Vědci zlepšují vozidla na vodíkový pohon

31. 7. 2009

KD│ Podle doktora Andrew Goudy z Delaware State University mohou být údajně vozidla poháněná vodíkovými palivovými články (hydrogen fuel-cell vehicles, hydrogen FCVs) důležitou součástí řešení americké energetické krize, informoval server Energy Daily. Goudy vede výzkumný tým pracující na vývoji vozidel FCV.

Vedoucí katedry chemie na Delaware State University vysvětluje, že vozidla s vodíkovými články jsou poháněna elektromotory získávajícími energii z palivových článků na palubě. Tyto články mění chemicky čistý vodík a kyslík na elektřinu. Výzkum na Delaware State University zkoumá lehké materiály umožňující ukládání a uvolňování vodíku. Podle Goudyho přitom existuje hned několik výzev:

  • automobil musí být schopen dostatek paliva přinejmenším 300 mil (necelých 600 kilometrů), což je přibližný ekvivalent plné nádrže benzínu
  • automobil musí být schopen rychlého doplnění paliva; některým materiálům zabere doplnění vodíku asi 30 minut, ale jen málo (současných) řidičů je ochotno stát na pumpě půl hodiny
  • skladování vodíku musí být dostatečně kompaktní a lehké, aby bylo praktické

Jedním ze slibných materiálů pro skladování vodíku je složitý hydrid LiBH4. Avšak k uvolnění vodíku vyžaduje poměrně velkou teplotu. Goudy hledá cestu jak materiál učinit relativně nestabilním tak, aby uvolňoval vodík při běžnějších teplotách.

Prozatím se vědcům podařilo dosáhnout toho, že experimentální vůz Toyota na vodíkový pohon je schopen na 70% zásobu paliva ujet vzdálenost mezi Ósakou a Tokiem, která činí přibližně 350 mil (700 kilometrů). Vůz by měl být podle viceprezidenta firmy Masatamiho Takimota připraven ke komerčnímu využití v roce 2015.

Honda FCX Clarity byla zvolena světovým ekologickým vozem roku 2009. Jediné emise představuje voda, palivová účinnost je údajně třikrát větší než u konvenčního auta a dvakrát větší než u hybridního vozu.

Volkswagen počítá s výrobou vodíkových vozidel FCV od roku 2012.

Celý článek v angličtině:ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 31.7. 2009