6. 6. 2008
DOKUMENTYČLK: Ministerstvo s lékařskou reprezentací nejedná. Kdo má jiný názor, ten je ministrem označován za nepříteleUsnesení představenstva ČLK k tzv. reformním zákonům ministra zdravotnictví, k zákonům na likvidaci soukromých lékařů a usnesení z porady předsedů OS ČLK 5. 6. 2008
Ministerstvo zdravotnictví nezohlednilo připomínky ČLK k věcným záměrům tzv. reformních zákonů. Ministr zdravotnictví Julínek v rozporu se svými sliby i nadále ignoruje lékařskou samosprávu, která ze zákona hájí profesní zájmy lékařů v ČR, a navzdory opakovaným žádostem představenstva ČLK s komorou nejedná. |
Nevyzkoušený experiment je nebezpečný hazard Situace českého zdravotnictví není tak špatná, že by vyžadovala okamžité revoluční změny prosazované silou bez diskuse s představiteli zdravotníků a pacientů. Návrhy ministra Julínka představují reformu ku prospěchu zdravotních pojišťoven na úkor pacientů i lékařů. Jde o riskantní experiment, který nemá obdobu v Evropě, jejíž zdravotnictví je tradičně založeno na solidárním principu. Pozitivní změny ČLK podporuje Z navržených zákonů však ČLK doporučuje ke schválení pouze zákon o Zdravotnické záchranné službě a zákon o Speciálních zdravotních službách. Ostatní návrhy navzdory dílčím pozitivům (např. zrušení tzv. § poslankyně Fišerové) představují nejenom zhoršení postavení lékařů, ale přímo jejich existenční ohrožení. Proč jsou návrhy ministra Julínka tak nebezpečné:Nekalá konkurence zdravotnických supermarketů Zrušení výběrových řízení před uzavíráním smluv mezi pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními bude živnou půdou pro korupci. ČLK varuje před nekalou konkurencí tzv. zdravotnických supermarketů. V soutěži za nerovných podmínek nebude mít drobný podnikatel (soukromý lékař) šanci obstát proti tlaku nesrovnatelně silnějších finančních skupin. Diktatura pojišťoven Zrušením dohodovacích řízení nejenom o seznamu zdravotních výkonů, ale i o rámcové smlouvě a o úhradách, hodnotě bodu a regulacích mají být zlikvidována jakákoliv transparentní pravidla nakládání s prostředky veřejného zdravotního pojištění. Individuální jednání pojišťoven se zdravotnickými zařízeními a soukromými lékaři, kteří by se nesměli domlouvat na společném postupu, nebude ničím jiným než diktátem silnějšího. Jde-li o život nebo o zdraví, je kvalita důležitější než cena. Vzájemná konkurence zdravotnických zařízení cenou svých služeb povede ke snižování kvality lékařské péče a zároveň k likvidaci velké části soukromých lékařů. Monopoly nerespektující pravidla volné hospodářské soutěže Vzhledem k tomu, že navrhované zákony umožňují vlastnit současně zdravotní pojišťovnu i zdravotnická zařízení a zároveň umožňují pojišťovnám platit jednotlivým poskytovatelům za stejné služby různé částky, budou moci pojišťovny zvýhodňovat „svá“ zdravotnická zařízení. To odporuje pravidlům rovné hospodářské soutěže. Nerespektování právní kontinuity platných smluv Zákony nezaručují zdravotnickým zařízením a soukromým lékařům kontinuitu platných smluv s pojišťovnami. Pojišťovny by mohly libovolně smlouvy vypovídat a v případě nedohody o ceně by proplácely pouze akutní péči. Řízená péče = ztráta svobody pro pacienty i pro lékaře Pojišťovnami řízená zdravotní péče omezí právo pacienta zvolit si svobodně svého lékaře a zároveň právo lékaře léčit podle