20. 7. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
20. 7. 2006

ANALOGUE SWITCH OFF

Lobbistická drzost

Neuvěřitelná drzost, s jakou si vzala Českou televizi do úst nová lobbistická asociace nově vznikajících digitálních televizí, bere dech.

Nováčci na televizním trhu vyčítají veřejnoprávní České televizi, že její přístup k digitalizaci je laxní. "Chceme začít v příštím týdnu jednat s Českou televizí a požádat ji, aby plnila svou úlohu, tedy byla lídrem digitalizace," oznámil Balvín. Poukázal na zvýšení koncesionářských poplatků, které bylo odůvodňováno právě náklady na digitalizaci.

Feničovi se nelíbil průběh jednání na ČTÚ. "Zástupce České televize mi řekl, že mám diváky přesvědčit obsahem. Zástupce televize, která nás svým obsahem přesvědčuje denně.," prohlásil ironicky. "Česká televize usnula na vavřínech a mám osobní podezření, že vznikla dohoda mezi nimi a Novou. Spustili sice dva nové kanály, aby něco bylo, ale vůbec se je nesnaží zlepšovat," pustil se do kvality kanálů ČT24 a ČT4 Sport. Sportovní stanice podle něj slouží jenom jako odkladiště a svou funkci plnila jen pár týdnů během olympiády. "Veřejné mínění musí vyvinout tlak na veřejnoprávní televizi, aby zase byla lídrem digitalizace. Konečně se tak oslabí monopol Novy, který trvá dvanáct let," podpořil Balvína.

reportáž z tiskové konference Asociace digitálních televizí, MAT, 19. 7. 2006: Digitální televize chtějí vypnout analog 9. 9. 2009 ZDE

Po celé dva minulé roky, po které probíhalo intenzivní jednání o digitalizaci elektronických médií, se staraly malé televize pouze o to, aby dostaly licenci. Česká televize byla jedinou televizí, která aktivně vstupovala do procesu digitalizace tak, aby stávající komerční monopol byl rozrušen, aby například Nova neměla možnost udržet si své takřka dominantní postavení navždy. Kdyby se realizovaly návrhy poslance Plevy z ODS na novelu vysílacího zákona, dostala by každá ze stávajících televizí jeden multiplex a tím by pluralita divácké volby byla omezena na výběr mezi Novou a Novou. Nezměnilo by se nic. Díky České televizi se tak nestalo.

Žadatele o digitální licence nezajímal technický plán přechodu, nezajímaly je překážky, spočívající ve sporu Primy s Novou o regionální vysílání. Nezajímalo je nic jiného, než jejich vlastní licence a předem zaručený balík peněz z reklamy. Do Parlamentu chodili dva roky s napřaženou dlaní. Něteří i s intrikami. To byl celý přínos digitalizační smršti, která se přehnala Parlamentem v minulém volebním období. Česká televize mezitím vytvořila strategii, vzdala se příjmů z inzerce v digitálním vysílání, zahájila vysílání dvou nových digitálních programů a nyní JE lídrem televizní digitalizace. Prostě je.

Nova bojkotovala veškeré jednání po několik let a po celou tu dobu se snažila maximálně oddálit termín spuštění digitálních multiplexů. A dnes se jejich lobbistka, právnička Havlová snaží, aby Nova vstoupila do asociace "začínajících". Tu ironii málokdo pochopil, ale ti, kteří Havlovou a její právní i vyjednávací erudici znají, se smáli dosyta.

Nedivím se zástupci České televize, že doporučil ironicky Fero Feničovi, aby přesvědčoval obsahem o kvalitě svého programu. Jiný nástroj než vlastní obsah mít Fenič ani nikdo jiný nebude. Obsah vysílání je dán licenčními podmínkami předem. Reklamní budget bude u kterékoliv z televizí více než skromný, pokud nenalezla zlatý důl. Digitální televize není podnik pro chudé.

Jak jinak by chtěl kdokoliv z nových vysílatelů vstoupit na nový trh, na kterém bude dalších 10 či 12 televizí? Všichni budou chtít vyniknout, všichni budou nabízet nějaký program. Všichni noví navíc odstartují ve stejnou dobu. Většina jich zkrachuje. Onen desetimiliardový "koláč" reklamních příjmů, který bude tvořit prozatím jediný zdroj příjmů komerčních televizí, sice stoupá, ale úměrně s inflací a růstem HDP na hlavu. Dnes si ho rozděluje Nova, Prima a po dobu dvou let ještě ČT. Namísto dvou (tří) televizí se o něj po vypnutí analogového signálu v souladu s "Technickým plánem přechodu" podělí dvanáct progamů.

