideologie vede k hospodářskému chudnutí těchto zemí, argumentuje autor. Je to úplně něco jiného, co se na středních školách učí Američané. Tam jsou hodiny ekonomie založeny na normální, klasické ekonomii. U studentů nevytváří americká škola záporné předsudky a podezřívavost vůči podnikům a jejich vlastníkům. Naproti tomu ve Francii ve školách učí revolucionáři z roku 1968 antikapitalistickou, antiglobalizační ideologii. I německé školy vštěpují studentům kolektivistické tradice. Školy například vyučují studenty o konfliktu mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, o válce o mzdu a o pracovní předpisy. V německých učebnicích se nesmírně silně zdůrazňují skupinové zájmy, tradičně sociálně-demokraticky se svět rozděluje na kapitalisty a dělníky. Učebnice podrobně vysvětlují vztahy mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem.

Stejně populární jsou dnes v Německu učebnice o globalizaci. V jedné takové učebnici jsou oddíly nazvané "Návrat kapitalismu z Manchesteru", "Proměna Evropy v Brazílii" a "Návrat doby temna". Indie a Čína jsou úspěšné, vysvětluje tato učebnice, protože mají velký státní sektor a provozují ochranářství, zatímco společnosti s nejsvobodnějším trhem žijí v ožebračené subsaharské Africe. Jako mnoho francouzských a německých knih, tato učebnice doporučuje, aby se studenti spojili s antiglobalizační organizací Attac, známou organizováním protestů na výročních summitech skupiny G8.

Člověk by předpokládal, že se Evropané budou dívat na svět trochu levicově. Překvapující je však intenzita a síla protitržního zaujetí, které se vyučuje v evropských školácj. Studenti se dovídají, že soukromé firmy likvidují pracovní příležitosti, zatímco stát je vytváří. Zaměstnavatelé vykořisťují, stát chrání. Svobodný trh vyvolává chaos, vládní regulace vytváří pořádek. Globalizace je ničivá, katastrofální. Podnikání je zdrojem moderních sociálních problémů.

Politické postoje jsou však přímo spojeny s hospodářským úspěchem či neúspěchem každé země.

Podrobnosti v angličtině ZDE

                 
Obsah vydání       10. 1. 2008
9. 1. 2008 Památník národního písemnictví -- tradice-kontinuita-transformace Naděžda  Macurová, Alena  Petruželková
10. 1. 2008 Další závažná analýza nepravdivosti vládních studií zdravotní a bezpečnostní nezávadnosti radaru v Brdech
10. 1. 2008 Poláci přitvrzují, Češi dělají "mrtvého brouka" Stanislav  Kaucký
10. 1. 2008 Evropa šíří filozofii selhání
10. 1. 2008 Šepot Pavel  Švanda
10. 1. 2008 Co s dluhy?
10. 1. 2008 Otazníky nad protiraketovou obranou v Parlamentu
8. 1. 2008 Dilema František  Duška
8. 1. 2008 Jsou nemocní simulanti a zaslouží trest? Petr  Wagner
10. 1. 2008 Rozhovor s Jaklovou v České televizi dělal Žantovský - moderátor Českého rozhlasu Štěpán  Kotrba
10. 1. 2008 Čurdová: Ministře Nečasi, přestaňte s těmi bludy Anna  Čurdová
10. 1. 2008 Lékaři, nepředpisujte pro chřipku antibiotika
10. 1. 2008 Tento podvodný mail asi zákazníky nepřesvědčí...
10. 1. 2008 ODS a krajní pravice? Josef  Vít
10. 1. 2008 Fenomén "Bhuttová", anebo ještě naléhavěji Pákistán jako problém? Miloš  Dokulil
10. 1. 2008 Čtyři prosté zásady vám prodlouží život o 14 let
9. 1. 2008
10. 1. 2008 Mizerný začátek zdravotnické reformy Wenzel  Lischka
9. 1. 2008 Český rozhlas Radiobulvár: A takhle to vypadá, když rádio řídí Rada Štěpán  Kotrba
9. 1. 2008 Poodhalují nám média roušku zahalující budoucnost? Miloš  Dokulil
9. 1. 2008 Starosti a radosti na prahu dalšího roku Egon T. Lánský
9. 1. 2008 Průvodce šarí'ou - cesta k pramenům islámského práva Jan  Potměšil
9. 1. 2008 Dětská chudoba - v Británii i jinde?
9. 1. 2008 TASR: Nežná revolúcia: Scenár silového riešenia existoval Oskar  Krejčí
9. 1. 2008 Umění "děsí" už dlouho Jan  Paul
9. 1. 2008 Společnost velkolepých cílů Bohumil  Kartous
10. 1. 2008 Omyly Zdeňka Jemelíka
9. 1. 2008 Profízlovaná země Zdeněk  Jemelík
30. 11. 2007 Jací jsme
2. 1. 2008 Hospodaření OSBL za prosinec 2007