20. 7. 2006
ANALOGUE SWITCH OFFLobbistická drzostNeuvěřitelná drzost, s jakou si vzala Českou televizi do úst nová lobbistická asociace nově vznikajících digitálních televizí, bere dech.
reportáž z tiskové konference Asociace digitálních televizí, MAT, 19. 7. 2006: Digitální televize chtějí vypnout analog 9. 9. 2009 ZDE Po celé dva minulé roky, po které probíhalo intenzivní jednání o digitalizaci elektronických médií, se staraly malé televize pouze o to, aby dostaly licenci. Česká televize byla jedinou televizí, která aktivně vstupovala do procesu digitalizace tak, aby stávající komerční monopol byl rozrušen, aby například Nova neměla možnost udržet si své takřka dominantní postavení navždy. Kdyby se realizovaly návrhy poslance Plevy z ODS na novelu vysílacího zákona, dostala by každá ze stávajících televizí jeden multiplex a tím by pluralita divácké volby byla omezena na výběr mezi Novou a Novou. Nezměnilo by se nic. Díky České televizi se tak nestalo. |
Žadatele o digitální licence nezajímal technický plán přechodu, nezajímaly je překážky, spočívající ve sporu Primy s Novou o regionální vysílání. Nezajímalo je nic jiného, než jejich vlastní licence a předem zaručený balík peněz z reklamy. Do Parlamentu chodili dva roky s napřaženou dlaní. Něteří i s intrikami. To byl celý přínos digitalizační smršti, která se přehnala Parlamentem v minulém volebním období. Česká televize mezitím vytvořila strategii, vzdala se příjmů z inzerce v digitálním vysílání, zahájila vysílání dvou nových digitálních programů a nyní JE lídrem televizní digitalizace. Prostě je. Nova bojkotovala veškeré jednání po několik let a po celou tu dobu se snažila maximálně oddálit termín spuštění digitálních multiplexů. A dnes se jejich lobbistka, právnička Havlová snaží, aby Nova vstoupila do asociace "začínajících". Tu ironii málokdo pochopil, ale ti, kteří Havlovou a její právní i vyjednávací erudici znají, se smáli dosyta. Nedivím se zástupci České televize, že doporučil ironicky Fero Feničovi, aby přesvědčoval obsahem o kvalitě svého programu. Jiný nástroj než vlastní obsah mít Fenič ani nikdo jiný nebude. Obsah vysílání je dán licenčními podmínkami předem. Reklamní budget bude u kterékoliv z televizí více než skromný, pokud nenalezla zlatý důl. Digitální televize není podnik pro chudé. Jak jinak by chtěl kdokoliv z nových vysílatelů vstoupit na nový trh, na kterém bude dalších 10 či 12 televizí? Všichni budou chtít vyniknout, všichni budou nabízet nějaký program. Všichni noví navíc odstartují ve stejnou dobu. Většina jich zkrachuje. Onen desetimiliardový "koláč" reklamních příjmů, který bude tvořit prozatím jediný zdroj příjmů komerčních televizí, sice stoupá, ale úměrně s inflací a růstem HDP na hlavu. Dnes si ho rozděluje Nova, Prima a po dobu dvou let ještě ČT. Namísto dvou (tří) televizí se o něj po vypnutí analogového signálu v souladu s "Technickým plánem přechodu" podělí dvanáct progamů. "Niková" televize Óčko je také ve velmi specifické pozici. Jednak je propojena s vydavatelským domem Mafra, takže se bude moci opřít o selfpromo v Mladé frontě Dnes, Lidových novinách a v dalších specializovaných magazínech, jednak je zaměřena na populistické téma mainstreamové populární hudby a specifickou cílovou skupinu dospívající mládeže, zajímavou pro inzerenty. Silnou vyjednávací pozicí i jistotou jí může být právě inzertní moloch Mafra. Díky své finanční pozici už teď vysílá a na začátečníka si nevede špatně. Klipy, které tvoří valnou část jejího vysílání, dodávají ti, kteří vědí, že bez reklamy se populární hudba neprodá. Kapely i hudební producenti budou Óčko vyhledávat jako oborový promo kanál, kterým ve skutečnosti je. Bývalý ředitel České televize Balvín není ani romantik, ani amatér. Nehledal "naplnění svého snu" jako Fenič. Hledal obživu. Ví, co chce a nalezl finanční zázemí, aby toho dosáhl. Zná trendy a vybral si snadnou cestu. Nemusí plnit požadavek veřejné služby a "alterantivního obsahu". Nemá za zády Kavčí hory a nemusí živit