"Niková" televize Óčko je také ve velmi specifické pozici. Jednak je propojena s vydavatelským domem Mafra, takže se bude moci opřít o selfpromo v Mladé frontě Dnes, Lidových novinách a v dalších specializovaných magazínech, jednak je zaměřena na populistické téma mainstreamové populární hudby a specifickou cílovou skupinu dospívající mládeže, zajímavou pro inzerenty. Silnou vyjednávací pozicí i jistotou jí může být právě inzertní moloch Mafra. Díky své finanční pozici už teď vysílá a na začátečníka si nevede špatně. Klipy, které tvoří valnou část jejího vysílání, dodávají ti, kteří vědí, že bez reklamy se populární hudba neprodá. Kapely i hudební producenti budou Óčko vyhledávat jako oborový promo kanál, kterým ve skutečnosti je. Bývalý ředitel České televize Balvín není ani romantik, ani amatér. Nehledal "naplnění svého snu" jako Fenič. Hledal obživu. Ví, co chce a nalezl finanční zázemí, aby toho dosáhl. Zná trendy a vybral si snadnou cestu. Nemusí plnit požadavek veřejné služby a "alterantivního obsahu". Nemá za zády Kavčí hory a nemusí živit tisícovku lidí.

Televize Óčko bude v době ipodů a podcastu se svým programem stejně úspěšná, jako bylo kdysi rádio Evropa 2. Namísto rádií už dnes jsou v kavárnách a restauracích, zaměřených na mladé konzumenty, plazmové televize. Běží na nich Óčko, nikoliv ČT 2.

Je ve výsostném zájmu médií veřejné služby, aby doba paralelního vysílání televizí "analogových" a "digitálních" trvala co nejkratší dobu. Protože ČT dnes nese největší finanční zátěž digitálního vysílání. Platí většinu obsahu přechodného multiplexu A. Nova je skromná. Její oprávněný zájem neztratit tvář před budoucností byl uspokojen jedním programem. Netvoří speciální obsah. Nemá na to. Peníze. Lidi. Technologické zázemí. Nechce. Překlápí do digitálu stávající vysílání. Ví proč. A ví, že až ztratí monopol příjmů z analogového vysílání, stane se jednou z dvanácti voleb, kterou divák bude mít v první fázi digitální televize k dispozici na dálkovém ovladači. Přepnout je snadné. A inzerent bude mít možnost si vybrat, kam umstní své spoty i své peníze.

Média veřejné služby musí zůstat lídrem digitálního trhu. Musí zůstat normotorným elementem, který bude ukazovat, že volba mezi jednou reality show a druhou reality show či mezi jednou telenovelou a druhou telenovelou není volba.

Kdo, když ne my? Kdy když ne teď?

Bývalý ředitel České televize Balvín se dnes vlamuje do otevřených dveří. Nevkusně a zbytečně. Protože zájem médií veřejné služby je se zájmem malých televizí v principu totožný. Aby onen "switch off" byl co nejdříve. České televizi o "koláč reklamy" nepůjde. Analog se může tedy vypnout co nejdříve, tak jak se s tím ve všech dosavadních strategiích počítalo. Nejlépe už 9. 9 . 2009.

