Překvapení: Jak "bojují proti sněhu jinde"

2. 12. 2010 / Jan Čulík

Británie je už přes týden zcela zapadaná sněhem, který padá pořád dál a dál. V některých částech země napadl bezprecedentně víc než metr sněhu. Dopravní infrastruktura se zcela rozložila, nikde v Británii nejsou na železnici automaticky rozmrazovací výhybky, takže zoufalí železničáři se kolem Londýna bezvýsledně snaží odsekávat z výhybek led. Školy jsou uzavřeny, média jsou plná příběhů lidí, kteří museli strávit noc v nehybném vlaku, případně v nouzovém komunálním ubytování, když se jim automobil zastavil v neprůjezdných závějích. Jsou uzavřena i mnohá letiště. Na skotské vrchovině rekordně klesá teplota, až na -20 stupňů.

Britská vláda nařídila oficiální vyšetřování připravenosti národa na sněhovou kalamitu, protože po loňské všichni ujišťovali, že služby jsou zcela připraveny, ale zase se to nějak nepovedlo.

Konzervativní deník Daily Telegraph citoval jednoho frustrovaného cestujícího, který byl nucen strávit noc v nepojízdném vlaku nedaleko Londýna. "Co je to za bordel? Žil jsem sedm let v Rusku, sníh je tam běžným jevem, nikdy nebyla narušena veřejná doprava. Když to dokáží zvládnout Rusové za daleko méně peněz, proč ne my?"

Hlavní protiargument je, že v Británii údajně nastává mrazivé a sněhové počasí jen velmi málokdy, tak se investice do řádných protisněhových opatření nevyplatí.

Třicet centimetrů sněhu na autě! >



Jenže problém je, že sníh a mráz v posledních dvou třech letech přichází s naprostou pravidelností. Loni v zimě trvalo mrazivé a sněhové období asi šest týdnů, letos přišel sníh a mráz nesmírně brzo a tak obrovskou sněhovou nadílku, jaká nastala tentokrát (velké části země jsou po dlouhé hodiny opakovaně zakrývány sněhovou vánicí) nezažil snad nikdy nikdo.

Britský tisk začíná publikovat články o tom, jak si dokáží se sněhem poradit "jiné země". Toto napsal ve čtvrtek deník Guardian:

Jako v tolika jiných věcech, Švédsko stojí v čele světa, když jde o to jak zvládat roční doby.

Zima se řeší podle zákona: Majitelé automobilů mají povinnost vybavit svá vozidla zimními pneumatikami, komunální úřady mají povinnost udržovat silnice sjízdné, a majitelé obchodů mají povinnost zajistit, že je chodník před jejich obchodem schůdný.

Avšak připravenost na sníh je hluboce zakořeněna nejen v zákonech, ale i v národním charakteru. "Domy ve Švédsku jsou na takovéto počasí postaveny. Většina z nich má trojitá okna a to je velký rozdíl," vysvětlila mluvčí švédského velvyslanectví v Londýně.

"Oděvy jsou také vhodnější pro zimní počasí. Každý Švéd má letní kabát, podzimní kabát, zimní kabát a jarní kabát. Boty, které lidé nosí, mají pořádnou podrážku, takže vám není zima. A pokud napadne sníh a začne mrznout, komunální úřady mají povinnost solit silnice. V severním Švédsku to nefunguje, a tak se tam používají sněhové pluhy. Když je situace zvlášť obtížná, lidé si nasadí na pneumatiky automobilů řetězy a na letištní plochy se sype teplý písek.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 2.12. 2010