16. 3. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
16. 3. 2007

POZNÁMKA NA OKRAJ:

Božský trh, aneb Trh bohů

Pojem trh se stal v BL středem zajímavé argumentace Ondřeje Palkovského a Jana Čulíka. Mluvili o trhu jako o něčem, co existuje, nebo neexistuje. Protože v tom vidím zásadní omyl, chtěl bych k tomu tématu něco dodat.

(Autor byl dlouhá léta ředitelem jedné velké nadnárodní elektronické společnosti v Evropě. Žije v Hamburku.)

Začnu tím, že dám oběma za pravdu, ačkoli se jejich argumenty totálně odlišují. Je to ale tak, jak píše Palkovský, liberální ekonomové si mysleli, že 'trh může vyřešit všechno'. A že dokonce dnes ještě existují lidé, kteří tuto teorie hájí, to pro mne už je víc než divné, a s tím jsme také u Čulíka, protože ten právě argumentuje, že tomu tak není.

To číst a ptát se, co bych chtěl k tomu dodat, když jsem nahoře už naznačil, že bych liberálnímu trhu svět svěřoval velice nerad, to je jedna věc, ale budete se divit, to s trhem je na jedné straně nějak jako s bohem, a na druhé straně ale právě ne. K tomu bych se chtěl vyslovit:

Trh je místo, na kterém se vyměňuje zboží, prostřednictvím peněz nebo také bezprostředně. A dokonce když sami ekonomové mluví o trhu, nejčastěji myslí na ten, který má přezdívku 'liberální'. Mluví v tom případě jako jiní věřící, kteří říkají, že existuje jen jeden bůh.

Tak, jak ale dobře víme, že lidé si vymysleli různé bohy, taky bychom měli vlastně vědět, že si lidé vyměňují zboží na celém světě. Z toho vyplývá, že tak jako pro všechny lidi neexistuje jen jeden bůh, taky neexistuje jen jeden (a všude stejný) trh, nehledě na to, že někdo by si mohl myslet, že v době globalizace máme jen jeden trh, který se rozděluje na různé části s různými zvyky a právy.

Ale my ovšem víme, že i v Praze sedmdesátých let existoval trh, a možná nejen jeden, protože tam existoval nejen ten, na kterém se platilo korunami, ale také trh s tuzexovými bony. Tak to je, bez trhu to vlastně nejde - a už dlouho ne, protože nejen ve středověku existovaly trhy, ale také už mnohem dříve.

Že někteří lidé, věřící v boha nebo ne, mají (liberální) trh za boha, který všechno vyřeší (a to v dobrém), to připomíná ty, kteří něco stejného očekávají od svého boha, tady na zemi nebo potom někde jinde. Ty lidi spojuje, že jsou to věřící, rozděluje je, že lidský život vůbec bez nějakého trhu asi už nemůže existovat, ale lidský život bez boha, nebo bez nějakého do světa zasahovacího boha ano.

                 
Obsah vydání       16. 3. 2007
16. 3. 2007 Jak se v Právu cenzuruje Mitrofanov Štěpán  Kotrba
17. 3. 2007 Rozbíječi protiválečné občanské koalice demonstrovali proti válce Štěpán  Kotrba
18. 3. 2007 České sociální fórum opět jen rudou šaškárnou
16. 3. 2007 Bývalá agentka CIA zaútočila na Bílý dům
16. 3. 2007 Spojené státy odmítly britský verdikt
18. 3. 2007 Zbožnost k ničemu Zdeněk  Bárta
15. 3. 2007 Britská Dolní sněmovna schválila modernizaci jaderného ponorkového systému Trident
16. 3. 2007 Celoevropský týden akcí proti rasismu, demonstrace a 3. sociální fórum
16. 3. 2007 Kouzlo nechtěného: Iniciativa PRO základnu se hlásí k odkazu komunistických vlastizrádců z roku 1968 Jakub  Rolčík
9. 3. 2007 Jací jsme?
16. 3. 2007 Spojujeme se vždy s vítězem minulé války Stanislav A. Hošek
16. 3. 2007 Vojenská základna USA v ČR: vytoužená oáza bezpečí Oldřich  Průša
17. 3. 2007 Zpravodajství iráckého odboje za dny 15. -- 28. února 2007
16. 3. 2007 Bez názvu
16. 3. 2007 Polsko požaduje od občanů přiznání ke kolaboraci s komunistickou tajnou policíí
16. 3. 2007 V Maďarsku došlo k násilným protestům
16. 3. 2007 Kanadská armáda bojuje v Afganistánu Miloš  Kaláb
16. 3. 2007 Božský trh, aneb Trh bohů Uwe  Ladwig
16. 3. 2007 Hospoda není soukromý klub Michael  Kroh
15. 3. 2007 Protikuřácký zákon, majetková práva a mýtus veřejného prostoru Luboš  Zálom
16. 3. 2007 O kouření a absenci povědomí o veřejném zájmu Jan  Čulík
16. 3. 2007 Co čeká (někdy) intelektuála? Miloš  Dokulil
16. 3. 2007 Semestrální práce, tzv. klauzura, jako formální přežitek Jan  Paul
16. 3. 2007 Prorok Karel Marx Luděk  Toman
16. 3. 2007 Dana Jaklová se nechce vyjádřit
16. 3. 2007 Kdo se bojí genocidy ve Srebrenici? Mihad  Mujanović
16. 3. 2007 Malý příspěvek k diskusi o "hospodách"
16. 3. 2007 O nepřímé demokracii Petr  Jánský
16. 3. 2007 Americké "svazáctví" ? Ondřej  Šlechta
16. 3. 2007 Němci chtějí dát Hitlerovi konečné "Good-bye", avšak příliš to nejde Richard  Seemann
15. 3. 2007 Current efforts to combat prejudices against the Roma are insufficient in the Czech Republic
15. 3. 2007 Věčné trampoty s výslovností cizích jmen? Miloš  Dokulil
17. 3. 2007 I soukromá hospoda JE veřejným prostorem Štěpán  Kotrba
15. 3. 2007 Je kouření na veřejnosti projevem svobody a emancipace, nebo vizitkou hulvátství? Jan  Sýkora
15. 3. 2007 Principy a skutečnost Darina  Martykánová
15. 3. 2007 O spolehlivosti soukromých regulačních firem Lenka  Vytlačilová
15. 3. 2007 Trh může vyřešit i hygienické normy
15. 3. 2007 Diskriminace v hostincích v Británii?
15. 3. 2007 Skutečně vyřeší trh i hygienické normy? Jan  Čulík
15. 3. 2007 Hospoda není veřejný prostor Jan  Bláha
15. 3. 2007 Občansko-aktivistické interakce se sdělovacími prostředky Radek  Mikula
14. 3. 2007 Odstraňte segregaci romských dětí ve školství, zajistěte spravedlnost pro sterilizované romské ženy, zřiďte nezávislý orgán pro šetření stížností na policisty
22. 11. 2003 Adresy redakce
16. 3. 2007 Hospodaření OSBL za únor 2007