Česká pošta: Doručování letáků politických stran do příjemcovy schránky na jeho žádost nezrušíme

2. 12. 2010

Dobrý den, vzhledem k nedávno ukončené volební kampani a s ní související roznáškou materiálu politických stran bych rád vznesl pár otázek. Podnětem pro jejich položení mi byla jak má přeplněná schránka, tak reakce poštovních doručovatelek i jejich nadřízených, se kterými jsem mluvil, napsal Jan Slezák České poště:

Česká pošta rozlišuje dva druhy neadresného rozesílání hromadně podávaných informačních a propagačních materiálů to jest RIM a RPM. materiály RPM jdou odmítnout a doručovatelky jsou povinny to respektovat. Co odmítnout nelze jsou materiály RIM - viz doručování odpíračům reklam.

Toto je citace z vašich WWW stránek ZDE:

Informační materiály (RIM)

např. zpravodaje a informační letáky (materiál, který není reklamou ve smyslu zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy v platném znění*)

Propagační materiály (RPM)

např. propagační letáky fyzických osob, neziskových organizací, politických stran a hnutí, reklamní tiskoviny, katalogy, ukázky zboží, atd.

otázka c.1 - pokud v RPM jsou vysloveně jmenovány letáky politických stran a hnutí, jak to, že jsou doručovány jako RIM a poštovní doručovatelky je i přes můj výslovný zákaz s odvoláním na nadřízené a finanční sankce musí doručit každému?

otázka c.2 - pokud politická strana roznos tiskovin objednává jako RIM, domnívám se, že záměrně přijímáte objednávku na něco, co nemá oporu v zákoně, protože zákon v tomto případě hovoří také o veřejném zájmu, což tiskoviny politických stran a hnutí narozdíl od třeba radničních listů nejsou.

otázka c.3 - dle rozhovoru s vašimi zaměstnaci až 1/3 lidí tyto materiály RPM, které šalamounsky radíte mezi RIM, nechce. Ptám se, z jakého důvodů Česká pošta s objednateli domlouvá roznos všem, když ví že toto není informace ve veřejném zájmu a i v zájmu svých zisků nereflektuje reálnou situaci v případě objemu objednávek? (Při uzavírání smluv s privátním klientem vám jistě zákon nenařizuje doručit vše do každé jednotlivé schránky, nicméně v zájmu vašich zisků vám je to jedno)

Závěrem bych rád dodal že jako majitel schránky jsem znepokojen tím že Česká pošta proti mé vůli vydělává na mém majetku a obtěžuje mne tím. Na jedné straně vás zajímá uspokojení smluvních závazků klienta zadavatele (kdy doručovatelky jsou finančně postihovány za nevhozeni RIM) a na druhou stranu je vám zcela jedno využití soukromého majetku, protože já si u vás žádnou takovou službu neobjednal, na vašem výdělku neparticipují a především jsem objednávkou vašeho soukromého klienta prostřednictvím CP obtěžován!

S pozdravem Jan Slezák, Praha 3

Dobrý den pane Slezáku,

zasílám vám vyjádření k vašemu podnětu týkajícímu se roznosu tiskovin politických stran a hnutí.

Česká pošta, s.p. poskytuje v rámci své podnikatelské činnosti mimo jiné i službu Roznáška informačních/ propagačních materiálů, a to v souladu se svými obchodními podmínkami platnými v současné době od 1.1. 2008.

Dle těchto obchodních podmínek mohou být předmětem této služby buď informační materiály (nejsou reklamou ve smyslu zák.č. 40/1995 o regulaci reklamy a na jejich šíření je dán veřejný zájem) nebo propagační materiály (což jsou ostatní materiály, které nenaplňují shora uvedenou charakteristiku).

Tyto služby nemají poštovní povahu a jsou poskytovány v režimu obchodního zákoníku. Dohled ČTÚ je z těchto důvodů vyloučen.

Zák.č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy stanoví, že :

- reklamou se rozumí mimo jiné i oznámení, šířené zejména komunikačními médii, mající za cíl podporu podnikatelské činnosti (§ 1 odst.2),

- se zakazuje šíření nevyžádané reklamy, pokud vede k výdajům adresáta nebo pokud adresáta obtěžuje; tj. směřující ke konkrétnímu adresátovi za podmínky, že adresát dál předem jasně a srozumitelně najevo, že si nepřeje, aby vůči němu byla nevyžádaná reklama šířena.( § 2 odst.1 písm.e)).

