16. 7. 2003
Jsme vzdělanostní ekonomikou, nebo úřednickou?Premiér Špidla začátkem července prohlásil, že v nastávajícím období bude podporovat vzdělanostní ekonomiku. Je všeobecně známé, že vzdělání bylo a snad ještě je prioritou volebních slibů ČSSD. Podívejme se, jak taková podpora vypadá. |
Začněme výdaji ve vybraných kapitolách státního rozpočtu: Tabulka 1 |
Kapitola |
1999* |
2000* |
2001 |
2002 |
2002/1999 (v %) |
Kancelář prezidenta |
318 506 |
324 151 |
313 737 |
292 696 |
91,9 |
Poslanecká sněmovna |
803 029 |
869 616 |
896 495 |
991 439 |
123,5 |
Senát |
643 606 |
594 653 |
483 300 |
638 033 |
99,1 |
Úřad vlády |
362 571 |
382 865 |
361 224 |
407 372 |
112,4 |
Ministerstvo školství |
68 872 208 |
70 814 980 |
80 458 372 |
81 242 315 |
118,0 |
Grantová agentura |
921 814 |
x |
1 072 735 |
1 074 478 |
116,6 |
Akademie věd |
2 410 327 |
2 779 280 |
3 047 532 |
x |
126,42 |
Poznámka: * revidované výdaje státního rozpočtu; x autor nemá k dispozici přesný údaj, proto jej raději neuvádí
2 index 2001/1999
Při pohledu na tabulku by se zdálo, že vzdělanost je podporována. Ovšem pokud přihlédneme k mezinárodně uznávanému indexu, kterým jsou výdaje vztažené k HDP, pak uvedené hodnoty se jeví v naprosto jiném světle -- výdaje na vzdělání jsou hluboko pod slibovaných 6 % HDP (pod 4 %) a věda a výzkum je také hluboko pod doporučených 0,8 % (někde kolem 5%). To nemá nic společného s tím, že pokud se má přidat učitelům, musíme jiným vzít. Zde mluvím o prioritách, které vláda slibuje, avšak sliby neplní. Zvyšování, tak je uvedené v tabulce, bylo vynucené. Pokud by se nepřidalo, nedalo by se už ničím argumentovat. Byla by to již "hrobařina". Připomeňme, že školství má dostat v nastávajícím roce 2004 méně než v letošním, i když politici slibují, že se ještě něco v rozpočtu najde. Opravdu systémové řešení. Úřad vlády však už teď má téměř jisté, že dostane o 16 milionů více a ministerstvo oblíbeného politika Grosse dostalo přislíbeno od roku 2005 na zvýšení platů o 30 %
To, o čem tu hovořím, je již tisíckrát omýlené a unavující, bohužel. Srovnejme však mezinárodně onu proklamovanou podporu školství. Využijeme studie Světové banky ze srpna loňského roku. Porovnáváme vládní výdaje vzhledem k HDP a podíl státních úředníků (průměr za léta 1996-2000).
Tabulka 2:
Konsolidované vládní
výdaje v roce 2000 a podíl státních zaměstnanců na počtu obyvatel
Stát |
Podíl vládních výdajů na HDP2 |
Podíl státních zaměstnanců na celkový počet obyvatel státu (průměr za léta 1996 -- 2000) |
||||
Celkem |
Ústřední vláda |
Regionální správa a samospráva |
Školství |
Zdravotnictví |
||
Bulharsko |
42,0 |
6,4 |
1,2 |
0,6 |
2,8 |
1,8 |
Česko |
44,3 |
8,1 |
4,8 |
2,3 |
0,7 |
0,3 |
Maďarsko |
46,2 |
7,6 |
1,5 |
1,6 |
2,3 |
2,2 |
Polsko |
42,7 |
5,2 |
0,3 |
0,4 |
2,1 |
2,4 |
Rumunsko |
35,1 |
4,2 |
0,5 |
0,5 |
1,9 |
1,3 |
Slovensko |
41,8 |
6,4 |
0,5 |
0,3 |
3,2 |
2,4 |
Průměr SVE |
*42,0 |
5,9 |
1,5 |
0,9 |
1,9 |
1,6 |
Průměr přistupujících zemí do EU |
40,7 |
6,9 |
3,2 |
1,4 |
1,4 |
0,9 |
Průměr EU |
47,0 |
8,9 |
2,6 |
3,2 |
1,8 |
1,4 |
Poznámka: * Průměr středo- a východoevropských států (SVE) je včetně Bulharska. Kompenzace zaměstnanců přistupujících států, např. mzdy včetně sociálních příspěvků. U Bulharska nejsou mzdy vojáků a policistů zahrnuty. 2 za rok 2000
V podílu vládních výdajů k HDP i v podílu počtu státních zaměstnanců k celkovému počtu obyvatelstva jsme již velmi blízko hodnotám EU. Ale ta struktura s předimenzovanými počty úřednictva na centrální i lokální úrovni! Pokud však hodnotíme celou strukturu civilních státních zaměstnanců (ústřední vláda, lokální vlády, školství, zdravotnictví), pak Česká republika s podílem zaměstnanců v centrálních úřadech a lokálních úřadech s téměř 90 % dominuje. Další státy jako Bulharsko (30 %), Maďarsko (40 %), Polsko (15 %), Rumunsko (21 %) a Slovensko (10 %) jsou někde úplně jinde. Průměr tohoto ukazatele u přistupujících států k EU je přes 60 %. Vysvětlení vyhovující vládě je, že asi máme jinak definováno, kdo je civilní státní zaměstnanec. Pro vládní kabinet spása - to pak není co srovnávat. Pak však měli kompetentní úředníci požadovat od Světové banky opravu. Zvláštní je, že museli dát Světové bance tyto podklady. Ta si je nemohla "vycucat z prstu". O žádné aktivitě směřující k opravě v této studii nevím. Signifikantní je, že máme přebujelé vládní úřednictvo a nedostatečně početně dimenzované úřednictvo ve školství a zdravotnictví. Tady si hold každý administrativu dělá sám, bez sekretářek.
