22. 12. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
21. 12. 2005

Co takhle BL veřejně spálit na nádvoří univerzity?

V osmašedesátém roce jsme měli půl roku naděje, že snad všechno půjde lepší cestou. Líbilo se nám heslo žít a nechat žít, mluvit a nechat mluvit, myslet a nechat myslet. Pak jsme všechno ztratili, protože, jak pravil tehdejší vtip Rusové mnohem víc souložili, měli rakety a víc tanků. Ale přes všechnu zlost, kterou jsme tehdy cítili i zoufalství ze ztráty toho všeho, co se tak slibně rýsovalo, byl ryze nenávistný postoj, který předvedl pan Košuk (doufám, že jej alespoň mládí omlouvá) vzácný. Jo to marné, utrpení učí myslet, ne že ne.

Protože zřejmě ve skutečnosti nemá s totalitou opravdové zkušenosti, domnívá se, že, po odstranění komunistů ze společnosti(ale co s nimi? Co třeba použít stalinské: Je člověk, je problém, není člověk, není problém, nebo co třeba kastraci čtenářů inkriminovaných tisků?) budou všichni dodržovat předepsanou rychlost v obcích a v neděli nebude pršet. Ono je to ale podstatně složitější. Totalitarita je něco jako virová epidemie, nedáte si pozor, trochu nastydnete a už v tom společnost lítá. A nemusí být ten mor jenom rudý, ale i černý, hnědý a tak dále.

Pokusím se jen tak z jedné vody načisto definovat lidský typ, či typy, na kterých, po eliminaci prvotních idealistů režimy zvláštního ražení vždycky staví: něco jako použitelný stavebnicový "unit" z počítačových her - pro univerzální využití v totalitních režimech.

  • Jsou schopni přijmout jen jeden světový názor. (Viz Zemanovi čtenáři jedné knihy). Jsou prvoplánoví a chtějí, aby stejně jednoduchá byla skutečnost. Jiný pohled či dokonce ucelený názor je zbavuje příčetnosti, kdyby mohli, prohlásili by to za trestný čin a dostanou li se k moci udělají to.
  • Považují své spoluobčany za důvěřivé hlupáky, kteří nejsou s to udělat si vlastní objektivní názor. Je nutné je chránit před různými indoktrinacemi. Oblíbeným přívlastkem v propagandě je proto plíživý (Bilakova plíživá kontrarevoluce, plíživý komunismus zaznívá už i z úst předáků ODS). Použití předpony krypto už je přímo diagnózou.Občas je třeba chránit čisté studny vzdělání, kulturu a dokonce, jak už je vidno, došlo i na internet.
  • Strana, hnutí, směr má vždycky pravdu a je víc, než rozmary jednotlivce, jako třeba právo uvažovat po svém. Zmůže-li se hnutí na vlastní učení je jeho zpochybňování dezercí od praporu. Za svou věrnost považují samozřejmé různé výhody, ale mohou to také dělat jen z lásky k věci.
  • Názor buď měnit nechtějí nebo toho nejsou schopni. Čím je argumentace proti nim objektivnější a přesvědčivější --tím větší potměšilost a nebezpečí, případně spiknutí v tom vidí.
  • Vždycky mluví jakoby za všechny a jménem všech, nebo alespoň těch, co mají právo mluvit. Obsazují se do pozic členů jakéhosi svatého i když ne vždy definovaného bratrstva, které by mohlo udělat pořádek, kdyby mu to ostatní dovolili.
  • Jsou automaticky přesvědčeni o své výlučnosti a právu soudit v obecném smyslu a třeba i v právním, dojde-li k tomu, druhé.
  • Svůj boj považují za svatou válku. Nesnášejí proto humor, protože ten vyžaduje nadhled a konfrontaci. Nesnášejí ani zlehčující tón -- vtipálkové končí po různých těch revolucích za mřížemi jako první.
  • Pak jsou ještě různé typy plavců na vlně, dobrodruhů, cyniků a zlatokopů první příležitosti, ale ti zpravidla nemají to správné vnitřní zaujetí pro věc, takže sem ani nepatří.

To jsou jen tak nahozené, jak jsem si trochu zalovil v paměti, různé projevy jednoho typu, které se jako i v historii naší kotliny, vždy vyrojí jako houby po dešti. Myšlenkově jednosměrní pánové a dámy (vedle osvědčené tvrdosti ještě přidají cituplné omdlévání z nadšení) jsou solí země totalitních režimů. Je to nejspíše záležitost jisté mentality a omezenosti spojené s hypertrofovanou ctižádostí, za normálních podmínek a s danou osobní výbavou pro daného jednotlivce nerealizovatelnou Tito lidé čekají jako figuríny v oděvním skladu na příležitost navléci si nějakou ideologickou košili -- ať už černou, hnědou nebo rudou, a povstat když zazní dosti silně krysařova píšťala. A jsou zřejmě stejní , a stejné, abychom byli politicky korektní, jako jsou si podobné různé ty ideologické záměry a s tím spojené ... ismy skrývající ve skutečnosti jen touhu po uchopení totální moci. A nemysleme si, že budoucnost nemá připravené další modely.

