9. 2. 2005
Historické omyly (?) Filipa SklenářeNechci se zde vyjadřovat k problematice atheismus versus víra v Boha, ale nedá mi, abych neupozornil na to, co Filip Sklenář předkládá čtenářům BL jako historická fakta zcela nepravdivě či hrubě zkresleně. |
Otrokářství jezuitského řádu v Jižní Americe tvořilo jeden z pilířů bohatství římské církve.
Tovaryšstvo Ježíšovo vystupovalo proti otrokářství, kolonialismu a absolutismu, což byl skutečný důvod jeho zrušení papežem Klimentem XIV. na nátlak západoevropských panovníků v r. 1773. Má-li Filip Sklenář na mysli tzv. redukce (nezávislá území, spravovaná pod vedením jezuitů), tam otroctví nebylo a jezuité naopak svým systémem obhospodařování plantáží dokazovali, že svobodná práce za odměnu je efektivnější než práce otrocká. S ohledem na rozsah a dobu trvání tohoto "experimentu" se nejednalo o žádný významný ekonomický přínos pro katolickou církev.
Antickou vzdělanost křesťanství doslova zlikvidovalo, k oživení došlo až v renesančních časech ... Antickou vzdělanost nezničilo křesťanství, ale především nájezdy "barbarů", které zlikvidovaly Západořímskou říši s její vzdělaností. Částečně by teze o likvidování antické vzdělanosti křesťanstvím mohla platit pro Východořímskou říši, kde z obav, aby i Východ nepotkal osud Západu, se vyvinul vpodstatě totalitní "teokratický" režim (česky se říkává "spojení trůnu a oltáře") , který nepřál svobodnému šíření informací a antické spisy zůstávaly ležet zaprášené v knihovnách. Obnova vzdělanosti na základech antiky v Itálii a západoevropských zemích významně započala už v období tzv. vrcholného středověku (od 13. stol., do našich zemí dorazila ve 14. stol.), přičemž však do období renesance byla vázána téměř výlučně na církevní půdu.
školství a vzdělání nám křesťanství nepřineslo Pro území ČR (jakož i pro většinu Evropy - mimo jižní) naopak platí, že školství a vzdělání nám křesťanství přineslo, neboť antická civilizace k nám nedosáhla. Nelze zapomenout Cyrila a Metoděje nebo svatého Václava, který byl ve své době jedním z mála gramotných evropských velmožů. Stojí také zato připomenout, že významní pedagogové působící na našem území byli zároveň významnými církevními představiteli: Peter van Hondt - provinciál jezuitů, Jan Amos Komenský - biskup Jednoty bratrské, František Tomášek - pražský katolický arcibiskup.
Oproti jedné Matce Tereze totiž čteme v dějinách zástupy generálů Franců. Oproti jednomu Maximiliánu Kolbemu stovky Jozefů Tisů. Se stejnou, možná větší (?), pravdivostí je možno napsat: "Oproti jednomu generálovi Francovi zástupy řeholnic a misionářek reformovaných církví obětujících celý svůj život boji proti chudobě a nemocem, oproti jednomu Jozefovi Tisovi stovky křesťanských mučedníků - obětí totalitních režimů." Filip Sklenář také pochopitelně zcela záměrně opomíjí, že právě režimy, které atheismus hlásaly jako své ideologické dogma, jsou ty nejkrvavější v novodobých dějinách - jakobínská diktatura ve Francii, bolševici v Rusku, "kulturní revoluce" v Číně, Pol Potův režim v Kambodži. Těmto režimům počtem obětí "konkurují" jedině nacisté, kteří "osobního Boha, se kterým člověk komunikuje" nahradili jakousi nadosobně abstraktní "Prozřetelností", která oslovuje jen ty nejvyvolenější z nadlidí. |
Katolická církev | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
9. 2. 2005 | Ateismus v Čechách nezpůsobili komunisté | Boris Cvek | |
9. 2. 2005 | Historické omyly (?) Filipa Sklenáře | Jaroslav Štemberk | |
9. 2. 2005 | Proč mám z daní platit zástupce někoho, kdo neexistuje? | ||
8. 2. 2005 | Atheismus není nové dogma | Filip Sklenář | |
7. 2. 2005 | Za český ateismus nemůže KSČ, ale katolická církev | Ondřej Slačálek | |
7. 2. 2005 | Vylučování křesťanství je koncem Evropy | Jan Rajlich | |
7. 2. 2005 | Jak tomu bylo s Pannou Marií | ||
3. 2. 2005 | Chci nového papeže, tenhle už je rozbitý | Fabiano Golgo | |
2. 2. 2005 | Papež Jan Pavel II. byl odvezen do nemocnice | ||
20. 1. 2005 | Kolektivní vina a nesnášenlivost vůči "cizím vírám a kulturám" | Jan Čulík | |
13. 1. 2005 | Papež apeloval na lidi, aby se modlili za mrtvé v Iráku | ||
31. 12. 2004 | Katolická církev podpoří kampaň proti kouření | ||
22. 12. 2004 | My Evropané, naše církve a zlý islám | Boris Cvek | |
21. 12. 2004 | Přizpůsobí se katolická církev modernímu světu? | ||
20. 12. 2004 | A-kontra o "tak trochu jiné" ultrapravici | Ondřej Slačálek |