20. 7. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
20. 7. 2006

Výstava v dánském Arthusu:

Kreativní provokatér Babieca

V posledních letech se dánské muzeum Arthus stále výrazněji profiluje jako instituce, jež formuluje podoby současného umění nejen v lokálním rozměru. V těchto měsících představuje tvorbu umělce, který patří mezi nejvýznamnější umělce poválečné Evropy -- Magnuse Babiecu. I když výstava je jen drobným zlomkem rozsáhlé tvorby tohoto konceptualisty, vystihuje dobře Babiecův hlavní umělecký přínos, totiž měnit zaběhnuté modely myšlení.

Babieca neměl zábrany zasahovat do věcí radikálně. Prostřednictvím svých instalací, performancí a diskusí značně provokoval a znejisťoval okolí. Rozhodně ale nešlo o prázdné pózy, naopak své postoje dokázal znamenitě obhájit. Kritika si s ním dlouho nevěděla rady. Vyjadřoval se v metaforách, vytvářel vlastní symboliku, nikdy neposkytoval jednoznačné poselství. Ve své tvorbě spojoval kladné a záporné elementy, aniž by ovšem jeden pól nějak převážil.

Týden s transvestitkou

"Tfuj, tfuj, tfuj, ňam, ňam, ňam, ňam, ňam,....," rozléhá se výstavním sálem hlas Magnuse Babiecy, který na zvukovém záznamu neúnavně a bez přerušení opakuje déle než hodinu pochvalné a negativní mlaskavé zvuky. Návštěvník dokáže udržet pozornost jen chvíli, s každou minutou slábne jeho schopnost rozlišovat, až mu protiklady splývají v jednu melodickou linii. Otázky lidského sklonu k otupení patřily k řadě národnostních, společenských a politických témat, kterými se Babieca zabýval.

Pro Babiecovu uměleckou dráhu se stala rozhodujícím momentem poválečná situace, kdy přerušená kontinuita uměleckého vývoje nutila k zamyšlení, jak přispět k obnově kultury. V roce 1947 nastoupil ke studiu na akademii v Kodani, kde později získal profesorskou pozici v ateliéru monumentální plastiky. Tou dobou se již dánské umění orientovalo na americkou scénu a fanaticky přejímalo její impulsy. Babieca považoval takové tendence za naprosto nepřijatelné východisko. Pasivním přejímáním cizích vzorů nebylo možné překlenout traumatickou minulost. K dominanci amerických vlivů se později vyjádřil legendární akcí v newyorské galerii, kde strávil týden zavřený v jedné místnosti, kam nebylo vidět, s transvestitní manekýnkou.

Po ukončení studií měl Babieca stále v živé paměti vojenské události, svou tíseň uvolňoval řadu let v nespočetném množství tzv. tmavých prací, kdy rámoval monochromatické černé plochy, buď papírové, na plátně nebo na plechu.

Nejznámější multiply v arthusu

S ideou multiplů, tedy objektů rozmnožených do sérií totožných a signovaných exemplářů, přišel Marcel Duchamp, když poprvé pořídil autorskou repliku svého sušáku na lahve. Zatímco Duchampovo gesto se vztahovalo k úvahám na téma originálu a reprodukce, Babieca viděl v multiplech především obrovský potenciál k šíření vlastních myšlenek. V průběhu let svá díla násobil i v řádu několika tisíců kusů; podle svého svědectví všechna vlastnoručně podepsal.

Mezi multiply zahrnul vedle objektů jako fungující chladničky, kterých díky velkorysosti Fordovy nadace nakoupil a podepsal několik tisíc, rovněž cizí tisky, reklamní letáky nejrůznějších firem, staré noviny... Arthus vystavuje napojené žárovky. Veškeré Babiecovy práce se dotýkají společenské sféry. Ať už jde o téma ekologické spojené se záležitostmi využívání přírodních zdrojů -- telefon zapíchnutý do jablka, stránky lidské komunikace - telefon v záchodové míse, či politické aspekty -- přetržená fotografie neznámého státníka.

Výstava jako hromada odpadků

Expozici v Arthusu tvoří sestava skleněných boxů, v nichž jsou uspořádány exponáty podle modelu, jakým sám Babieca instaloval předměty do vitrín; zčásti připomínají náhodnou skládku, zčásti výkladní skříň. Mnohé se vztahují k jeho veřejným vystoupením, často spontánně provedených na ulicích, aniž by si jich někdo povšiml.

