13. 9. 2007
MF Dnes: Odhalit třídního nepřítele ve školách není snadnéVždy důsledně konformní a prorežimní deník, jehož název patrně symbolizuje, že včerejšek i zítřek je třeba hodnotit prizmatem dneška, pravidelně připomíná, že pokud něco umí, pak je to zobrazování společnosti přes hrubý filtr nevědomosti a etického principu "dobré je to, co je DNES". Flagrantní jsou zejména občasná slohová cvičení vedoucích "funkcionářů" redakce na široká společenská témata, třeba "Jak se stát miliardářem" nebo "Welcome, radar" . Úroveň stylu politováníhodná, úroveň myšlení primitivní, ale z obchodního hlediska pravděpodobně dostačující. Někdy se zase nejedná o jasně deklarovaný názor, ale dané téma je zasazováno do nesmyslných souvislostí. "Dobře míněné rady" rodičům o tom, jak poznat kvalitní školu, mohou obsahovat například návod, jak se vypořádat s ideologicky nevhodným učitelem... |
Dne 6. září vydalaMF Dnes Na otázku "Jak se ptát dítěte, abyste zjistili kvality školy?" odpovídá kupodivu opět úřednice z ministerstva školství. Otázka má evidentní psychologický rozměr, alespoň ve své první části, tudíž rada od úředníka má přinejmenším spornou validitu. Druhá část otázky je velmi diskutabilní. Zjistit dotazováním dítěte jeho vztah ke škole je samozřejmě důležité, ale zjistit tímto způsobem kvalitu školy je nemožné. A tak úřednická rada "ptejte se, co o učitelích říkali spolužáci" pouze dovršuje pomýlenou cestu MF Dnes za hledáním kvalit škol. To nejpodivnější ale přichází s radou číslo 7:
7. Jak se dozvíte, jaké vzdělání a minulost má učitel(ka)?
Kdo si ještě pamatuje, jak probíhala výuka ve školách před rokem 1989, dobře ví, že drtivá většina učitelů byla donucena k nějaké kolaboraci s tehdejším režimem. Někdo více, někdo méně, bez ohledu na to, jestli byl nebo nebyl členem komunistické strany. Jakou hodnotu by vůbec měla mít informace o tom, jestli byl učitel členem KSČ? Měl by snad být za tento fakt nějak perzekvován, měl by mít zakázáno učit? To by ale museli přestat učit téměř všichni, kdo se do školství dostali před rokem 1989, protože museli naplňovat požadavky tehdejší výchovně vzdělávací doktríny. Symetricky s tím by také měli přestat psát do novin a ovlivňovat veřejné mínění všichni, kdo to - stejně špatně -- dělali před tímto datem. Absurdní, že. (...) S minulostí je to složitější. Ředitelé škol se shodují, že třeba takový fakt, jestli byl jejich zaměstnanec v komunistické straně, vůbec nezkoumají. Pokud ovšem jde o kvalitního pedagoga, který "ideologii nezatahuje do výuky". "Pokud by ale rodiče měli podezření, že učitel se snaží dětem vštípit názory, které se mu nelíbí, měl by zkusit promluvit přímo s ním, případně s ředitelem," říká zástupkyně ředitelky z pražské Základní školy Plzeňská Magda Fuksíková. Z uvedených tvrzení v MF Dnes také nepřímo vyplývá, že k takovému zkoumání by mělo dojít, pokud učitel "zatahuje ideologii do výuky". Co to ale je, zatahování ideologie do výuky? Je to snad výhrůžka těm učitelům, kteří by chtěli žákům předložit jiné názory, než zastávají jejich rodiče? Podle MF Dnes by např. rodič, který nesouhlasí s tvrzením, že se v České republice v devadesátých letech rozmohla dravá forma kapitalismu zneužívající mezer v zákonech a neustálených morálních postojů v politickém a podnikatelském prostředí, mohl jít za učitelem a za ředitelem a zakazovat, aby takové názory svým žákům přednášel? Nebo pokud by chtěl např. učitel otevřít mezi žáky zcela objektivní diskusi o radaru americké protiraketové obrany v České republice, v níž by přednesl argumenty obou stran, mohl by ho snad rodič napadnout za to, že "zatahuje ideologii do výuky"? Jenom proto, že někteří pomatenci s veřejnou autoritou všechny, kdo nepodporují výstavbu radarové základny v ČR, označují za komunisty? Ostatně tím, že RRTV odmítla vyšetřovat Českou televizi kvůli minimálně jednostranně vedenému pořadu Tykadlo, v němž se diskuse o radarové základně v ČR účastnil jako "expert" pouze armádní důstojník, dostala společnost další signál, že "normální" je uniformita, která sice nerespektuje svobodu myšlení, ale zato je dostatečně podporována nástroji společenské moci. Nedávná historie tak slouží jako rukojmí současnosti, jako vyhledávaný veřejný nepřítel, a zároveň současnost ovládá tím, jak do ní proniká svými principy zneužívání moci. Podobné rady, jaké dává MF Dnes rodičům, proto jsou krajně nebezpečné a mohou mnoha učitelům, kteří se snaží svým žákům dát základy toho, čemu se říká otevřené myšlení, velmi znepříjemnit život. Jestli mají učitelé v současnosti s něčím problém, pak je to právě malá schopnost zbavit se stereotypů, které v českém školství přežívají a které jsou postaveny na názorové unifikaci zplozené totalitním režimem. Rady udílené MF Dnes mohou pouze zvýšit bariéru, přes kterou se učitelé snaží namáhavě přelézt, a sebrat jim jakoukoliv odvahu k tomu, aby své žáky vedli ke svobodě, která je založena na schopnosti otevřeného myšlení, a ne je pouze indoktrinovali demagogií. Už tak je zlé, že tyto praktiky jsou stále udržovány při životě tzv. seriózními médii. |