Nicotná polemička o Smolensku

14. 4. 2010 / Michal Kuklík

Jak jsem koupil, tak jsem prodal. Možná špatně. Možná se pilot opravdu nepokoušel přistát čtyřikrát a chyba vznikla z tohoto svědectví:

"Vedúci dával trikrát príkaz vykonať druhý kruh."

Pilot tedy přistával po prolétnutí okruhu?

Letecké nehody bývají vyšetřovány dlouhé měsíce. Přesto se výčet chyb, kterých se dopustil pilot, zdá už teď být hrozivý.

Jako laik si představuji katolické přistání takto: věž sdělí pilotovi, jaká je svislá a vodorovná dohlednost. Pilot to porovná s předpisem pro daný způsob přiblížení a podle toho se rozhodne. Stalo se to?

Jako laik tuším, že na ruském vojenském letišti mají tak nanejvýš vzdálený (Non-Directional Beacon) a blízký radiomaják, žádné zařízení pro přístrojové přiblížení (Instrument Landing System). Že přiblížení proto bylo ruční a vizuální (VFR).

Viděl řídící letového provozu letadlo jen na radaru? Asi to byl radar, který neudává přesně výšku letadla -- podle svědectví, že řídící se nemohl od pilota dozvědět na výšce letadla.

Karel Dolejší se rozepisuje

"spekulace o tom, zda byl pilot ke zjevně nesmyslnému chování donucen politickým tlakem, ztrácí opodstatnění"

ve chvíli, kdy spekulace o "politickém tlaku" se stávají obecným statkem. Pěkně se k tomu vyjádřila jedna Polka v telce: "Teď je čas mlčet a modlit se."

Také se spekuluje o tom, že pilot si přání Kaczyńského jen představoval, zniternil, a že přistát ho nutil falešný stud.

Těším se, že hovory z kokpitu budou v úplnosti zveřejněny, jak je to zvykem na Západě.

S civilním letem by věž komunikovala anglicky nebo rusky, jak by chtěl pilot. S vojenským by mohla komunikovat rusky.

Podle svědectví se pilot a věž dorozumívali špatnou ruštinou a lámanou angličtinou.

Protože to byl civilní let, nemohl mu řídící přikázat letět na jiné letiště.

Piloti v určité chvíli přestali s věží rozprávět. Není divu. Měli plné ruce práce s tím, jak se řítili do neštěstí.

Pantátové v Našich furiantech vykřikují: "Já jdu na čest!" Šel polský pilot také na čest? Má vůbec smysl uvažovat v souvislosti s chybou úsudku o cti, jak se rozepisuje Karel Dolejší?

"Pokud se dopustili chyb, jednalo se v dané situaci o pochopitelný omyl či nedorozumění, nikoliv o opakované nezodpovědné riskování. Čest těchto lidí je obhájena a není namístě ji zpochybňovat."

Kdo nemůže být pilot, ať si zahraje Flight Simulator. Pozná, jak rychle běží čas při finálním přiblížení. A několikrát zemře.

"V této verzi tedy již tragická událost skutečně vypadá jako v podstatě banální letecká nehoda"

Žádná letecká nehoda není "v podstatě všední, bezvýznamná, nevkusná, otřepaná, otřelá, triviální".

Další informace:

ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Středa 14.4. 2010