27. 7. 2007
Pokrytectví ve sporu o srp a kladivo v BrněŽiji v brněnské části Královo Pole, kterou první místostarosta René Pelán uvedl na mezinárodní politickou scénu tím, že se osobně účastnil na odstranění srpu a kladiva z pomníku padlých rudoarmějců. S velice smíšenými pocity jsem shledal, že informace o záležitosti byly v celostátních médiích předkládány poněkud jinak než odpovídalo skutečnosti, popřípadě byly zmíněny jenom na regionální úrovni. René Pelán vyhlásil (1) o sovětském symbolu "Je to stejně nebezpečný symbol, jako je hákový kříž. Dvacáté století nepřineslo nic horšího než nacismus a komunismus". A to je první pokrytectví v postoji místostarosty, protože v Brně se nachází další symbol srpu a kladiva na hrobech rudoarmějců. Jde o čestné pohřebiště na brněnském ústředním hřbitově (2), kulturní památku, chráněnou legislativou (55/1989 Sb.), kde v minulosti brněnský magistrát pořádal pietní akty u příležitosti osvobození Brna. A to i za éry primátorů z řad ODS. ◄ Ústřední hřbitov v Brně |
Mezi zastupiteli města Brna (3) se nachází také jméno René Pelán, kterému druhý symbol srpu a kladiva pravděpodobně nevadí a za zločinný ho nepovažuje. Tak tomu příliš nerozumím, stejně jako právnímu výkladu, že týž náhrobní symbol na jednom hrobě rudoarmějců je v souladu se zákonem, zatímco na jiném hrobě téže armády má být zločinný. Dalším pokrytectvím je stanovisko starosty Králova Pole Ing. Ivana Kopečného i místostarosty, že jim vadí jen symbol, pomník sám ne. René Pelán (1) " Památník je kompletně opraven, ruská strana nemusí mít obavu o jeho nedůstojný stav". Ve skutečnosti už dříve, než byl restaurován symbol srpu a kladiva, místostarosta chtěl pomník úplně zbořit, "kultivovat" prostor (6) a na místě umístit bludný balvan. Vyzval veřejnost k vyjádření ke svému záměru článkem v radničním zpravodaji Královopolské listy č. 5, květen 2007 (8), který se doručuje do schránek občanů, školám aj. Text mi připadá velice zvláštní, nezaznamenal jsem, že by se média o něm zmínila. V souvislosti návrhem René .Pelána je vhodné uvést krátce informaci o pomníku.. Nejedná se o nějaký symbolický památník vděku, ale náhrobek z roku 1946 na válečném hrobě 326 padlých (5) v podobě strohého jehlanu, ve spodní části olemovaného děkovným nápisem (dvě věty) v latince a azbuce, kterou jsou napsána také dvě jména pohřbených důstojníků s datem narození a místem původu (3десь похоронен ст. л-т. 3акалин Дмитpий Mихайлoвич 1914 г. pождениa -- Bлaдимиpcкoй oблacти -- д. Кoняeвo 3десь похоронен стapший лeйтeнaнт Пшeчeнкo Aлeкcaндp Ивaнoвич pожд. 1912 г. в cелe Mypзoвкa, Чигpинcкий paйoн, Киpoвoгрaдcкoй oблacть) V blízkosti se nachází pravoslavný kříž a pár desítek metrů dále katolický kostel (4). Jde o místo pietní a současně živoucí, v kostele jsem zažil nedávno radostnou chvíli, když se mladá dvojice vydala na společnou cestu životem. Za úvodním vyhlášením svého článku, že "O mrtvých jen dobré", René Pelán vybírá z paměti svých předků - o pohřbených uvádí: "horda pistolníků s dechem zabarveným vodkou a předloktím plných hodinek". Také chválí: "Rudá armáda nebyla plná primitivních trestanců, kteří první toaletu uviděli až v Brně". Je to asi nezvyklý projev piety označit padlé osvoboditele za hordu pistolníků a zmiňovat se o toaletě, i když je to nepochybně užitečné zařízení. Tak osobitou veřejnou meditaci o mrtvých jsem nikdy neslyšel ani nečetl. Z vlastní zkušenosti se zločinným komunistickým režimem, René Pelán uvádí dvojku z mravů, kterou snad dostal za to, že stříkal benzin na lampion nebo spolužáka během oslav Velkého října. Jak prosté bývají osobní pohnutky, dvojka z mravů přispěla k odstranění sovětského symbolu a vyvolání mezistátního napětí mezi Ćeskou republikou a Ruskem.. Obávám se ale, že ani dnes by stříkání benzínu v blízkosti hořícího ohně nevyvolalo radostnou odezvu. Bohužel sklon k razantnímu jednání jsem zaznamenal také během převzetí místního koupaliště Dobrák právníky a černými šerify. Místostarosta Pelán tento styl považoval za přiměřený (9). Pak je logické, že vzal sám brusku do ruky a odstraňoval symbol na pomníku.. O vzhledu pomníku místostarosta píše: "Je to dávno, pár pamětníků ještě zůstalo, a jako němý svědek se v "Kadetce" naparuje kamenné monstrum s nápisem v azbuce." (pozn. autora Kadetka = místní pojmenování). Neumím si představit, jak