Nicotná polemička o Smolensku
14. 4. 2010 / Michal Kuklík
Jak jsem koupil, tak jsem prodal. Možná špatně. Možná se pilot opravdu nepokoušel přistát čtyřikrát a chyba vznikla z tohoto svědectví:
Pilot tedy přistával po prolétnutí okruhu?
Letecké nehody bývají vyšetřovány dlouhé měsíce. Přesto se výčet chyb, kterých se dopustil pilot, zdá už teď být hrozivý.
Jako laik si představuji katolické přistání takto: věž sdělí pilotovi, jaká je svislá a vodorovná dohlednost. Pilot to porovná s předpisem pro daný způsob přiblížení a podle toho se rozhodne. Stalo se to?
Jako laik tuším, že na ruském vojenském letišti mají tak nanejvýš vzdálený (Non-Directional Beacon) a blízký radiomaják, žádné zařízení pro přístrojové přiblížení (Instrument Landing System). Že přiblížení proto bylo ruční a vizuální (VFR).
Viděl řídící letového provozu letadlo jen na radaru? Asi to byl radar, který neudává přesně výšku letadla -- podle svědectví, že řídící se nemohl od pilota dozvědět na výšce letadla.
Karel Dolejší se rozepisuje
ve chvíli, kdy spekulace o "politickém tlaku" se stávají obecným statkem. Pěkně se k tomu vyjádřila jedna Polka v telce: "Teď je čas mlčet a modlit se."
Také se spekuluje o tom, že pilot si přání Kaczyńského jen představoval, zniternil, a že přistát ho nutil falešný stud.
Těším se, že hovory z kokpitu budou v úplnosti zveřejněny, jak je to zvykem na Západě.
S civilním letem by věž komunikovala anglicky nebo rusky, jak by chtěl pilot. S vojenským by mohla komunikovat rusky.
Podle svědectví se pilot a věž dorozumívali špatnou ruštinou a lámanou angličtinou.
Protože to byl civilní let, nemohl mu řídící přikázat letět na jiné letiště.
Piloti v určité chvíli přestali s věží rozprávět. Není divu. Měli plné ruce práce s tím, jak se řítili do neštěstí.
Pantátové v Našich furiantech vykřikují: "Já jdu na čest!" Šel polský pilot také na čest? Má vůbec smysl uvažovat v souvislosti s chybou úsudku o cti, jak se rozepisuje Karel Dolejší?
Kdo nemůže být pilot, ať si zahraje Flight Simulator. Pozná, jak rychle běží čas při finálním přiblížení. A několikrát zemře.
Žádná letecká nehoda není "v podstatě všední, bezvýznamná, nevkusná, otřepaná, otřelá, triviální".
Obsah vydání | Středa 14.4. 2010
-
14.4. 2010 / Historici z ÚSTR děkují Senátu ČR14.4. 2010 / Labouristická strana omezuje demokratické svobody14.4. 2010 / Dopis a petice poslanců14.4. 2010 / Tiskové prohlášení Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA k plánované restrukturalizaci ČSA13.4. 2010 / Karel DolejšíSmolenský dispečer: Pilot polského Tupoleva provedl jediný přistávací manévr13.4. 2010 / Daniel VeselýIzraelská armáda si vymínila právo deportovat desetitisíce Palestinců ze Západního břehu12.4. 2010 / Polsko, Rusko, Katyn, Smolensk...1.4. 2010 / Hospodaření OSBL za březen 2010