23. 8. 2005
Piloti "jsou pod tlakem startovat, i když má letadlo technické problémy"Letečtí piloti si stěžují, že jejich zaměstnavatelé je nutí startovat s letadlem, i když má menší technické problémy. V minulých dnech došlo k třem velkým leteckým haváriím, ve Venezuele, v Řecku a v Itálii. Loňský rok byl vyhlášen jako nejbezpečnější rok v celé historii letectví - při létání zahynulo loni celosvětově jen 428 osob. Letos už jich při komerčních letech zahynulo více 550. |
Za poslední měsíc zahynulo při třech leteckých haváriích celkem 297 osob. Belgičtí piloti tvrdí, že nátlak na piloty, aby startovali i s letadly, které trpí menšími technickými závadami, v poslední době výrazně zesílil. V únoru totiž zavedla Evropská unie nový zákon, podle něhož musejí letecké společnosti platit cestujícím vysoké odškodné, pokud je let zpožděn anebo zrušen. Tyto informace přinesl belgický list Het Nieuwsblad. "Komerční tlak na piloty obrovským způsobem vzrostl," konstatoval Filip van Rossum, bývalý pilot firmy Sabena. "Ziskové marže v leteckém sektoru jsou minimální, konkurence je obrovská a letecký průmysl má potíže s rostoucí cenou ropy. Udržovat letadlo na zemi stojí peníze a ředitelé leteckých společností chtějí, aby jejich piloti s letadly létali co nejvíce." Stejné názory vyjádřila i Asociace pilotů z Kolumbie, která konstatovala, že opakovaně varovala kolumbijskou Radu pro civilní letecký provoz, že letecká společnost West Caribbean Airways nemá dostatečné bezpečnostní procedury. Varování nikdo nebral na vědomí, až nyní došlo k letecké havárii letadla této společnosti. Šest ze sedmi letadel společnosti West Caribbean Airways muselo být z důvodů údržby vyřazeno z provozu. Sedmé, které posléze havarovalo ve Venezuele, předtím létalo nepřetržitě skoro 20 hodin, namísto letadel, které byly v technické údržbě. Vládnou obavy, že nové předpisy EU, které poskytují cestujícím vysoké odškodné za zrušené či zpožděné lety, by mohly vést k nátlaku na piloty, aby riskovali z komerčních důvodů. Podle nových předpisů jsou letecké společnosti povinny vrátit cestujícím plnou cenu letenky a dopravit je domů, pokud dojde ke zpoždění většímu než 5 hodin. Letecké společnosti také mají nyní povinnost hradit cestujícím ubytování v hotelu, pokud zpoždění pokračuje přes noc. V některých případech může dosáhnout cena jediného zrušeného letu v přepočtu více než 4 miliony Kč. Podrobnosti v angličtině ZDE |