20. 7. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
20. 7. 2006

Ano, pane premiére?

Aneb kde je zakopán "pes"?

Ne že bych chtěl být tak opovážlivý a přímo panu premiérovi psát. Jenže nevím, k čemu má své poradce, když pak lze slyšet nebo číst to, co následuje. Úvodem dva citáty z tisku:

"To není pravda, že musí být zvoleno vedení sněmovny. Možná, že ten proces by byl složitější. Já tvrdím, že z ústavy je možné dovodit, že může vzniknout vláda pana Topolánka prakticky okamžitě, třeba zítra jmenováním prezidentem republiky, pokud já rezignuji," řekl premiér.

"Já chci odejít z této funkce co nejrychleji. Už 14 dní jsem mohl být z této funkce pryč, kdyby s tím pan prezident souhlasil," uvedl Paroubek.

Nejdříve se podívejme, co výslovně lze vyčíst z naší Ústavy. Raději přímo citujme, aby nebylo mýlky (jen rozhodující pasáže; zvlášť důležité bylo podtrženo mnou -- M. D.)

Článek 68

(1) Vláda je odpovědna Poslanecké sněmovně.

(3) Vláda předstoupí do třiceti dnů po svém jmenování před Poslaneckou sněmovnu a požádá ji o vyslovení důvěry.

Článek 73

(2) Vláda podá demisi, jestliže Poslanecká sněmovna zamítla její žádost o vyslovení důvěry nebo jestliže jí vyslovila nedůvěru. Vláda podá demisi vždy po ustavující schůzi nově zvolené Poslanecké sněmovny.

(3) Podá-li vláda demisi podle odstavce 2, prezident republiky demisi přijme.

Z toho, co uvádí Ústava ČR, plyne zcela okatě, že za normálního sledu událostí vláda podá demisi vždy --- a teprve --- po ustavující schůzi nově zvolené Poslanecké sněmovny.

Zatím zřejmě není důvod k demisi stávající vlády premiéra Paroubka. Tato vláda přitom byla paradoxně odpovědná zcela jiné Sněmovně, než je ta stávající. Pokud si "čistě teoreticky" představíme, že by "jako" Paroubkova vláda tu demisi podala a ta demise byla prezidentem republiky přijata, a že by chtěl do 30 dnů nastávající premiér (zřejmě M. Topolánek) požádat Sněmovnu o důvěru, neměl by za dosavadního stavu cestu, jak to učinit, pokud trvá stávající situace vzhledem k zatím zablokované (nebo obcházené) volbě ústředních orgánů Poslanecké sněmovny.

Předchozí řádky možná vyžadují kratší "polopatistický" dovětek; který se týká spíše Mirka Topolánka, odsouzeného zatím k čekání na to, co a jak bude dál:

Samozřejmě že o důvěře vládě se hlasuje podle článku 68 Ústavy. Tam ovšem je, kromě toho, co bylo citováno výše, pouze následující znění:

(4) Pokud nově jmenovaná vláda nezíská v Poslanecké sněmovně důvěru, postupuje se podle odstavce 2 a 3. Jestliže ani takto jmenovaná vláda nezíská důvěru Poslanecké sněmovny, jmenuje prezident republiky předsedu vlády na návrh předsedy Poslanecké sněmovny. (Podtrženo mnou -- M. D.)

Je to v kombinaci s články 71 a 72 (opět v textu podtrhuji -- M. D.):

Článek 71:

Vláda může předložit Poslanecké sněmovně žádost o vyslovení důvěry.

Článek 72

(1) Poslanecká sněmovna může vyslovit vládě nedůvěru.

(2) Návrh na vyslovení nedůvěry vládě projedná Poslanecká sněmovna, jen je-li podán písemně nejméně padesáti poslanci. K přijetí návrhu je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců.

Předchozí řádky říkají jenom, co je "NEDŮVĚRA". Podle čl. 72, odst. 2 by mělo vyplývat, že není-li souhlas Poslanecké sněmovny s návrhem na nedůvěru, není ústavní důvod k jejímu odstoupení. Chybí tu taxativní klauzule kvalifikující zcela nedvojsmyslně, jak přesně rozumět termínu "důvěra". Je-li pro "nedůvěru" podle článku 72 potřeba 101 hlasů, musí přece stačit sto hlasů s opačným stanoviskem, aby vláda prošla. Článek 71 "důvěru" cituje bez žádoucího doprovodného jednoznačného vymezení.