- za nedodržení této povinnosti může orgán dozoru uložit ve správním řízení pokutu.

Obchodní podmínky Roznáška informačních/ propagačních materiálů v čl.2 stanoví, že podnik nedoručí propagační materiál adresátům, kteří dají najevo, že si to nepřejí.

Konkrétně k danému problému :

Pokud jsme v předvolebním období doručovali letáky politických stran, jejichž obsahem byly volební programy těchto stran, nedošlo z naší strany k porušení citovaného zákona o regulaci reklamy.

Roznášku tiskovin tohoto charakteru lze považovat za všeobecnou informační záležitost, na které je veřejný zájem a taková služba je poskytovaná všem politickým stranám, které se účastní voleb (vyjma těch stran jejichž ideologie je zákonem zakázaná), není tedy v rozporu s obchodními podmínkami ČP ani v rozporu se zák.č.40/1995 o regulaci reklamě (v platném znění).

Našim smluvním partnerům se zavazujme dodávat jejich materiály do schránek všech adresátů, jestliže dle našich podmínek jejich neadresné materiály splňují podmínky RIM. V ostatních případech "odmítačům" tyto materiály nedodáváme do jejich schránek. Co se týče politických stran a jejich materiálů, pak nesplňují podmínky RIM kromě předvolebního období a za podmínky, že jde o materiály, které informují občany o volebním programu.

S pozdravem

Mgr. Petr Lepša

ředitel odboru

marketing - odbor listovní zásilky a Direct Mail

Dobrý den děkuji za reakci. V zásadě jsem nic jiného neočekával. Tímto vám tedy oznamuji, že jsem nucen svou poštovní schránku fyzicky upravit tak, aby byla využívána jen k tomu co jsem já jako její majitel ochoten akceptovat, což nejsou ani RIM ani RPM a bez ohledu na vaše obchodní podmínky a závazky s vašimi obchodními partnery.

honza slezák

Ještě bych měl doplňující otázky.

Například časopis Pražan podle této stránky ZDE je běžným periodicky vydávaným časopisem v nákladů 620 000 výtisků!!!. V příloze mailu je jako distributor uvedena Česká pošta.

Otázka: distribuce probíhá jako RMP nebo RIM? Pokud jako RIM, z jakého důvodů je periodicky vycházející časopis soukromé firmy Vydavatelství Pražan, spol. s r.o., mimo volební období (vaše argumentace) distribuován jako RIM?

Domnívám se že nelze periodicky vycházející tiskovinu soukromé firmy Vydavatelství Pražan, spol. s r.o., svévolně řadit mezi RIM a už vůbec ne s odkazem na volební období a veřejný zájem.

a tak by se dalo pokračovat dále u všech ostatních

děkuji za vysvětlení honza slezák

Dobrý den pane Slezáku,

K tomuto titulu lze pro předvolební období vztáhnout charakteristiku informačního média tedy všeobecnou informační záležitost, na které je veřejný zájem. Nicméně pro období mimo voleb je výklad obsahu tohoto měsíčníku z právního hlediska nejednoznačný. Požádali jsme proto o právní posouzení ve vztahů k Zákonu č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy a také ve vztahů k obchodním podmínkám ČP. Pokud se prokáže, že právní posouzení neospravedlní zařazení do kategorie RIM, dojde k přeřazení do kategorie RPM.

Pokud si přejete, můžeme vás o výsledku posouzení informovat.

S pozdravem

Mgr. Petr Lepša

ředitel odboru

marketing - odbor listovní zásilky a Direct Mail

Děkuji za reakci. o výsledku bych chtěl být samozřejmě vyrozuměn.

jinak bych vás rád odkázal (pro laiky jako já napsaný) článek, ve kterém se vysloveně zmiňuje, co je veřejný zájem a od jakých subjektů veřejný zájem pochází. ZDE

Zde je podstatný výňatek:

Ve veřejném zájmu je podle zákona nutné šířit informace od veřejnoprávního subjektu a státní instituce, například zpravodaje obecního nebo krajského úřadu, informační letáky ministerstev, které informují obyvatelé o možné nákaze, a jiné.

Honza Slezák

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 2.12. 2010