Mezi politiky, hlavně těmi krajskými, se mluví o propouštění učitelů. Lze s tím souhlasit, avšak pouze lokálně. Mezinárodní srovnání s ukazatelem počtu vzdělávaných na jednoho učitele ukazuje následující tabulka. Je zřejmé, že se politici budou snažit o navýšení hodnoty tohoto ukazatele. Ovšem je velký rozdíl mezi narůstajícím počtem úředníků na počet obyvatel státu a narůstajícím počtem žáků na jednoho učitele.
Tabulka 3:
Průměrný počet žáků/studentů na učitele podle školské úrovně ve vybraných
státech
Stát |
Počet žáků/studentů na 1 učitele |
||
základní |
střední |
vyšší |
|
Bulharsko |
13,5 |
10,7 |
10,6 |
Česko |
23,4 |
14,7 |
14,9 |
Maďarsko |
10,9 |
10,6 |
12,1 |
Slovensko |
19,6 |
13,6 |
10,3 |
Rakousko |
17,3 |
12,7 |
11,8 |
Německo |
21,6 |
15,5 |
12,5 |
Spojené království |
22,0 |
16,7 |
17,7 |
Kanada |
21,0 |
22,1 |
14,6 |
USA |
16,5 |
15,9 |
14,6 |
Zdroj: Světová banka (2002); OECD Education at a Glance, 2001
O kvalitě může vypovídat zpráva, která se zabývá mezinárodním srovnáním žáků 8. tříd v matematice a v přírodních vědách. Sice je potěšitelné, že máme nadprůměrné výsledky, ale pád mezi lety 1995 a 1999 je alarmující. Nevím o tom, že by se něco v tomto státě dělalo pro zlepšení oněch schopností žáků osmých tříd. Pokud ano, je to zatím na papíře.
tabulka 4 Mezinárodní srovnání TIMSS v matematice a přírodních vědách za roky 1995 a 1999 u žáků 8. tříd
Stát |
Matematika |
Přírodní vědy |
||||
Medián 1995 |
Medián 1999 |
Rozdíl |
Medián 1995 |
Medián 1999 |
Rozdíl |
|
Skóre |
Skóre |
Body |
Skóre |
Skóre |
Body |
|
Česko |
546 |
520 |
-26 |
555 |
539 |
-16 |
Slovensko |
534 |
534 |
0 |
532 |
535 |
3 |
Slovinsko |
531 |
530 |
-1 |
541 |
533 |
-8 |
Maďarsko |
527 |
532 |
5 |
537 |
552 |
15 |
Bulharsko |
527 |
511 |
-16 |
545 |
518 |
-27 |
Mezinárodní průměr |
519 |
521 |
3 |
518 |
521 |
3 |
Lotyšsko |
488 |
505 |
17 |
476 |
503 |
27 |
Rumunsko |
474 |
472 |
-2 |
471 |
472 |
1 |
Litva |
472 |
482 |
10 |
464 |
488 |
24 |
Zdroj: TIMSS 1999: International Mathematics Report, International Association for the Evaluation of International Achievement, December, 2000, and TIMSS1999: International Science
Report, International Association for the Evaluation of International Achievement, December, 2000, in: Světová banka (2002). V roce 1995 bylo na celostátním vzorku žáků osmi tříd testováno 24 států a v roce 1999 to bylo 39 států.
Samozřejmě celá tato problematika by vyžadovala hlubší rozbor. Avšak uvedené údaje stačí k tomu, aby bylo zřetelné, že tento stát podporuje úřednickou ekonomiku a ne vzdělanostní. Bohužel, toto je trend celého období demokratizace tohoto státu. Jak uvádí Český statistický úřad (publikováno v Lidových novinách 4.června 2003) nárůst počtu úřadníků a dalších zaměstnanců státní správy mezi roky 1993 a 2001 je 47,6 %! V letech 1993 -- 97 (vláda ODS) byl nárůst přes 31 %, v letech 1997 -- 2001 (vláda ČSSD) 12,5 %. Je chvályhodné, že vláda vyhlásila, že se bude redukovat počet úřadníků. No, při politické angažovanosti zvláště těch centrálních úředníků, uvidíme. Pokud politici při pohledu na výše uvedené tabulky řeknou, že mají jiná čísla, lze pouze říci: No, vida!