Je ta stávající "hra" kolem postu předsedy Poslanecké sněmovny důstojným vyvrcholením předchozího volebního procesu? Zároveň se málem nutně zdá, že někteří sólisté naší národní scény pějí, aniž si --- byť letmo --- předem přečetli závazný notový zápis toho, co a jak zpívat hned po předehře (po volbách). Ach, k čemu ty zbytečné odklady, když šilhat po "třetím" kole je přinejmenším předčasné, když ani první kolo řádné neprobíhá?!

Pokud ČSSD nechce předčasné nové volby (samozřejmě s dalším svým vládnutím, neboť jinou vládu nemáme a ani teď nemůžeme zatím mít!), musí najít schůdnou cestu s jinou tříkoalicí, než je ta její stávající, již poněkud anachronická --- a už neparlamentní! --- tříkoalice s KDU-ČSL a US-DEU (v potenciálním bloku s KSČM?).

Kromě dalších úvah na dané téma snad stojí za povšimnutí mj. též:

Na co si tady teď hrajeme?

Jde o to, kdo nám vyhrál volby?

M. Topolánek vyhrál volby aj. Paroubek mu zatím dělá premiéra

Máme tu jako trvalku nepřekonatelný "duel" Topolánek --- Paroubek?

Že by se ta předběžně odtroubená demise ještě neodtrubovala?

                 
Obsah vydání       20. 7. 2006
20. 7. 2006 Divíte se, proč je takové horko?
20. 7. 2006 Britští konzervativci: Privatizace železnic byla chybou
20. 7. 2006 George Bush vetoval zákon o výzkumu kmenových buněk
20. 7. 2006 Je dobře, že někdy zazní, že svinstvo je prostě svinstvo Štěpán  Kotrba
20. 7. 2006 Červen Martin  Belásek
20. 7. 2006 Blog jako byznys Milan  Šmíd
20. 7. 2006 Vědci zjistili, co brání sestavení vlády Filip  Rožánek
20. 7. 2006 Lobbistická drzost Štěpán  Kotrba
19. 7. 2006 Vliv SPD v Německu se opírá také o vlastnictví deníků a rozhlasových stanic Radek  Vogl
20. 7. 2006 Zdraví jako "pojistný produkt" Pavel  Pečínka
20. 7. 2006 Jen populista bude mávat včerejším průzkumem veřejného mínění? Štěpán  Steiger
20. 7. 2006 Ano, pane premiére? Miloš  Dokulil
20. 7. 2006 Kreativní provokatér Babieca Alex  Koenigsmark
19. 7. 2006 Jak zkoumat věci a jevy kolem sebe Ladislav  Žák
19. 7. 2006 Je to zlé Michal  Vimmer
19. 7. 2006 Protesty proti americké raketové základně v ČR
19. 7. 2006 Podle průzkumu MfD odmítá základnu USA 83% Čechů
20. 7. 2006 Polsko: Dziennik zahýbal trhem Milan  Šmíd
19. 7. 2006 Polsko: S prezidenty nejsou žerty Richard  Seemann
19. 7. 2006 Má-li Izrael právo používat síly v sebeobraně, totéž platí i pro jeho sousedy
19. 7. 2006 Podílí se ústavní soud na nepřehlednosti a obtížné předvídatelnosti práva? Jaroslav  Kuba
19. 7. 2006 Srbovi vracejí peníze i majetek, kdy mu vrátí svobodu a čest? Štěpán  Kotrba
19. 7. 2006 Hans Küng - Světový étos. Projekt Stanislav  Heczko
18. 7. 2006 Základnu si mohou Američané vybírat, schválit ji ale musí čeští občané Jiří G. Müller
19. 7. 2006 Navzdory revizionistům: Osvětim byl německý nacistický koncentrační tábor Stanislav  Kliment
19. 7. 2006 Julie Tymošenková prohrává a už hraje vabank Stanislav  Kliment
19. 7. 2006 Kolik jablek má Mirek ...aneb "musíš, musíš - dotkol si sa". Jaroslav  Pour
18. 7. 2006 Jak vylepšit demokracii Jiří  Pehe
19. 7. 2006 O raketách bez iluzí Oskar  Krejčí
18. 7. 2006 Prezident, Iva Brožová a zrušený paragraf Zdeněk  Jemelík
19. 7. 2006 Záhada hlavolamu Oskar  Krejčí
18. 7. 2006 Prezident prodlužuje pat Jiří  Pehe
22. 11. 2003 Adresy redakce