24. 12. 2005
Proč vlastně ten Kristus přišel?O "dobru a zlu" si můžete myslet ledacos. Svět se ale ve své vnitřní podstatě mění pramálo a dva základní postoje, týkající se "dobra a zla", jsou na jeho scéně stále. Jarmareční masky si ovšem bohatě obměňují. Někteří, a je jich podle mne většina, věří přinejmenším v skrytu duše, že "dobro a zlo" jsou jen lidský výmysl. Uznají nejspíš, že bez těch slov se nedá žít, ale každé zacházení s nimi považují za lidskou manipulaci, která slouží někomu k prospěchu. |
Za dob Kristových tento postoj zastávali bohatí a mocní judaističtí kněží, tzv. saduceové. Jiní lidé zase věří tomu, že "dobro a zlo" stanovil Bůh v kánonech, kodexech, zvycích, pravidlech atd. Kdo je dodržuje, ten jedná dobře a je dobrý, kdo nikoli, ten jedná "špatně" a je "zlý". V Palestině na začátku našeho letopočtu tuto dodnes nepopulární, strohou a náročnou cestu zvolili radikálové z řad lidu, a ti si říkali farizeové. Podle těch i těch měl být očekávaný Mesiáš mocný, měl srazit římské okupanty na kolena, byl projekcí "dobra", které stojí na jejich straně (saduceové doufali v krále, který bude pragmatik a upevní jejich postavení, a farizeové ve fanatika, tvůrce náboženského státu, po jakém dnes touží muslimští radikálové). Stejně tak dnes je narozený Ježíš projekcí sentimentální "rodinné pohody" a "dobra", jak nás dojímá. Křesťanského Mesiáše ovšem nelze pochopit v úzké perspektivě pozemského uvažování. Pro oba hlavní postoje k "dobru a zlu" je zbytečný. Pouze ten, kdo je v zoufalé situaci, cítí potřebu spásy. Čili kdo je na tom tak zle, že potřebuje, aby se pro něj vtělil Pán kosmu, aby Absolutní vstoupil v Betlémě na svou cestu na Golgotu? Každý. To betlémské dítě je strašlivá otázka pro každého: jsi si tak jistý, že jsi na straně "dobra"? Jsi na straně zla. Topíme se ve svém vlastním zlu, zalykáme se jím, vždy na okraji pekla. Proto přišel. Proto se stala ta kosmická událost. V tomto příběhu jde o všechno, je unikátní radikalizací nároku na rozlišování "dobra a zla". Proto i farizeové -- jak na to v novozákonní zvěsti Ježíš často tvrdě upozorňuje -- jsou ve skutečnosti na straně "zla". Ale co je "dobro"? Je to cesta, následování toho dítěte, je to láska. Ne jen ta dojemná, chlácholivá, uklidňující, ale i ta trýznivá, i ta, jež selhává, a hlavně ta, co se odevzdala, aby přinesla sebe pro druhé. Proto je důležité rozlišovat "dobro a zlo", ne abychom se uklidnili jako ten farizej, ale abychom se vyznali jako ten celník (L 18,9-14) a bez iluzí o sobě vskutku prahli po dobru. "Dobro a zlo" je nesmírně těžké odlišit, souvisí totiž s lidským srdcem, kam vidí jen Bůh. My, zaneseni ve svých vinách, jsme slepí. A přece je nezbytně nutné rozlišovat. Teprve hluboké a otřásající prožití této tragédie každého z nás může otevřít člověku oči pro vánoční mystérium. |
Vánoce, svátky míru a konzumerismu | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
25. 12. 2005 | Papež požaduje duchovní "probuzení" | ||
24. 12. 2005 | Poselství Vánoc | Michal Rusek | |
24. 12. 2005 | Všechno se vyhazuje: letošní Vánoce budou v Británii znamenat tři miliony tun odpadků | ||
24. 12. 2005 | O českých špionech v 16. století | Václav Vratislav z Mitrovic | |
24. 12. 2005 | Proč vlastně ten Kristus přišel? | Boris Cvek | |
24. 12. 2005 | Attingere caelum digito... | Ladislav Žák | |
23. 12. 2005 | Vánoce 2006 | Bohumil Kartous | |
23. 12. 2005 | Dnes se vám narodil Spasitel, Kristus Pán, v městě Davidově | Karel Sýkora | |
23. 12. 2005 | Vánoce 39˚C | Zdeněk Bárta | |
22. 12. 2005 | Vánoční povídka | Martin Škabraha | |
21. 12. 2005 | Pojedeme do Betléma | Kristina Hazbounová | |
16. 12. 2005 | Veselé dárkování a šťastné příští dny | Filip Rožánek | |
25. 12. 2004 | Nezapomněli jsme, že jsou Vánoce? | ||
24. 12. 2004 | Co stojí Vánoce | ||
23. 12. 2004 | Čas vánoční | Jan Paul |