31. 5. 2005
Taky bude Vaše dovolená samozřejmě s leteckou dopravou?Nic proti tomu. Vždyť se ani časově nevyplatí ztrácet řadu dní na cestě, že ano? Letecká doprava přitom se stává samozřejmostí v nejširších kruzích obyvatelstva. Kdekdo létá... K tomu: Globální stmívání |
Nejdřív to pozitivní. Proti letecké dopravě před třiceti lety dnešní letadla spotřebují polovinu pohonných hmot. Technika letu a konstrukce letadel se značně změnily. Když ale začneme počítat gramy zplodi na cestujícího a kilometr, začnou vyskakovat už ne tak povzbudivá čísla. Emise oxidu uhlíku (CO2) vyskočí na 140 g při delších letech, na vnitrostátních linkách až na 180 g, protože letadlo nemůže dosáhnout optimální výšky pro hospodárnější let. Automobilem se sníží sledované zatížení jen na 100 gramů. Autobusem se toto zatížení ovzduší dále pětkrát sníží, na 20 gramů a kilometr na osobu. Teprve cesta vlakem nebo lodí jsou z tohoto hlediska bezkonkurenčně nejlepší. Dodejme, že každoročně za těch posledních 30 let letecká doprava vzrůstala skoro o 5 % ročně, dvakrát tak rychle než doprava automobilem. Nikdo si nedokáže dobře představit, zda letecké dopravy bude v půli 21. století jen pětkrát víc než dnes, či ještě více. Stačí podívat se bezděky na oblohu. Málem odevšad jsou vidět na bezmračné obloze těchto horkých dní mlžné zpárované cáry par za letadly mířícími kamsi v dál. Sotva jedny takové bílé brázdy se rozplynou, už tu odněkud se začínají tvořit nové. Na rozdíl od doby před půl stoletím není teď slyšet žádný hluk leteckých motorů nad hlavou. Těch letadel přitom opravdu létá dnes neporovnatelně víc. Ne že by byla letecká doprava největším znečišťovatelem ovzduší. Ale některé výpočty vedou k závěru, že takto může vzniknout až o 2 % více mračen, což by se projevilo v dalším zhoršení tzv. skleníkového efektu. Ještě že jsme se zatím nezmiňovali o tom, že celkově stávající emise oxidu uhlíku dosahují neuvěřitelných sedm miliard tun ročně! Přitom ať už člověk svým počínáním ovlivňuje příští život na této planetě více či méně, měli bychom jako lidstvo tyto emise každoročně snížit aspoň o 3 %, abychom se k roku 2050 dostali k přijatelnějším 3 miliardám tun těchto problematických emisí. (Ještě dobře, že jsme zatím nehovořili o dalších nežádoucích zplodinách v ovzduší.) A pokud máme někam namířeno na zahraniční dovolenou, jak jinak než letecky, že ano? Ostatně na všech leteckých linkách není kondenzace vodních par stejná, aby vznikaly intenzivní bílé brázdy. Ještě že tohle taky trochu víme... Hezkou dovolenou! |
Globální oteplování | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
31. 5. 2005 | Taky bude Vaše dovolená samozřejmě s leteckou dopravou? | Miloš Dokulil | |
27. 5. 2005 | Říkají Vám něco čísla? | Miloš Dokulil | |
27. 4. 2005 | V Arktidě došlo k drastické erozi ozónové vrstvy | ||
24. 2. 2005 | Proč publikují média "nekompetentní" články Ivana Breziny? | ||
21. 2. 2005 | Kjótský protokol je pouhým začátkem | Bushka Bryndová | |
17. 2. 2005 | Jak se svět mění | ||
15. 2. 2005 | I my jsme součástí hmotného světa | ||
8. 2. 2005 | Budou ohroženy vodní zdroje, výroba potravin i světové hospodářství | Bushka Bryndová | |
3. 2. 2005 | Ledový masív v Antarktidě taje - hrozí zvýšení mořské hladiny o 5 metrů | ||
1. 2. 2005 | Globální oteplování zřejmě "do 20 let povede k vyhynutí ledních medvědů" | ||
27. 1. 2005 | Ropné společnosti financují kampaň, popírající podnebné změny | ||
21. 1. 2005 | Nájemní smlouva se Zemí | Josef Šmajs | |
17. 1. 2005 | Globální stmívání | ||
10. 12. 2004 | Protokol z Kjóta je k ničemu | ||
12. 10. 2004 | Jezděte autem a zachraňte planetu |