23. 4. 2004
Evropa: prostor, v němž si jednotliví občané vykalkulují své možnostiObávám se, že vidím příklad, který jste podal, o tom, jak polská národní totožnost vznikla během devatenáctého století, kdy Polsko jako stát neexistovalo, jinak, než vy. Interpretoval bych ho jinak. Když jsem slyšel, že by se polský premiér nemohl vrátit z jednání o evropské ústavě, pokud by přijal hlasovací změny v ústavě v opozici proti dohodě z Nice, řekl bych, že v tomto případě se polská národní totožnost postavila proti Evropské unii. Odpověď Václava Žáka na tvrzení Józefa Nižnika, profesora sociologie a politologie z Varšavy na konferenci v Paisley, že by měla v Evropě vzniknout "společná evropská identita". |
Pro mě jsou problémy s národní totožností skutečně nebezpečnou věcí. Mluvit o totožnosti a o vytváření celoevropské totožnosti - to může velmi lehce vést k znovuvytvoření evropského konfliktu. Myslím si, že bychom měli vidět budoucnost Evropy jako prostor, v němž si jednotlivé osoby zhodnotí své možnosti a své alternativy. A samozřejmě, jestliže vy ve Skotsku budete mít systém sociální podpory, který bude lehce zneužitelné, můžete samozřejmě očekávat, že bude zneužíván. Takže to není problém morálního hodnocení Východoevropanů, je to váš vlastní problém, ohledně toho, jak si přizpůsobíte svůj systém sociální podpory tak, aby nemohl být lehce zneužíván. Pak nebudete mít problém s přistěhovalci. Takže si myslím, že bychom neměli Evropskou unii vidět jako koncept sdílených hodnot - Evropské hodnoty jsou velmi složitá věc. Hitlerův režim byl také založen na evropských hodnotách. Je velmi obtížné hovořit o společných hodnotách. Měli bychom vidět moderní společnost jako společnost, v níž si jednotlivci rozhodují o tom, jaké mají možnosti. Je to proces racionální volby. A parametry této hry by měly být nastaveny tak, aby nám integrace pomáhala. Nikoliv, aby některé z nás poškozovala. |