20. 7. 2006
Ano, pane premiére?Aneb kde je zakopán "pes"?Ne že bych chtěl být tak opovážlivý a přímo panu premiérovi psát. Jenže nevím, k čemu má své poradce, když pak lze slyšet nebo číst to, co následuje. Úvodem dva citáty z tisku: "To není pravda, že musí být zvoleno vedení sněmovny. Možná, že ten proces by byl složitější. Já tvrdím, že z ústavy je možné dovodit, že může vzniknout vláda pana Topolánka prakticky okamžitě, třeba zítra jmenováním prezidentem republiky, pokud já rezignuji," řekl premiér. |
"Já chci odejít z této funkce co nejrychleji. Už 14 dní jsem mohl být z této funkce pryč, kdyby s tím pan prezident souhlasil," uvedl Paroubek. Nejdříve se podívejme, co výslovně lze vyčíst z naší Ústavy. Raději přímo citujme, aby nebylo mýlky (jen rozhodující pasáže; zvlášť důležité bylo podtrženo mnou -- M. D.)
Článek 68(1) Vláda je odpovědna Poslanecké sněmovně. (3) Vláda předstoupí do třiceti dnů po svém jmenování před Poslaneckou sněmovnu a požádá ji o vyslovení důvěry. Článek 73(2) Vláda podá demisi, jestliže Poslanecká sněmovna zamítla její žádost o vyslovení důvěry nebo jestliže jí vyslovila nedůvěru. Vláda podá demisi vždy po ustavující schůzi nově zvolené Poslanecké sněmovny. (3) Podá-li vláda demisi podle odstavce 2, prezident republiky demisi přijme. Z toho, co uvádí Ústava ČR, plyne zcela okatě, že za normálního sledu událostí vláda podá demisi vždy --- a teprve --- po ustavující schůzi nově zvolené Poslanecké sněmovny. Zatím zřejmě není důvod k demisi stávající vlády premiéra Paroubka. Tato vláda přitom byla paradoxně odpovědná zcela jiné Sněmovně, než je ta stávající. Pokud si "čistě teoreticky" představíme, že by "jako" Paroubkova vláda tu demisi podala a ta demise byla prezidentem republiky přijata, a že by chtěl do 30 dnů nastávající premiér (zřejmě M. Topolánek) požádat Sněmovnu o důvěru, neměl by za dosavadního stavu cestu, jak to učinit, pokud trvá stávající situace vzhledem k zatím zablokované (nebo obcházené) volbě ústředních orgánů Poslanecké sněmovny. Předchozí řádky možná vyžadují kratší "polopatistický" dovětek; který se týká spíše Mirka Topolánka, odsouzeného zatím k čekání na to, co a jak bude dál: Samozřejmě že o důvěře vládě se hlasuje podle článku 68 Ústavy. Tam ovšem je, kromě toho, co bylo citováno výše, pouze následující znění: (4) Pokud nově jmenovaná vláda nezíská v Poslanecké sněmovně důvěru, postupuje se podle odstavce 2 a 3. Jestliže ani takto jmenovaná vláda nezíská důvěru Poslanecké sněmovny, jmenuje prezident republiky předsedu vlády na návrh předsedy Poslanecké sněmovny. (Podtrženo mnou -- M. D.) Je to v kombinaci s články 71 a 72 (opět v textu podtrhuji -- M. D.):Článek 71:Vláda může předložit Poslanecké sněmovně žádost o vyslovení důvěry. Článek 72(1) Poslanecká sněmovna může vyslovit vládě nedůvěru. (2) Návrh na vyslovení nedůvěry vládě projedná Poslanecká sněmovna, jen je-li podán písemně nejméně padesáti poslanci. K přijetí návrhu je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců. Předchozí řádky říkají jenom, co je "NEDŮVĚRA". Podle čl. 72, odst. 2 by mělo vyplývat, že není-li souhlas Poslanecké sněmovny s návrhem na nedůvěru, není ústavní důvod k jejímu odstoupení. Chybí tu taxativní klauzule kvalifikující zcela nedvojsmyslně, jak přesně rozumět termínu "důvěra". Je-li pro "nedůvěru" podle článku 72 potřeba 101 hlasů, musí přece stačit sto hlasů s opačným stanoviskem, aby vláda prošla. Článek 71 "důvěru" cituje bez žádoucího doprovodného jednoznačného vymezení. Je ta stávající "hra" kolem postu předsedy Poslanecké sněmovny důstojným vyvrcholením předchozího volebního procesu? Zároveň se málem nutně zdá, že někteří sólisté naší národní scény pějí, aniž si --- byť letmo --- předem přečetli závazný notový zápis toho, co a jak zpívat hned po předehře (po volbách). Ach, k čemu ty zbytečné odklady, když šilhat po "třetím" kole je přinejmenším předčasné, když ani první kolo řádné neprobíhá?! Pokud ČSSD nechce předčasné nové volby (samozřejmě s dalším svým vládnutím, neboť jinou vládu nemáme a ani teď nemůžeme zatím mít!), musí najít schůdnou cestu s jinou tříkoalicí, než je ta její stávající, již poněkud anachronická --- a už neparlamentní! --- tříkoalice s KDU-ČSL a US-DEU (v potenciálním bloku s KSČM?). Kromě dalších úvah na dané téma snad stojí za povšimnutí mj. též: Jde o to, kdo nám vyhrál volby? M. Topolánek vyhrál volby aj. Paroubek mu zatím dělá premiéra Máme tu jako trvalku nepřekonatelný "duel" Topolánek --- Paroubek? Že by se ta předběžně odtroubená demise ještě neodtrubovala?
|