27. 11. 2008
Od Kundery k historické pamětiČlánkem Martina Šimečky v Respektu 2008/48 se debata o Kunderovi konečně posunula z bludného kruhu ne zcela prokazatelného obviňování autora na jedné straně a jeho apologií na straně druhé. Martin Šimečka, syn někdejšího reformního komunisty a později disidenta Milana Šimečky, upozornil na to, že generace narozená kolem roku 1930 nebývale silným hlasem vystoupila na Kunderovu obranu. Pojí ji stejná historická zkušenost a postoj, který Martin Šimečka nazývá estetická interpretace dějin, obraz komunistického režimu ničícího svobodné myšlení a literaturu, v němž zůstalo málo místa pro dějiny banálního zla. "Kauza Kundera je výbušná, protože bourá přísně střeženou generační nadvládu literatury, jejímž úkolem bylo vysvětlit minulost pravdivěji, než ji nabízel sám život ve své přízemní a trapné pravdě, reprezentované primitivním policejním dokumentem o tom, že pan Kundera udal pana Dvořáčka." Autor je profesorem české literatury na pražské FFUK. |
Šimečka připomíná bytové diskuse disidentských spisovatelů za normalizace, jichž se zúčastnil. Na nich se lidé této generace, kteří v mládí psali oslavné básně na komunistický režim a zvedali ruce na stranických schůzích, setkávali se svými vrstevníky, kteří tutéž dobu strávili v uranových dolech. Zejména Karel Pecka jim opakovaně připomínal, že se podíleli na režimu, který jeho a tisíce dalších lidí uvrhl do vězení. Neomlouvalo je ani mládí, ani ušlechtilý idealismus, ani to, že o zločinech režimu tehdy nevěděli. Podobný postoj jako Pecka zaujímá nyní podle Šimečky mladší (vlastně střední) generace, která se vymezuje proti generaci Milana Kundery a jejímu výkladu minulosti. Jde o to, "zda se máme či nemáme zabývat >banálním zlem< (a udávání je jeho synonymem pro padesátá léta) jako něčím, co je špatné samo o sobě v jakémkoli historickém kontextu. (...) zda máme naši minulost vnímat jako uzavřenou a definitivně interpretovanou, anebo v ní budeme hledat klíč k naší vlastní svobodě, aby nehrozilo, že v budoucnu pošleme další Dvořáčky do vězení." Šimečkův článek posouvá spor o hodnověrnost policejního dokumentu směrem k reflexi naší minulosti. Podle mého názoru není podstatné, zda Kundera Dvořáčka udal záměrně, bezděčně nebo vůbec ne, zda lže, zda tuto událost vytěsnil z paměti či zda se vůbec nestala. Podstatné je, že přes opakovanou kritiku nelidskosti stalinismu, která se stala jedním z hlavních témat jeho románů, není ochoten reflektovat svou vlastní minulost, přiznat svůj vlastní podíl viny, o které nemůže být vůbec sporu. Na rozdíl od Vaculíka, Kohouta a Klímy nemusel čelit nepříjemným otázkám Karla Pecky. Jeho vlastní minulost se mu proto nyní vynořuje jako obluda z moře. Bylo by zajímavé rekapitulovat polemiky o Kunderu uplynulých desetiletí. Známý střet s Havlem na přelomu let 1968 a 1969 byl vlastně generační spor mezi reformními komunisty (na Kunderovu obranu vystoupil Kosík) a příslušníky generace 60. let (Střítecký, Mandler). Jungmannova kritika Nesnesitelné lehkosti bytí v 80. letech vyvolala polemickou reakci několika českých autorů v zahraničí; dala by se charakterizovat jako střet mezi domácími disidenty a západním exilem. Méně známá je Vohryzkova kritika Kundery, která vyšla v samizdatovém Kritickém sborníku, a Vladislavova polemika s Kunderovým projevem na počest Jaroslava Seiferta (Listy 1984, přetištěno v obsáhlém výboru z Listů, který vyšel péčí D. Havlíčka v Olomouci 2008). Kundera tehdy psal v souvislosti se Seifertem o "největší plejádě české poezie v celé její historii", připomněl vedle Seiferta čtyři další básníky, Nezvala, Biebla, Halase a Holana, a psal o jejich trpkých a tragických osudech po roce 1948. Vladislav Kunderovi připomněl, že oněch velkých básníků bylo víc.