se naparuje jednoduchý jehlan nebo padlí důstojníci, jejichž jména jsou opravdu uvedena v azbuce. Je ovšem nezvratitelnou skutečností, že mrtví psali azbukou, proč by to tedy mělo vadit ? Používá se dodnes. Čas plyne a místostarosta to vidí následovně.:"Nesmrtelné monstrum se však směje vesele dál. Dnes už sice bez srpu a kladiva, ale veškerá snaha o kultivaci tohoto prostoru vždy vyšuměla". Vidina vesele smějícího se náhrobku 326 mrtvých je až neskutečná, realitou je však, že nešlo o symboly, které v květnu na pomníku nebyly, snahou bylo odstranit pomník celý. René Pelán veřejnosti nabízí k diskusi následující závěr: "Můj návrh je odstranit šílené monstrum a umístit bludný kámen s textem : Na památku všem obětem 2. světové války". Není mi vůbec jasné, proč by se měly na válečném hrobě sovětských vojáků v Brně připomínat všechny oběti války, například esesáci. Válka vyšla z Německa s cílem vyhlazení národů a je podstatný rozdíl mezi obětmi a jejich katy, jak se konstatovalo v Norimberském procesu. Nyní místostarosta jen kličkuje před zodpovědností, jak nasvědčuje pozdější vyjádření (7), že údajně "šílené monstrum" je řádně opravený a důstojný pomník, i když zůstal až na symboly v původním stavu. Nakonec starosta Ing.Ivan Kopecký zcela zpochybnil svoji důvěryhodnost tvrzením o dohodě s ruskou stranou, že srp a kladivo nemusí být na pomníku, což ruský konzulát (10) v Brně označil jako výmysl. Pomník byl na jaře zhanoben nacistickými znaky a následné odstranění srpu a kladiva podala většina médií v obvyklé rovině srovnání totalitních symbolů komunismu a nacismu, včetně debaty nostalgických důchodců s mladíky, odsuzujícími jak srp s kladivem tak hákový kříž. Tož ať mi tedy, proboha, někdo vysvětlí, jak se k těm nacistickým znakům připletl nápis (7) "white power" (bílá síla)? Kouzlem nechtěného se tak absurdně ustavily dvě ideologické fronty, kdy proti pomníku stál v jedné řadě nacismus, americký rasismus (Ku-Klux-Klan ?) a členové ODS, na straně druhé pak komunisté a mrtví. Zdá se mi, že spor o symboly je jen zástupným problémem pro mocenské ambice některých členů v ODS, jejíž královopolští představitelé s místním rozhledem nedomysleli možný dopad až na mezistátní úroveň. Není mi jasné, proč ministerstvo zahraničí jednalo o nápravě se starostou městské části Ing. Ivanem Kopečným, je-li hrob v majetku magistrátu města Brna. Český rozhlas v rozhovoru s ním sice přesně rozváděl zločinnost symbolů, ale starostu označil zcela mylně dokonce za představitele města Brna (11), třebaže je v čele pouze jedné z 29 městských částí. Když jsem se na to zeptal současného primátora Romana Onderky na jeho portálu, dotaz nebyl připuštěn, nedostal jsem ani privátní odpověď mailem. Nějak se mi vytrácí smysl tahanic o symboly, doprovázených všelijakými metaforickými "kdyby" bylo či nebylo, historie byla jen jedna. Traduje se, že český název měsíce srpen se odvozuje od srpu, kterým se kdysi sklízelo obilí -"Svatá Markéta hodila srp do žita.". Obilné klasy byly také součástí státního znaku SSSR, a přesto chléb neodmítáme jako projev zločinné propagandy, spíše ho vnímáme jako dar Boží. Hákový kříž se nachází na vlajce presidenta Finska, které se považuje za demokratický stát. Také se kdysi užíval v armádě USA. Domníval jsem se, že svoji zlobu k mrtvým do světa veřejně vyhlásili zatím a také naposledy jen nacisté vandalským zničením Lidic včetně zhanobení lidických hrobů.. Vlastně mě jednání radních dosti zarmucuje, mám značné pochybnosti o jejich kompetentnosti jako zástupců lidu, je totiž množství jiných problémů v okolí, které se mi jeví jako podstatnější. Snad nikdy za těch padesát let, co v Králově Poli přebývám, nebylo tolik špíny na ulicích jako v posledních letech. Nechme ty mrtvé v poklidu, věnujme se raději živým. 1 MF Dnes 12.7.2007 Rusové se zlobí. I kvůli brněnskému památníku http://mfdnes.newton.cz
2 Ústřední hřbitov, čestné pohřebiště Brno,
3 zastupitelstvo města Brna
4 Lidové noviny 1.6.2007 Ruská hvězda se vrátila
5 válečný hrob Brno, Královo Pole
6 MF Dnes 12.5.2007 Královopolští řeší pomník rudoarmějců
http://mfdnes.newton.cz
7 MF Dnes 24.04.2007 Hitler měl narozeniny a kdosi zhanobil pomník
8 Královopolské listy č.5 květen 2007 (formát pdf)
9 Lidové noviny Dobrák 3.5.2007
10 Ruský konzulát v Brně 9.7.2007
11 Český rozhlas rozhovor 29.6.2007
|