Související informace

15. 7. 2006 Štěpán Kotrba: 9. 9. 2009, 10.10. 2010 anebo 11.11. 2011? ZDE

Veřejnoprávní média - média veřejné služby TÉMA BL

Digitalizace sdělovacích prostředků TÉMA BL
                 
Obsah vydání       20. 7. 2006
20. 7. 2006 Divíte se, proč je takové horko?
20. 7. 2006 Britští konzervativci: Privatizace železnic byla chybou
20. 7. 2006 George Bush vetoval zákon o výzkumu kmenových buněk
20. 7. 2006 Je dobře, že někdy zazní, že svinstvo je prostě svinstvo Štěpán  Kotrba
20. 7. 2006 Červen Martin  Belásek
20. 7. 2006 Blog jako byznys Milan  Šmíd
20. 7. 2006 Vědci zjistili, co brání sestavení vlády Filip  Rožánek
20. 7. 2006 Lobbistická drzost Štěpán  Kotrba
19. 7. 2006 Vliv SPD v Německu se opírá také o vlastnictví deníků a rozhlasových stanic Radek  Vogl
20. 7. 2006 Zdraví jako "pojistný produkt" Pavel  Pečínka
20. 7. 2006 Jen populista bude mávat včerejším průzkumem veřejného mínění? Štěpán  Steiger
20. 7. 2006 Ano, pane premiére? Miloš  Dokulil
20. 7. 2006 Kreativní provokatér Babieca Alex  Koenigsmark
19. 7. 2006 Jak zkoumat věci a jevy kolem sebe Ladislav  Žák
19. 7. 2006 Je to zlé Michal  Vimmer
19. 7. 2006 Protesty proti americké raketové základně v ČR
19. 7. 2006 Podle průzkumu MfD odmítá základnu USA 83% Čechů
20. 7. 2006 Polsko: Dziennik zahýbal trhem Milan  Šmíd
19. 7. 2006 Polsko: S prezidenty nejsou žerty Richard  Seemann
19. 7. 2006 Má-li Izrael právo používat síly v sebeobraně, totéž platí i pro jeho sousedy
19. 7. 2006 Podílí se ústavní soud na nepřehlednosti a obtížné předvídatelnosti práva? Jaroslav  Kuba
19. 7. 2006 Srbovi vracejí peníze i majetek, kdy mu vrátí svobodu a čest? Štěpán  Kotrba
19. 7. 2006 Hans Küng - Světový étos. Projekt Stanislav  Heczko
18. 7. 2006 Základnu si mohou Američané vybírat, schválit ji ale musí čeští občané Jiří G. Müller
19. 7. 2006 Navzdory revizionistům: Osvětim byl německý nacistický koncentrační tábor Stanislav  Kliment
19. 7. 2006 Julie Tymošenková prohrává a už hraje vabank Stanislav  Kliment
19. 7. 2006 Kolik jablek má Mirek ...aneb "musíš, musíš - dotkol si sa". Jaroslav  Pour
18. 7. 2006 Jak vylepšit demokracii Jiří  Pehe
19. 7. 2006 O raketách bez iluzí Oskar  Krejčí
18. 7. 2006 Prezident, Iva Brožová a zrušený paragraf Zdeněk  Jemelík
19. 7. 2006 Záhada hlavolamu Oskar  Krejčí
18. 7. 2006 Prezident prodlužuje pat Jiří  Pehe
22. 11. 2003 Adresy redakce

Sdělovací prostředky RSS 2.0      Historie >
20. 7. 2006 Lobbistická drzost Štěpán  Kotrba
17. 7. 2006 Tamtamy ČT: Na Paskvil prý se nikdo nedíval Bohumil  Kartous
15. 7. 2006 9. 9. 2009, 10.10. 2010 anebo 11.11. 2011? Štěpán  Kotrba
14. 7. 2006 S tvůrci pořadu Paskvil o tom, proč skončil Bohumil  Kartous
12. 7. 2006 Šíření drbů zakázáno Štěpán  Kotrba
12. 7. 2006 Limity svobody slova a demokracie Štěpán  Kotrba
7. 7. 2006 Telefon mezi fotoaparátem, kamerou, rádiem i televizí Štěpán  Kotrba
7. 7. 2006 Google nevinen   
7. 7. 2006 Berlusconiho monopol se hroutí   
7. 7. 2006 Reklama jako článek   
3. 7. 2006 Proměny volného času a zaostávání pedagogiky Petr  Sak
3. 7. 2006 Odpovědnost člena Rady a odpovědnost partajního sekretariátu Štěpán  Kotrba
3. 7. 2006 Amputace zdravé končetiny Bohumil  Kartous
22. 6. 2006 Švédský tisk má problémy s policií   
16. 6. 2006 Zdeněk Šámal: Diletanti nejsme Filip  Rožánek

Digitalizace sdělovacích prostředků RSS 2.0      Historie >
20. 7. 2006 Lobbistická drzost Štěpán  Kotrba
15. 7. 2006 9. 9. 2009, 10.10. 2010 anebo 11.11. 2011? Štěpán  Kotrba
13. 7. 2006 Googlování - heslo ve slovníku   
13. 7. 2006 Do rizika pay-TV   
13. 7. 2006 Televize pro mobily Štěpán  Kotrba
7. 7. 2006 Telefon mezi fotoaparátem, kamerou, rádiem i televizí Štěpán  Kotrba
7. 7. 2006 Google nevinen   
3. 7. 2006 Odpovědnost člena Rady a odpovědnost partajního sekretariátu Štěpán  Kotrba
22. 6. 2006 Jihoafrická vláda cenzuruje státní televizi?   
22. 6. 2006 Kybersocialismus Milan  Valach
21. 6. 2006 Google chce šířit americké vládní informace   
25. 5. 2006 Právníci EBU se diví: jak jinak vyžadovat pravidla profesionální novinářské etiky než kodexem? Štěpán  Kotrba
19. 5. 2006 Digitální vysílání -- Velká Británie Jan  Čulík
8. 5. 2006 Digitální televize: Budou vás nutit dívat se na reklamy   
22. 3. 2006 Jan Kraus respektovým bavičem Štěpán  Kotrba