"...jestli on s dojetím vzpomíná Konstantina Biebla, někdo jiný by mohl ještě s větším dojetím a především roztrpčením připomenout Jana Zahradníčka a jeho daleko tragičtější osud (...). Samozřejmě, tragický osud nedělá sám o sobě z nikoho básníka, jenže Zahradníček byl velkým českým básníkem, ještě než mu byl jeho tragický osud vnucen, a většina z těch pěti připomenutých jej také mezi sebe počítala, a to dávno předtím, než napsal své velké básně z vězeňských 50. let: které velké básně z té doby lze postavit vedle nich například od Vítězslava Nezvala? (...) Důležitý však není pouze výběr jmen, i když v historii to není jen otázka osobního vkusu; důležité je především, jakým způsobem jsou umělecké osudy, označené těmito jmény, srovnány u Kundery do jedné vyrovnané řady, která smazává jejich rozdíly, často velmi hluboké, a činí z nich ze všech oběti čehosi fatálního, a tedy diskulpujícího. Jenže jak víme, v té zpropadené voliéře Čech, se každý z těch pěti, ale také dalších, choval jinak - jako básník, jako člověk. Někdo ji - mluvím o voliéře - pomáhal montovat, někdo se s ní docela dobře sžil a třeba i útočil na ty méně zdatné, někdo se o ni zase nepřestával utloukat, jakmile zjistil, co to je zač, a někdo právě v ní objevil, s definitivní platností nejvyšší povinnost, která je zároveň největší silou každého, kdo, píše, povinnost k pravdě..."
Cituju tak obsáhle z článku Jana Vladislava proto, že pojmenovává to, co Šimečka nazval generačním sporem o výkladem dějin. Nejde, zdá se, ani tak o střet generací, ale lidí s různou historickou i osobní pamětí. Vzpomínám si na epizodu z knihy Prima Leviho Prvky života. Autor, italský žid, byl koncem války odvlečen do Osvětimi. Dostal se tam do chemického provozu německé továrny, kam kromě esesmanů docházel i německý inženýr, Müller, který se choval vcelku slušně, Levimu dokonce vykal a vyptával se ho na různé věci. Po několika letech po válce urgoval Levi jménem své italské továrny nějaký výrobek v Německu a písemně mu odpověděl právě tento Müller. Levi mu připomněl, že se setkali v Osvětimi, a byl zvědavý na jeho reakci. I Müller si na něho pamatoval, necítil však ve vztahu k bývalému vězni výčitky svědomí, zdůrazňoval, že se k němu choval slušně a obšírně líčil, jaké měl i on v době války těžkosti... Nechci srovnávat činnost německého nacisty v Osvětimi s minulostí Milana Kundery. Uvádím to jako příklad konfrontace různých podob individuální historické paměti, která obvykle vytěsňuje události nepříjemné, trapné a ponižující a uchovává události (a jejich interpretace), kdy stvrzujeme své vlastní představy o sobě a minulosti. Problematická je však tato výběrová historická paměť tam, kde se předkládá jako správná a dokonce i jediná možná. Proto vítám Šimečkův článek jako možnost posunout kunderovskou diskusi k reflexi naší nedávné historie. |
Milan Kundera | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
27. 11. 2008 | Od Kundery k historické paměti | Jiří Holý | |
13. 11. 2008 | "Aféra" Kundera, která na Západě rychle skončila, je v ČR uměle udržována při životě | Jan Čulík | |
3. 11. 2008 | Naši darmodějové | Martin Škabraha | |
3. 11. 2008 | 11 mezinárodních spisovatelů odsoudilo "pokus o pomluvu Milana Kundery" | ||
31. 10. 2008 | Respekt se Kunderovi neomluví | ||
24. 10. 2008 | Fabiano Golgo se domnívá, že Kundera byl udavač | ||
24. 10. 2008 | Le Monde: Nový proces s panem K. | Pavel Barák | |
23. 10. 2008 | Pár myšlenek z ještěřího mozku | Karel Dolejší | |
22. 10. 2008 | Ještěří mozek? | Jiří Drašnar | |
22. 10. 2008 | Kundera požaduje od Respektu omluvu, jinak se bude soudit | ||
21. 10. 2008 | Mytologizace "Udání Milana Kundery" | Jakub Češka | |
21. 10. 2008 | O zkreslování informací | Jiří Jírovec | |
19. 10. 2008 | Kalenská jako stalinský soudce | Martin Škabraha | |
19. 10. 2008 | Nesmrtelnost | MIlan Kundera | |
18. 10. 2008 | Le Monde: Milan Kundera, aneb urážka mlčením |