10. 1. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
10. 1. 2005

Na českých vysokých školách je nutno zavést školné

Jsem studentem čtvrtého ročníku VŠE a rád bych zareagoval na výtku svého kolegy studenta o tom, jak to vypadá na naších školách píše Martin Boháč

Vysoké školy v ČR jsou dle mého mínění už dlouho v úpadku. Za patnáct let, co máme svobodu, se na některých fakultách nezměnilo vůbec nic. Ješte do minulého roku u nás vyučovali ekonomii profesoři, kteří předtím předášeli centrálně plánované hospodářství. Díky panu doc. Holmanovi a časopisu Respekt se toto naštěstí změnilo. Tímto nechci vytahovat tuto story, ale uvést to pouze jako příklad stavu našich vysokých škol.

Většina vysokých škol funguje na principu přijetí maximálního počtu studentů a jejich postupného eliminování. Je tomu tak proto, že škola dostává příspěvky za hlavu studenta, takže je žádoucí přijmout každého a v prvních ročnících provést tvrdou eliminaci nesmyslnými zkouškami. Tento systém je špatný, škola by měla své studenty vybírat už na začátku a pak pouze rozvíjet jejich praktické dovednosti. Ne je dusit a ničit studiem naprosto zbytečných věcí. Rozumím námitce, že nic není zbytečné se učit, minimálně se tím tříbí paměť a IQ. Nicméně studium má člověka formovat v profesionála, ne ho ubíjet nesmysly.

Tato nesmyslná výuka je zde proto, že školy jsou tazvaně "zdarma". To je lež. Populismus této věty sahá jěště do dob socialismu, teď ho používají všíchni, co nemají odvahu se pustit do zavedení školného. Studium školy stojí velké peníze. Osobně, když vezmu v úvahu cenu nejlepší možné příležitosti, kterou kvůli škole nevyužívám, přícházím o desítky tisíc měsíčně. K tomu stačí připočíst opravdu zaplacené peníze a vychází mi cifra, kterou si opravdu sociálně slabší nemohou dovolit. Souhlasím s mým kolegou, že studium začíná být pouze pro bohaté.

Řešením by bylo zavedení školného. Školné, které by pokrylo náklady školy na pořádné profesory. K tomu peníze na kolej a stravu plus studijní materiály. Všechno hrazené z půjček od školy zárukovaných státem. Tento model funguje v zahraničí a v Čechách se ho bohužel asi nedožijeme, nicméně se pokusím vysvětlit jeho pozitiva.

Škola, které platíme za studium, nám prokazuje službu. Tedy si můžeme vybrat, zda nám služba vyhovuje a jako zákazník si vynutit změnu, pokud nevyhovuje. Posílil by se tím vliv studentů a snížil vliv byrokracie.

Profesor, který učí věci 30 let pozadu a pouze si přivydělává k důchodu, nemá na VŠ co dělat. Na jeho místo by mohl nastoupit profesionál z praxe, který by nás něco naučil. Školy by se zaměřily na produkci studentů, uplatnitelných na trhu. Tím by se postupně zvedala česká inteligence a celkové společenské IQ. Školy produkující zbytečné obory by se zmenšily, nebo zanikly. Takový už je trh.

Půjčky by studenti spláceli po dokončení školy a nalezení zaměstnání, takže by škola sama měla zájem na tom, aby se student uplatnil. Jinak by své peníze nikdy neviděla. A nakonec by školy měly možnost dát svým studentům lepší podmínky, protože by měly dost prostředků.

A když by si podobnou půčku mohl vzít každý inteligentní student, co by se dostal na vysokou školu, byly by VŠ opravdu i pro chudé. Pak by nebyly školy pro chudé populismem, ale realitou.

Vzkaz našim vládnoucím "elitám": udělejte s tím něco. Nebo to uděláme sami, až dostudujeme.

                 
Obsah vydání       10. 1. 2005
10. 1. 2005 Ideje jsou silnější než peníze - pokud to jsou opravdu ideje Rudolf  Převrátil
10. 1. 2005 Jak pomáhá obětem asijské katastrofy Oskar a Český telecom Bohumil  Kartous
10. 1. 2005 Zbabělci na levici
10. 1. 2005 Klausův projev Václav  Žák
10. 1. 2005 Vyřeší vážné problémy českého vysokého školství skutečně zavedení školného? Jan  Čulík
9. 1. 2005 Vcelku slušná televizní inscenace Jan  Čulík
10. 1. 2005 Compassion begins at the border Jan  Čulík
8. 1. 2005 Jak přispěly podniky v ČR obětem jihoasijské katastrofy? Bohumil  Kartous
8. 1. 2005 Podle výdajů lze soudit priority Petr  Kužvart, Ivan  David
7. 1. 2005 Oběti tsunami platí cenu války v Iráku George  Monbiot
9. 1. 2005 Michael  Marčák
10. 1. 2005 Stát studenty nepodporuje. Naopak
10. 1. 2005 Na českých vysokých školách je nutno zavést školné
10. 1. 2005 Chceme různorodost názorů a polemiku autorů
10. 1. 2005 Michael  Marčák
10. 1. 2005 Je dosažitelná jediná pravda?
10. 1. 2005 Filozofie očima přírodního vědce Boris  Cvek
10. 1. 2005 Francie: Další unesená novinářka v Iráku
10. 1. 2005 Sporné počty ve "Zpravodajství iráckého odboje"
10. 1. 2005 Kapři si sami svůj rybník nikdy nevypustí Petr  Sláma
9. 1. 2005 Schengenské země zavádějí kontrolu otisků prstů
9. 1. 2005 Sledovanost veřejnoprávní BBC nezadržitelně klesá
10. 1. 2005 Občan o ní může rozhodnout, i když jí nerozumí Pavel  Urban
10. 1. 2005 Dejte peníze na referendum raději Asii
10. 1. 2005 Neobyčejný silvestr Hynek  Hanke
8. 1. 2005 Co asi přijde zítra ?
7. 1. 2005 Referendum o Evropské ústavě: chybí étos i důvěra Josef  Brož
6. 1. 2005 Síla nočních můr v Nostickém paláci
8. 1. 2005 Zápis z Valné hromady Občanského sdružení Britské listy
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
10. 1. 2005 Na českých vysokých školách je nutno zavést školné   
10. 1. 2005 Stát studenty nepodporuje. Naopak   
10. 1. 2005 Vyřeší vážné problémy českého vysokého školství skutečně zavedení školného? Jan  Čulík
7. 1. 2005 Student: čeští politikové nám brání získat vzdělání   
7. 1. 2005 Situace je těžká, nikoliv však katastrofální   
30. 12. 2004 Vánoční nadělení pro české školství Radek  Sárközi
27. 12. 2004 Kde je problém v českém školství? Jan  Sládek
20. 12. 2004 Vědění světa bude k dispozici na internetu   
20. 12. 2004 Nečtou-li děti, může za to učitel Milan  Štěpita
17. 12. 2004 Metafora trhu ve vzdělávání aneb konec bohemistiky za kanálem? Dominik  Lukeš
17. 12. 2004 Děti nečtou Josef  Vít
16. 12. 2004 Ohrožená výspa české kultury Jan  Čulík
14. 12. 2004 "Kolik budu muset studovat literatury?" Rajendra A. Chitnis
14. 12. 2004 `How much literature do I have to do?' Rajendra A. Chitnis
13. 12. 2004 Bohemistika, slovakistika jsou vlivnými vyslanci ČR i Slovenska - přežijí v zahraničí? Tim  Beasley-Murray