21. 12. 2005
Pojedeme do BetlémaJelikož se blíží Vánoce a všichni myslí více na ekonomickou stránku věci, nežli na původ této tradice a místa s ním spjatým, rozhodla jsem se napsat tento článek o Betlémě. Můj otec je Palestinec křesťanského původu a moje matka je Češka. Vyrůstala jsem v Betlémě a nyní v ČR studuji. Ráda bych upozornila na existenci menšiny, o které se v této zemi moc neví ani nemluví, píše autorka. Kdyby se Panna Maria a Josef vydali do Betléma dnes, pak by se Ježíš možná nenarodil ve chlévě, ale na izraelském kontrolním stanovišti. Dnes, když zed' téměř obklíčila svaté město, stojí poblíž Rácheliny hrobky místo podobné malému letišti. |
Toto místo je izraelský přechod, přes který musí projít každý člověk individuálně, aby se dostal o Vánocích do Betléma, anebo naopak ven z Betléma. Na začátku by Pannu Marii a Josefa čekala dlouhá fronta palestinských dělníků a pracovníků, kteří se vracejí z práce. Když na ně přijde řada, musí jít každý sám. Pomíjím fakt, že by oba měli bud' palestinské nebo izraelské občanství. Kdyby měli to první, pak by potřebovali zvláštní povolení k pohybu. A kdyby měli to druhé, pak by jim byl zakázán vstup na palestinské území. Takže Panna Maria by podala své doklady ke kontrole u okénka, za jehož skly stojí izraelský voják. Tento přechod je totiž vybudován tak, aby nedocházelo k osobnímu kontaktu mezi vojáky a lidmi přecházejícími z jedné strany na druhou. Maria by tedy šla úzkou chodbou dál, aby došla k prvním otáčejícím se dveřím, kde dříve než projde detektorem, musí odevzdat svá zavazadla ke kontrole. Dalších pár metrů a další dveře. Opět kontrola a čekání, než se dveře otevřou. Mezitím se vojáci procházejí na horní straně chodby. Dívají se dolů na těhotnou a pomalu jdoucí Pannu Marii. Když vyjde, musí počkat dalších patnáct minut, než projde Josef stejnými kontrolami a dveřmi. Mohl by právě v této chvíli nastat okamžik porodu a Panna Maria by tu stála sama, bez Josefa a bez jakékoliv opory. Kdyby to ale dopadlo dobře, pak by třeba mohli dorazit tři králové až mnohem později. Také kvůli zátarasům a kontrolám. Taková je totiž situace v dnešním Betlémě. Křest'anská menšina, která v Betlémě tvoří méně než 20% a tvořila během posledních dvou tisíciletí větší procento, se živí turismem. Z toho vyplývá, že tento rok bude opět špatná ekonomická situace, a navíc budou odtrženi od světa touto mohutnou zdí a přechodem. Dříve, před vypuknutím druhé palestinské Intifády, bylo možno cítit po ulicích krásnou a pravou vánoční atmosféru. Ulice pokrývaly různé ozdoby a úsměvy zdobily obličeje dětí. Dnes je na betlémských ulicích jen pár ozdobných světel a úsměvy i štěstí se také o Vánocích vytrácejí ze života místních lidí. Díky Bohu, že se Ježíš nenarodil v dnešní době. A až budete mít Betlém pod stromečkem, vzpomeňte si na ty, kteří jsou ve skutečném Betlémě a snaží se aspoň toto období přežít ve štěstí a zdraví. |
Vánoce, svátky míru a konzumerismu | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
21. 12. 2005 | Pojedeme do Betléma | Kristina Hazbounová | |
16. 12. 2005 | Veselé dárkování a šťastné příští dny | Filip Rožánek | |
25. 12. 2004 | Nezapomněli jsme, že jsou Vánoce? | ||
24. 12. 2004 | Co stojí Vánoce | ||
23. 12. 2004 | Čas vánoční | Jan Paul | |
23. 12. 2004 | Vánoce: Prožijte si je po svém | Bohumil Kartous | |
23. 12. 2004 | Vánoční a novoroční vydání Britských listů | ||
22. 12. 2004 | Vánoce zvířat | Gustav Jaroš | |
22. 12. 2004 | Světské Vánoce a modré banány | Václav Beneš | |
20. 12. 2004 | Bible jsou "lži a propaganda" | ||
1. 12. 2004 | Zimní procházka a mé myšlenky... | Boris Cvek | |
30. 11. 2004 | Vánoce 2004 | Jan Pömerl | |
24. 12. 2003 | Jiná vánoční a novoroční vydání Britských listů | ||
24. 12. 2003 | Vánoční přání ve stovce jazyků a nářečí | ||
23. 12. 2003 | Vánoční příběh: Každý dobrý skutek bývá po zásluze potrestán? | Petr Lébr |