14. 9. 2007
Ještě o elitáchPříliš složitý komplex událostíVelká francouzská revoluce, to je příliš složitý komplex událostí. A pan Vít ho pojímá strašně, strašně primitivně. "Volnost, rovnost, bratrství" je heslo. Přechod od konstitucionalistů ke girondistům a dále k jakobínům, to je realita. Byl elitou Marat? Pařížská chátra, nosící na píkách nabodnutá pohlaví šlechticů? Francouzská revoluce byla zajímavá, než k ní došlo, a nějakou dobu po Míčovně, to byla opravdu určitou vzpourou elit. Pak už přicházel lid a po lidu chátra. Robespierre byl předchůdcem nacistů a komunistů a následovník středověké inkvizice. |
Elity jsou součástí přirozeně se vyvíjející společnosti vždy, nikoli jen v nějaké době. Pokud ovšem v národě N získá vládu někdo, kdo elity pozavírá, vyžene, popraví a kdo zbytkům přeživších elit určí místo na periferii, kdežto do čela společnosti postaví prospěcháře a blbce nejhoršího kalibru, pak národ N po X desítkách let takového stavu přirozeně elity mít nemůže. Myslím, že elity nelze definovat, je to prostě přirozený společenský fenomén. Během staletí se ve společnosti, která není totalitní, vytvářejí mechanismy, pomocí nichž se schopní, pracovití, vzdělaní atd. prosazují a vytvářejí kontinuitu nepsaných pravidel, zvyků, kontinuitu diskursu. V elitách je důležitá OSOBNOST a osobnost se dá zažít, nikoli definovat. Výrazné elitní osobnosti pak tvarují podoby a zvyky elit. Celé to stojí na tom, že čas od času se objevují mimořádní lidé v každém oboru lidské činnosti a tito mimořádní lidé by měli mít možnost se prosadit a tvarovat svět. Naopak v Česku, ke škodě všech, panuje primitivní (komunistické) rovnostářství. Takové rovnostářství, kdyby panovalo kdysi, by ovšem svět připravilo o celou kulturu a vědu, o Michelangela, o parostroj, o Newtona atd. - zůstal by jen sám sobě rovný dav opic, uřvaná, primitivní tlupa. A propos střet nacismu se starými elitami je vynikajícím způsobem analyzován a zachycen ve Viscontiho filmu Soumrak bohů. Tam je, myslím, řečeno všechno. |