16. 3. 2007
POZNÁMKA NA OKRAJ:Božský trh, aneb Trh bohůPojem trh se stal v BL středem zajímavé argumentace Ondřeje Palkovského a Jana Čulíka. Mluvili o trhu jako o něčem, co existuje, nebo neexistuje. Protože v tom vidím zásadní omyl, chtěl bych k tomu tématu něco dodat. (Autor byl dlouhá léta ředitelem jedné velké nadnárodní elektronické společnosti v Evropě. Žije v Hamburku.) |
Začnu tím, že dám oběma za pravdu, ačkoli se jejich argumenty totálně odlišují. Je to ale tak, jak píše Palkovský, liberální ekonomové si mysleli, že 'trh může vyřešit všechno'. A že dokonce dnes ještě existují lidé, kteří tuto teorie hájí, to pro mne už je víc než divné, a s tím jsme také u Čulíka, protože ten právě argumentuje, že tomu tak není. To číst a ptát se, co bych chtěl k tomu dodat, když jsem nahoře už naznačil, že bych liberálnímu trhu svět svěřoval velice nerad, to je jedna věc, ale budete se divit, to s trhem je na jedné straně nějak jako s bohem, a na druhé straně ale právě ne. K tomu bych se chtěl vyslovit: Trh je místo, na kterém se vyměňuje zboží, prostřednictvím peněz nebo také bezprostředně. A dokonce když sami ekonomové mluví o trhu, nejčastěji myslí na ten, který má přezdívku 'liberální'. Mluví v tom případě jako jiní věřící, kteří říkají, že existuje jen jeden bůh. Tak, jak ale dobře víme, že lidé si vymysleli různé bohy, taky bychom měli vlastně vědět, že si lidé vyměňují zboží na celém světě. Z toho vyplývá, že tak jako pro všechny lidi neexistuje jen jeden bůh, taky neexistuje jen jeden (a všude stejný) trh, nehledě na to, že někdo by si mohl myslet, že v době globalizace máme jen jeden trh, který se rozděluje na různé části s různými zvyky a právy. Ale my ovšem víme, že i v Praze sedmdesátých let existoval trh, a možná nejen jeden, protože tam existoval nejen ten, na kterém se platilo korunami, ale také trh s tuzexovými bony. Tak to je, bez trhu to vlastně nejde - a už dlouho ne, protože nejen ve středověku existovaly trhy, ale také už mnohem dříve. Že někteří lidé, věřící v boha nebo ne, mají (liberální) trh za boha, který všechno vyřeší (a to v dobrém), to připomíná ty, kteří něco stejného očekávají od svého boha, tady na zemi nebo potom někde jinde. Ty lidi spojuje, že jsou to věřící, rozděluje je, že lidský život vůbec bez nějakého trhu asi už nemůže existovat, ale lidský život bez boha, nebo bez nějakého do světa zasahovacího boha ano. |