10. 1. 2008
Co s dluhy?Václav Klaus se raduje, že lidé v ČR si berou hypotéky. V jiných zemích je zadluženost spíš problémem. Otázkou rostoucí zadluženosti se například právě zabýval pravidelný poradenský pořad britského rozhlasu Moneybox, analyzující finanční, bankovní a peněžní služby z hlediska zájmu spotřebitele. |
Joanna Elson, ředitelka charitativní organizace Money Advice Trust, která zdarma telefonicky poskytuje finanční poradenství zadluženým občanům: V lednu a v únoru pravidelně roste počet občanů, kteří se k nám obracejí pro radu. Během roku pomáháme přibližně 15 000 občanům měsíčně, v lednu a v únoru je to 25 000 občanů měsíčně. Letos to ovšem možná bude o něco horší, protože se podstatně zvýšily ceny energií, zvýšila se městská daň a loni třikrát vzrostly úrokové míry. Bude také zřejmě obtížnější pro lidi získávat nové hypotéky. Moderátor: Ale mnoho posluchačů si řekne: Jestliže utrácíte více peněz, než kolik vyděláte, během delšího období se dostanete do dluhů. Lidi si to přece způsobují sami. Elson: Máte naprostou pravdu. Ale odpovědnost mají nejen ti, kdo si půjčují, ale i ti, kdo půjčují peníze. Většina lidí se dostává do dluhů, protože se jejich život nějakým způsobem změnil. Někdo zemřel, došlo k rozvodu, přišli o zaměstnání. Zjistí, že nejsou schopni utáhnout své výdaje. Ale jsou lidé, kteří na sebe berou finanční závazky, které nedokáží financovat. A proto jsme velmi rádi, že regulační úřad Financial Services Authority řeší problém finanční únosnosti dluhů. Protože se těmto problémům můžeme vyhnout jedině tak, že lidem budeme vysvětlovat, jak se finančním problémům mohou vyhnout. Jonathan Chapman z Financial Services Authority: Financial Services Authority má povinnost chránit zákazníky. Součástí naší práce je pomáhat lidem, jak zvládat své dluhy, a porozumět tomu jak efektivně využívat finančních služeb. Vysvětlujeme lidem, jak spravovat své peníze efektivněji, jak dávat pozor na to, co utrácejí, jak plánovat, jak opatrně nakupovat a porovnávat ceny. Moderátor: Vím, že máte internetové stránky, Money Made Clear, které jsou velmi dobré, (ZDE si například můžete porovnat svůj příjem s výdaji), jenže ne každý má internet. Chapman: Máme program, který realizujeme v šesti různých oblastech a už jsme kontaktovali dva a půl milionu lidí. Jedním dobrým příkladem jsou rodiče čerstvě narozených dětí. Spolupracujeme s porodními asistentkami, takže když je žena v 20. týdnu těhotenství, poskytujeme jim finanční poradenství pro dobu po narození dítěte. Spolupracujeme s důvěryhodnými prostředníky. Zjistili jsme totiž, že lidé mají před narozením dítěte starosti, jestli vyjdou s penězi. Moderátor: Joanno Elsonová, vy jste se zmínila o tom, že odpovědný musí být občan i banka. Myslíte si, že k zadluženosti tolika lidí došlo proto, že se finanční instituce chovají neodpovědně? Elson: Obě strany mají odpovědnost. Těsně spolupracujeme s celou řadou finančních institucí, které půjčují občanům peníze. Doporučujeme jim, aby zkoumali jak komunikují se zákazníkem. Finanční instituce k nám samy přicházejí s žádostí o radu. Jedna velká banka, vydávající kreditní karty, nás například nedávno požádala, abychom jim zhodnotili jejich internetové stránky. Zhodnotili jsme jim to jako dobré, ale upozornili jsme je, že tam mají inzerát, který povzbuzuje lidi, aby se víc zadlužili. Naslouchali nám a reagovali: To nás nenapadlo. Takže dobrá vůle tu je. Letos vejdou v platnost nová pravidla regulující chování bank a ta velmi zpřísní podmínky pro půjčování peněz. Moderátor: Měl by regulační orgán Financial Servces Authority být na banky tvrdší, aby byly odpovědnější? Elson: Součástí naší regulační práce je, že vyžadujeme, aby banky zacházely se zákazníkem férově. Moderátor: Ale to je velmi obecné. Já hovořím o tom, zda mají banky povinnost chovat se odpovědně, že než poskytnou půjčku, zajistí, že zákazník ji skutečně bude schopen splácet. Chapman: Ale odpovědnost vůči zákazníkovi je součástí povinnosti chovat se k zákazníkovi férově. Je to sdílená odpovědnost. Na jedné straně se banky musejí chovat férověji a my je k tomu nutíme, na druhé straně máme my všichni odpovědnost spravovat dobře své vlastní finance a plánovat pro budoucnost. Moderátor: A závěrem: Jakou máte radu pro ty posluchače, kteří se bojí otevřít ty obálky s účty. Elson: Otevřete je a spojte se s nějakou nezávislou poradenskou službou, poskytovanou zdarma, ať už to jsme my, nebo National Debt Line nebo Citizen's Advice Bureau. Čím dřív to učiníte, tím víc budete mít alternativ. |