svých znalostí lege artis v souladu se svým svědomím. Výsledkem bude snížení kvality zdravotní péče, ztráta autonomie lékařů ve svém rozhodování a existenční likvidace těch soukromých lékařů, kteří odmítnout přistoupit na pravidla monopolů. Ohrožení vědy a výuky v Universitních nemocnicích a. s. Zákon o Universitních nemocnicích neobsahuje dostatečné pojistky proti rozprodeji akcií, který by mohl ohrozit jak akademické svobody, tak kvalitu výuky, léčby i úroveň lékařské vědy. Pokud by byly universitní nemocnice akciovými společnostmi došlo by k poklesu příjmů lékařů a ostatních zdravotníků zde pracujících. Komora nebude moci garantovat kvalitu lékařské péče Ministerstvo ve svých návrzích ignoruje ČLK, která je ze zákona garantem kvality lékařské péče. Představa, že stížnosti na kvalitu péče poskytované ve zdravotnickém zařízení dokáže řešit jeho zřizovatel nebo zdravotní pojišťovna, je nesmyslná a nebezpečná. Na státní moci nezávislá profesní samospráva je pro občany a pacienty nenahraditelným garantem odborné úrovně a etiky ve zdravotnictví. Skutečné problémy Julínkova „reforma“ neřešíNávrhy ministerstva neřeší hlavní problémy českého zdravotnictví, kterými jsou chronický nedostatek finančních prostředků a kvalifikovaných zdravotníků. Základem reformy musí být stanovení standardů zdravotní péče hrazené z veřejného pojištění. Komora vyzývá k jednání o opravdové reforměČLK je i nadále připravena spolupracovat s představiteli státu na reformách českého zdravotnictví. Vyzýváme ministra Julínka, aby své dosavadní návrhy stáhl zpět a umožnil tak jednání o skutečné reformě, která bude ku prospěchu pacientů i lékařů, a nikoliv pouze pro profit zdravotních pojišťoven a jejich vlastníků. Ministr zdravotnictví Julínek nesplnil slib, že ČLK se bude moci účastnit při přípravě tzv. reformních zákonů a již půl roku s představiteli ČLK odmítá jednat. ČLK tedy zve k jednání o reformě zdravotnictví odborné týmy koaličních stran. ČLK vyzývá předsedu vlády Ing. Topolánka a představitele koaličních stran - členy K9 - k jednání o situaci ve zdravotnictví. Představenstvo ČLK svolává na 5. 6. 2008 mimořádnou poradu předsedů OS ČLK a představenstva ČLK, na kterou budou pozváni hosté z řad akademické obce a lékařské veřejnosti. Schváleno jednomyslně v Praze dne 22. 5. 2008 Usnesení z porady předsedů OS ČLK 5.6.2008Porada předsedů OS ČLK vyzývá ministerstvo zdravotnictví a zdravotní pojišťovny, aby zohlednily fakt, že na účtech zdravotních pojišťoven je v současnosti několik desítek miliard korun, a aby tyto finance byly přesunuty do úhrad zdravotnickým zařízením za zdravotní péči. Česká lékařská komora je připravena na způsobu provedení spolupracovat. Porada předsedů OS ČLK se připojuje k usnesení představenstva ČLK ze dne 22. května 2008. Porada předsedů OS ČLK vyzývá ministra zdravotnictví, aby dodržel svůj slib a jednal s představenstvem ČLK nejpozději do 14 dnů, a aby do konce června ve spolupráci s ČLK uspořádal seminář o svých návrzích zákonů. Pokud ministr nesplní svůj slib a nebude reflektovat na připomínky ČLK k připravovaným zákonům, porada předsedů doporučuje ministrovi, aby odstoupil z funkce. Pokud ministr nesplní svůj slib a nebude reflektovat na připomínky ČLK k připravovaným zákonům, porada předsedů doporučuje představenstvu ČLK svolat mimořádný sjezd ČLK. |