S cirkulací "rozmnoženin" se úměrně zvedal i zájem veřejnosti. Své úsilí dosáhnout kultovního postavení Babieca nepřetržitě stupňoval. Soudil, že se tvůrčí činnost bezprostředně týká veřejného dění a existence každého člověka. V provokaci viděl formu kreativity. Dokud dráždil a pobuřoval, inicioval myšlenkový pohyb. Nic mu nebylo bližší, než rozmělňovat zkostnatělé mínění. Nesouhlasil s praxí muzeí, v nichž bylo umění usurpováno skupinkami intelektuálů a izolováno od života. Chtěl, aby jeho tvorba apelovala na akademiky a zároveň byla intuitivně a spontánně srozumitelná i "trhovkyni s jablky". Nepřál si, aby se v jeho případě opakoval smutný příběh s Beuysovým objektem Umyvadlo, polepené vajgly, jež kolínské museum zakoupilo za čtvrt milionu marek, avšak nepoučená uklizečka nedopalky z artefaktu umyla. Proto můžeme dnes říci, že jeho multiply, především Fordovy chladničky, slouží zároveň v domácnostech svému profánnímu účelu, jsou ostatně podepsány zezadu, stejně jako jsou trvalým podnětem k přemýšlení o hranicích tvorby.

                 
Obsah vydání       20. 7. 2006
20. 7. 2006 Divíte se, proč je takové horko?
20. 7. 2006 Britští konzervativci: Privatizace železnic byla chybou
20. 7. 2006 George Bush vetoval zákon o výzkumu kmenových buněk
20. 7. 2006 Je dobře, že někdy zazní, že svinstvo je prostě svinstvo Štěpán  Kotrba
20. 7. 2006 Červen Martin  Belásek
20. 7. 2006 Blog jako byznys Milan  Šmíd
20. 7. 2006 Vědci zjistili, co brání sestavení vlády Filip  Rožánek
20. 7. 2006 Lobbistická drzost Štěpán  Kotrba
19. 7. 2006 Vliv SPD v Německu se opírá také o vlastnictví deníků a rozhlasových stanic Radek  Vogl
20. 7. 2006 Zdraví jako "pojistný produkt" Pavel  Pečínka
20. 7. 2006 Jen populista bude mávat včerejším průzkumem veřejného mínění? Štěpán  Steiger
20. 7. 2006 Ano, pane premiére? Miloš  Dokulil
20. 7. 2006 Kreativní provokatér Babieca Alex  Koenigsmark
19. 7. 2006 Jak zkoumat věci a jevy kolem sebe Ladislav  Žák
19. 7. 2006 Je to zlé Michal  Vimmer
19. 7. 2006 Protesty proti americké raketové základně v ČR
19. 7. 2006 Podle průzkumu MfD odmítá základnu USA 83% Čechů
20. 7. 2006 Polsko: Dziennik zahýbal trhem Milan  Šmíd
19. 7. 2006 Polsko: S prezidenty nejsou žerty Richard  Seemann
19. 7. 2006 Má-li Izrael právo používat síly v sebeobraně, totéž platí i pro jeho sousedy
19. 7. 2006 Podílí se ústavní soud na nepřehlednosti a obtížné předvídatelnosti práva? Jaroslav  Kuba
19. 7. 2006 Srbovi vracejí peníze i majetek, kdy mu vrátí svobodu a čest? Štěpán  Kotrba
19. 7. 2006 Hans Küng - Světový étos. Projekt Stanislav  Heczko
18. 7. 2006 Základnu si mohou Američané vybírat, schválit ji ale musí čeští občané Jiří G. Müller
19. 7. 2006 Navzdory revizionistům: Osvětim byl německý nacistický koncentrační tábor Stanislav  Kliment
19. 7. 2006 Julie Tymošenková prohrává a už hraje vabank Stanislav  Kliment
19. 7. 2006 Kolik jablek má Mirek ...aneb "musíš, musíš - dotkol si sa". Jaroslav  Pour
18. 7. 2006 Jak vylepšit demokracii Jiří  Pehe
19. 7. 2006 O raketách bez iluzí Oskar  Krejčí
18. 7. 2006 Prezident, Iva Brožová a zrušený paragraf Zdeněk  Jemelík
19. 7. 2006 Záhada hlavolamu Oskar  Krejčí
18. 7. 2006 Prezident prodlužuje pat Jiří  Pehe
22. 11. 2003 Adresy redakce