tisícovku lidí. Televize Óčko bude v době ipodů a podcastu se svým programem stejně úspěšná, jako bylo kdysi rádio Evropa 2. Namísto rádií už dnes jsou v kavárnách a restauracích, zaměřených na mladé konzumenty, plazmové televize. Běží na nich Óčko, nikoliv ČT 2. Je ve výsostném zájmu médií veřejné služby, aby doba paralelního vysílání televizí "analogových" a "digitálních" trvala co nejkratší dobu. Protože ČT dnes nese největší finanční zátěž digitálního vysílání. Platí většinu obsahu přechodného multiplexu A. Nova je skromná. Její oprávněný zájem neztratit tvář před budoucností byl uspokojen jedním programem. Netvoří speciální obsah. Nemá na to. Peníze. Lidi. Technologické zázemí. Nechce. Překlápí do digitálu stávající vysílání. Ví proč. A ví, že až ztratí monopol příjmů z analogového vysílání, stane se jednou z dvanácti voleb, kterou divák bude mít v první fázi digitální televize k dispozici na dálkovém ovladači. Přepnout je snadné. A inzerent bude mít možnost si vybrat, kam umstní své spoty i své peníze. Média veřejné služby musí zůstat lídrem digitálního trhu. Musí zůstat normotorným elementem, který bude ukazovat, že volba mezi jednou reality show a druhou reality show či mezi jednou telenovelou a druhou telenovelou není volba. Kdo, když ne my? Kdy když ne teď? Bývalý ředitel České televize Balvín se dnes vlamuje do otevřených dveří. Nevkusně a zbytečně. Protože zájem médií veřejné služby je se zájmem malých televizí v principu totožný. Aby onen "switch off" byl co nejdříve. České televizi o "koláč reklamy" nepůjde. Analog se může tedy vypnout co nejdříve, tak jak se s tím ve všech dosavadních strategiích počítalo. Nejlépe už 9. 9 . 2009. Související informace 15. 7. 2006 Štěpán Kotrba: 9. 9. 2009, 10.10. 2010 anebo 11.11. 2011? ZDE Veřejnoprávní média - média veřejné služby TÉMA BL Digitalizace sdělovacích prostředků TÉMA BL |
Sdělovací prostředky | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
20. 7. 2006 | Lobbistická drzost | Štěpán Kotrba | |
17. 7. 2006 | Tamtamy ČT: Na Paskvil prý se nikdo nedíval | Bohumil Kartous | |
15. 7. 2006 | 9. 9. 2009, 10.10. 2010 anebo 11.11. 2011? | Štěpán Kotrba | |
14. 7. 2006 | S tvůrci pořadu Paskvil o tom, proč skončil | Bohumil Kartous | |
12. 7. 2006 | Šíření drbů zakázáno | Štěpán Kotrba | |
12. 7. 2006 | Limity svobody slova a demokracie | Štěpán Kotrba | |
7. 7. 2006 | Telefon mezi fotoaparátem, kamerou, rádiem i televizí | Štěpán Kotrba | |
7. 7. 2006 | Google nevinen | ||
7. 7. 2006 | Berlusconiho monopol se hroutí | ||
7. 7. 2006 | Reklama jako článek | ||
3. 7. 2006 | Proměny volného času a zaostávání pedagogiky | Petr Sak | |
3. 7. 2006 | Odpovědnost člena Rady a odpovědnost partajního sekretariátu | Štěpán Kotrba | |
3. 7. 2006 | Amputace zdravé končetiny | Bohumil Kartous | |
22. 6. 2006 | Švédský tisk má problémy s policií | ||
16. 6. 2006 | Zdeněk Šámal: Diletanti nejsme | Filip Rožánek |
Digitalizace sdělovacích prostředků | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
20. 7. 2006 | Lobbistická drzost | Štěpán Kotrba | |
15. 7. 2006 | 9. 9. 2009, 10.10. 2010 anebo 11.11. 2011? | Štěpán Kotrba | |
13. 7. 2006 | Googlování - heslo ve slovníku | ||
13. 7. 2006 | Do rizika pay-TV | ||
13. 7. 2006 | Televize pro mobily | Štěpán Kotrba | |
7. 7. 2006 | Telefon mezi fotoaparátem, kamerou, rádiem i televizí | Štěpán Kotrba | |
7. 7. 2006 | Google nevinen | ||
3. 7. 2006 | Odpovědnost člena Rady a odpovědnost partajního sekretariátu | Štěpán Kotrba | |
22. 6. 2006 | Jihoafrická vláda cenzuruje státní televizi? | ||
22. 6. 2006 | Kybersocialismus | Milan Valach | |
21. 6. 2006 | Google chce šířit americké vládní informace | ||
25. 5. 2006 | Právníci EBU se diví: jak jinak vyžadovat pravidla profesionální novinářské etiky než kodexem? | Štěpán Kotrba | |
19. 5. 2006 | Digitální vysílání -- Velká Británie | Jan Čulík | |
8. 5. 2006 | Digitální televize: Budou vás nutit dívat se na reklamy | ||
22. 3. 2006 | Jan Kraus respektovým bavičem | Štěpán Kotrba |