18. 3. 2009
Pokrytectví církveChtěl bych napsat pár poznámek k textu Vojtěcha Smetany "Pohled věřícího". Ačkoli vysoce oceňuji jakousi dobrou vůli a také odvahu, s jakou autor dokáže být kritický a přemýšlivý, tohle právě nestačí. Když se zmiňuje o cynismu, neříká, že církev samotná je součástí společnosti a s cynismem má sama problém. Úroveň kázání v kostelích je otřesná a biskupové také za moc nestojí (např. slyšet arcibiskupa Graubnera a nebýt cynikem, to chce velkou rezistenci). |
"Krize otců" je jeden z mnoha katastrofických scénářů, jaké si vymýšlejí frustrovaní věřící stále dokola. Nejraději by žili v porculánové minulosti, kdy bylo vše "přirozené", kdy muži byli muži a ženy ženami atd. Co proti "krizi otců" byla taková třicetiletá válka, hladomory nebo holokaust, že? Zejména katolíci stále dokola hledají nějaký sociologický klíč k minulosti, kdy hodná maminka a hodný tatínek pod zbožným dědkem na trůnu poklidně spravovali svět. Že v minulosti byl svět v zásadě stejně pokažený a hnusný jako dnes (často i mnohem víc), to jaksi nedovedou pochopit, protože dnes už to není ten idealizovaný, "přirozený" svět, o němž tak krásně píše třeba Karl Kraus. Základní problém dnešních křesťanů vidím právě v tom, že žijí v minulosti, a třeba malý ústupek sexuální revoluci považují už za opravdovou velkorysost. Tak třeba Smetana cítí potřebu říci, že církev neodsuzuje sex. To je objev! Kdo by to řekl, že? Jenže Smetana hned dodává, že sex musí být idealizovaný, dokonalý. Připouští jen dva póly: náhodný sex, což je fuj, a sex v dokonalé lásce, což jediné je správné. Jenže kde je realita lidské sexuality? Smetana stále žije v tom, že církev bude lézt do naší ložnice a soudit nás, zda opravdu milujeme, zda jsme dosáhli andělské výše, abychom mohli souložit. Zejména katolická církev si stále nedokáže připustit, že o sexu už existuje celá věda (sexuologie) a že sexuální morálka je v katolickém pojetí donebevolající farizejství, které nemá nic společného s evangeliem. Mluvit o "sexualizaci" moderní společnosti má smysl pouze tehdy, když si poctivě vykreslíme také sexuální chování ve starších dobách, a budeme hledat klady a zápory. Představa, že kdysi se sexuálně "hřešilo" méně, je zcela absurdní - už jen v tom ohledu, že bylo mnohem nižší vzdělání mezi lidmi, lidé byli ekonomicky závislejší (a zneužitelnější) na druhých a všude panovalo strašlivé pokrytectví (ostatně, nedávno se objevila zpráva, že právě v konzervativních státech USA je nejvyšší spotřeba pornografie). Křesťanství podle mne potřebuje vyšší vzdělanost (a kde ji vzít, když nedovede vzdělané lidi vůbec oslovit?), větší odvahu myslet nově a větší důraz na evangelium místo pohledu do minulosti. Křesťané by měli více přemýšlet nad tím, proč se apoštolu Pavlovi podařilo rozšířit učení Kristovo po celé cynické, sexuálně perverzní a brutálně nepřátelské Římské říši, zatímco jim se nedaří ani udržet dědictví otců. |
Katolická církev | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
18. 3. 2009 | Pokrytectví církve | Boris Cvek | |
17. 3. 2009 | Pohled věřícího | ||
16. 3. 2009 | Katolická církev by měla odškodnit všechny včetně ateistů | Ivan Sommer | |
16. 3. 2009 | Církev nemůže uznat občanský rozvod ani potraty | ||
16. 3. 2009 | Písně, které nesmíme slyšet | Miloslav Štěrba | |
15. 3. 2009 | Neprivilegovanost církví a kouzlo nechtěného | Štěpán Kotrba | |
14. 3. 2009 | Rozchod, nebo spolupráce nezávislých subjektů? | Ivan Odilo Štampach | |
12. 3. 2009 | Satanská intelektualita, neboli Cesta od víry ke společenským hodnotám | Uwe Ladwig | |
12. 3. 2009 | Odluka církví od stolu a lože | Štěpán Kotrba | |
2. 3. 2009 | Rakouští katolíci se rozštěpili kvůli Vatikánu | Richard Seemann | |
16. 2. 2009 | Osmdesát let vatikánského státu | Richard Seemann | |
10. 2. 2009 | Katolická církev a lefebvristé v Česku | Boris Cvek | |
9. 2. 2009 | "Istý druh božieho trestu" pre katolícku cirkev: linecký biskup | ||
9. 2. 2009 | Papež a popírač holocaustu | Fabiano Golgo | |
6. 2. 2009 | Papež a kancléřka, neboli příklad mediální moci | Uwe Ladwig |