Jenom bych alespoň s minimální znalostí věci odlišoval český socialismus - i ten normalizační - se stalinským bolševismem, stejně jako fašistické Španělsko nebylo Hitlerovo Německo. A pokud chce někdo srovnávat různá vývojová stadia fašismu a bolševismu, ať postaví vedle nesporných hodnot, kterými přispělo třeba Československo do světové kulturní pokladnice něco obdobného z Goebbelsovy dílny. Anebo ať si představí, co by rozpoutalo na zemi za peklo na svém konci nacistické Německo, kdyby mělo jaderné zbraně zanikajícího Sovětského svazu, který mohl bez problému na svou pohřební hranici vzít jako indickou vdovu celou planetu.

                 
Obsah vydání       22. 12. 2005
22. 12. 2005 Vážení intelektuálové! Věra  Říhová
16. 12. 2005 Kompletní Johann Sebastian v rozhlase
22. 12. 2005 Vánoční povídka Martin  Škabraha
22. 12. 2005 Saddám Husajn: "Američané mě mučili"
22. 12. 2005 Francouzi zahájili soudní řízení ohledně tajných letů CIA
22. 12. 2005 Kdo nese odpovědnost za deficit Všeobecné zdravotní pojišťovny? Petr  Háva
22. 12. 2005 VI Milan  Nápravník
21. 12. 2005 Co takhle BL veřejně spálit na nádvoří univerzity? Jiří  Škuba
21. 12. 2005 Můj malý tchaj-wanský piktorial... Petr  Fiala
22. 12. 2005 Bezmocnosť človeka Igor  Daniš
22. 12. 2005 Za situaci v Izraeli mohou dva imperialismy - římský a britský Karel  Dolejší
22. 12. 2005 Izrael bojuje o holý život Robert  Freiwillig
22. 12. 2005 Jak byste řešili otázku Izraele?
22. 12. 2005 Bolívie má "domorodého" prezidenta Miloš  Kaláb
22. 12. 2005 Vychází sbírka romské poezie Vlado Oláha
21. 12. 2005 Fištejn ví pozitivně, že CIA nikoho nemučí! Jan  Čulík
22. 12. 2005 Jsou v Česku levicoví extremisté? Miroslav  Prokeš
22. 12. 2005 Kam zmizely války roku 2006 Oskar  Krejčí
22. 12. 2005 2005: rok otazníků a vykřičníků Oskar  Krejčí
21. 12. 2005 Nový rozpočet EU - odčinění Mnichova? Jan  Čulík
21. 12. 2005 Nahrávka na smeč komsomolcům Pavel  Pečínka
20. 12. 2005 PotterHarry.net: Dětský strach a jeho následky
21. 12. 2005 Dürenmatt v BBC
21. 12. 2005 Pojedeme do Betléma Kristina  Hazbounová
20. 12. 2005 Praha má novou skupinku "extremistů" Štěpán  Kotrba
20. 12. 2005 Policie vyšetřuje neoficiální překladatele Harryho Pottera i nadále jako zločince Štěpán  Kotrba
20. 12. 2005 Za Britskými listy stojí zlé síly, disponující penězi a vlivem
20. 12. 2005 O novinářích, úplatcích a naší šťastné zemi Karel  Moudrý
20. 12. 2005 Vylučovací princip je princip stalinismu Jan  Čulík
20. 12. 2005 Soukromě vyhlášená světová válka? Egon T. Lánský
11. 12. 2005 Hospodaření OSBL za listopad 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Demokratická revoluce? Utajená historie devadesátých let RSS 2.0      Historie >
22. 12. 2005 Vážení intelektuálové! Věra  Říhová
21. 12. 2005 Co takhle BL veřejně spálit na nádvoří univerzity? Jiří  Škuba
20. 12. 2005 Nejprve mě vyhodilo z práce OF a potom komunisti   
20. 12. 2005 Za Britskými listy stojí zlé síly, disponující penězi a vlivem   
20. 12. 2005 Vylučovací princip je princip stalinismu Jan  Čulík
19. 12. 2005 Kterak vítězí pravda a láska Michal  Mašín
19. 12. 2005 Zdvojnásobuji podporu vašeho listu Rudolf  Převrátil
19. 12. 2005 Pod praporem pravdy a lásky - získání přístupu k lukrativním postům   
19. 12. 2005 Otevřme tedy třináctou komnatu   
19. 12. 2005 Každá doba má své obětní beránky   
19. 12. 2005 Smějí být v demokracii povoleny jen demokratické názory? Jan  Čulík
19. 12. 2005 Bulvár z hodně dalekého pohledu   
19. 12. 2005 Dvě pojetí plebejství v českých zemích Václav  Špíka
19. 12. 2005 Nepamatují, ale vědí Ivan  David
19. 12. 2005 Nelze srovnávat útlak za komunismu s "útlakem" v devadesátých letech