Energii je možno ušetřit

29. 8. 2009 / Pavel Blaheta

John Michael Greer se v článku "Popírání entropie" mýlí v jedné věci, že prosperita, které se dnes těšíme, je vytvořena na úkor našich vnuků. Není a ani nemůže být, píše Pavel Blaheta. Každá generace stojí před výzvami. Generace našich vnuků před nějakými bude stát jistě také.

Pan Greer vychází při své úvaze o dnešní prosperitě z některých předpokladů, které nejsou ničím podložené. Např. tvrdí:

"Znamená to, že vývoj alternativní energie je ztrátou času? Samozřejmě že nikoliv. Tyto skromné zdroje jsou jediné, které zbudou, až fosilní energie dojde. Spíše jde o to, že civilizace, kterou jsme budovali po tři století, konec levných fosilních paliv nepřežije."

Vychází tedy z předpokladu, možná i správného, že zdroje alternativní energie nemohou zcela nahradit energii získávanou dnes z fosilních paliv. Ano v tomhle má asi pravdu, ale kde je napsáno, že k udržení dnešních standartů, nebo ještě lepších než jsou ty dnešní - a mluvím o standartech v bydlení a v dopravě a v zajištění obyvatel planety Země potravinami a vodou - že tedy k udržení a vylepšení dnešních standartů bude zapotřebí tolika energie? Ekonomové již dávno vědí, že nejlevnější energie je ta, která se nemusí vůbec vyrobit.

Tedy cesta úspor. Vývoj a zejména realizace úspornějších spotřebičů, kteroužto cestou dnes svět masivně směřuje. Když jsem před osmi lety pořídil svůj první PC, tak jeho celková spotřeba byla cca 800 W za hodinu. Dnes při mnohem větším výkonu to je již jen asi třetina - cca 350 W. Staré televize měly spotřebu řádově větší než dnešní LCD obrazovky. Podobně je to s ledničkami. Stejným směrem jde budování např. rodinných domů. Již dnes se staví tzv. ekodomy,které poskytují jeho obytelům i lepší standarty bydlení než v minulosti budované, které mají dokonce aktivní energetickou bilanci.

Studenti VUT v Brně postavili první "automobil" který používal vodíkový článek, k výrobě elektřiny, která poháněla jeho elektromotory a se spotřebou 0,5 litrů benzínu s ním jeden člověk ujel 950 kilometrů. A to jsou jen střípky z mozaiky cest, kterými se ubírá svět při tvorbě energetických úspor. Když uvažuji nad tím, čeho bych se vzdal raději, zda požívání masa, anebo svého počítače, tak by to maso bylo první čeho bych byl ochoten se vzdát a necítil bych nedostatku. A k zajištění potravinové dostatečnosti občanů, kteří by přešli hromadně na vegetariánskou nebo vegánskou stravu by stačilo aktivně obdělávat jen zlomek zemědělské půdy, kterou dnes musíme obdělat.

Vezměme si ještě dopravu. Tuším švýcarští konstruktéři plánují podzemní vlaky, jezdící ve speciálních tunelech, které by dosahovaly rychlosti cca 800 - 850 km za hodinu. Umím si představit, že v dohledné době 30 nebo kdyby i padesáti let - by mohla být Evropa propojena sítí tunelů, v kterých by se pohybovaly tyto vlaky, jež by ke své dopravě z místa A do místa B potřebovaly zlomek energie oproti např. letadlům a zlomeček ve srovnání s osobní či kamionovou automobilovou dopravou. A to jsou všechno již dnes existující technologie nebo technologické procesy a je to otázkou několika nebo maximálně několika desítek let, kdy budou ve velkém zavedena do praxe a využívána. A pokud by ropa opravdu nebyla, nebo by byla až tak moc drahá, tož bychom se asi v zemědělství vrátili k volským nebo koňským spřežením a v dopravě na železnici nebo do těch tunelů. Jde jen o priority.

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 28.8. 2009