9. 6. 2008
ŠKOLSTVÍŠtěpán Kotrba nerozumí potřebám moderní společnostiNa můj článek, že se podle výsledků přijímacích zkoušek na jedné české vysoké škole (vzorek cca 600 uchazečů) zjevně rozkládá české školství, reagoval Štěpán Kotrba mudrlantsky: Věc vyřeší, nikoliv kvalitní vyučovací metody, ale prostě to, když většině mladé populace prostě zakážete přístup ke vzdělání - většina populace je podle Kotrby stejně pitomá a vzdělání si nezaslouží. Česká republika prý potřebuje daleko víc klempířů a řemeslníků než lidí všestranně vzdělaných. Plebejskost je přece charakteristickým rysem našeho národa! Je to tedy argumentace. |
Kotrba nemá pravdu. Tyto diskuse už mezinárodně dávno proběhly. Samozřejmě, že není pravda, že populace "nedokáže" zvládnout střední či dokonce vysoké školství. To, že v minulosti mělo přístup na vysoké školy jen cca 5 procent obyvatelstva, nebylo dáno skutečnost, že ostatní obyvatelstvo je pitomé, ale prostě tím, že ekonomika potřebovala 95 procent manuálních pracovních sil. Situace se ovšem od té doby radikálně změnila. Manuálních pracovních sil je zapotřebí dnes daleko míň a naopak je potřeba lidí zvídavých, všestranně vzdělaných a otevřených, kteří dokáží přinášet své komunitě nové myšlenky v mezinárodní, globální konkurenci. V sílící globální konkurenci přežije pouze ten národ, který bude mít právě takové lidi. Bohužel, v České republice se zdá být v současnosti tendence přesně opačná. Je tomu, jako by se politikům hodilo, aby lidé byli sráženi k co největšímu primitivismu. Takový národ je skutečně lehce manipulovatelý. České školství je dlouhá desetiletí v hluboké krizi. Namísto toho, aby dokázalo u mladých lidí stimulovat originalitu, nezávislé kritické myšlení, tvůrčí schopnosti a otevřenost, je ubíjí požadavkem mechanického biflování. Řešením v této zoufalé situaci samozřejmě není zakázat co největšímu počtu mladých lidí přístup na školy, ale zlepšit vyučovací metody! Samozřejmě, že na to existují mezinárodní zkušenosti. Proč je neustále nutné v ČR pořád všechno bez kontextu vynalézat znovu a znovu? |