3. 6. 2007
Jaklová: Přiznání ztěžuje zapíráníreakce na tiskové prohlášení místopředsedkyně Rady českého rozhlasu Dany Jaklové z 1. 6. 2007 Když jsem poslal předsedovi Poslanecké sněmovny Pralamentu stížnost na porušení zákona 484/1991 Sb. a návrh na odvolání Dany Jaklové a Marii Ptáčkové z Rady Českého rozhlasu, bylo to proto, že zákon dle mého názoru BYL porušen. Generální ředitel Českého rozhalsu si nechal (proč?) zpracovat dvě právní analýzy (zpracovat si je měla nechat Rada - pro své poučení) advokátním kancelářím Kříž-Bělina a Wintr, posléze je předal předsedovi Rady Florianovi a ten je předal poslanci ODS Plevovi, který z nich citoval, aniž je zveřejnil a dal k dispozici svým kolegům. To je ale v poslanecké komisi zvykem... Parlament zadal právní studii svému Parlamentního institutu. Důvodem všech tří posudků bylo jednoduché sousloví, které definuje u členů Rady konflikt zájmů: nesmí zastávat veškeré funkce ve veřejné správě. Mariu Ptáčkovou její funkce živí, Danu Jaklovou nikoliv. Obě funkce v době podání stížnosti měly, obě zákon porušily. Stálá komise pro sdělovací prostředky mou stížnost neodmítla, u Marii Ptáčkové konstatovala shodu s nálezem Pralamentního institutu - porušení zákona. Reagovala po rozpravě na návrh poslance Plevy žádostí předsedovi Parlamentu o podání určovací žaloby a na návrh můj zahrnula do této žaloby obě členky Rady, protože Pleva navrhoval pouze Ptáčkovou, podporovanou KDU-ČSL, Jaklovou, kterou podporovala ODS, nikoliv... Má stížnost a návrh byly ale směřované vůči oběma. A soud je jediným orgánem, který může učinit rozhodnutí o výkladu zákona. Respekt k soudnímu verdiktu je respektem k třem pilířům moci. A ty bychom měli respektovat všichni. Parlament zákony vydává, soud je vykládá. |
U Dany Jaklové jsem nezpochybňoval funkci místopředsedkyně , ze které má navíc neoprávněný finanční prospěch, ale samotné členství v Radě. Vzdání se funkce, která založila konflikt zájmů a porušení zákona znamená pouze, že Jaklová neporušuje zákon od 1. 6. 2007. Od doby svého zvolení do bytové komise Rady zastupitelstva Prahy 2 v roce 2006 do konce května 2007 jej však porušovala. Byla do funkce nominována ODS a v její prospěch zde působila. Je jedno, zda za peníze či zdarma, ale zpochybnila tak politickou nezávislost člena Rady. Výkonem veřejné správy v určité specializované podobě mohou být pověřeny též jiné samosprávné organizace, právnické nebo fyzické osoby. V § 5 zákona 128/2000 Sb. o obcích je definován vztah komise a obce. Funkce člena bytové komise Rady zastupitelstva městské části je jmenovanou funkcí orgánem samosprávy, který je součástí veřejné správy, je zároveň - dle jednacího řádu komisí, přijatých Radou této městské části - funkcí zástupce politické strany v příslušné komisi. Zákon o Českém rozhlasu i zákon o České televizi hovoří v tomto případě stručně a jasně. § 5
(1) Členství v Radě je neslučitelné s funkcí prezidenta republiky, poslance nebo senátora,
člena vlády, soudce, státního zástupce, člena Nejvyššího kontrolního úřadu, člena bankovní rady
České národní banky, Veřejného ochránce práv, s jakoukoli funkcí ve veřejné správě, s funkcí
člena Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, člena Rady České televize, člena Rady České
tiskové kanceláře, s funkcí generálního ředitele České televize a s funkcí člena dozorčí komise
České televize nebo člena dozorčí komise Českého rozhlasu.
(2) Člen Rady nesmí zastávat žádnou funkci v politických stranách nebo v politických hnutích, společenských organizacích a sdruženích, občanských iniciativách a podobně, ani nesmí jejich jménem vystupovat nebo působit v jejich prospěch nebo ve prospěch jiných skupinových zájmů při výkonu své funkce v Radě; dále nesmí být členem společností, které působí v oblasti hromadných sdělovacích prostředků, ani zastupovat obchodní zájmy, které by mohly být v rozporu s výkonem jeho funkce nebo by mohly nepříznivě ovlivňovat jeho nestrannost a objektivitu rozhodování. S výjimkou peněžitých plnění poskytovaných v souvislosti s výkonem funkce podle tohoto zákona nesmí mít člen Rady ani osoba jemu blízká žádný majetkový prospěch z provozování rozhlasového vysílání. Slovo jakoukoliv nepřipouští výjimky z neslučitelnosti, slovo funkce definuje zodpovědnost za určitý úsek, daný jmenováním či zvolením, nikoliv pracovněprávním vztahem dle zákoníku práce, sousloví veřejná správa tak, jak je chápáno v právní teorii i běžném výkladu v praxi , obsahuje jak státní správu a přenesenou působnost, tak i samosprávu. Členství v bytové komisi Rady zastupitelstva městské části Prahy 2 je funkcí v poradním orgánu, zřízeném vládní koalicí samosprávy městské části. Do funkce nominuje politická strana (v tomto případě ODS), schvaluje Rada (v tomto případě řízen ODS) a Zastupitelstvo na základě politického konsensu. Došlo-li k porušení zákona tak jako u Jaklové a Ptáčkové, došlo k naplnění formálního i věcného charakteru a je tím naplněn požadavek na odvolání z funkce. Zákon to formuluje zřetelně a striktně - opět bez možnosti uvážení - větou Poslnecká sněmovna odvolá. Nemůže neodvolat. Odvolává plénum. Navrhovatelem může být nejen výbor, ale každý poslanec. Podle § 6 odst. 2 písm. a) zákona 484/1991 Sb. Poslanecká sněmovna člena Rady Českého rozhlasu z funkce odvolá, přestal-li splňovat předpoklady pro výkon funkce člena Rady stanovené v § 5. Tak se stalo souhlasem s výkonem funkce členky bytové komise v případě Jaklové a souhlasem s uvedením do funkce tiskové mluvčí hejtmana a vedoucí oddělení informací a styku s veřejností odboru kanceláře hejtmana Krajského úřadu Jihočeského kraje. Vzdání se funkce na skutkovém stavu nic nemění, mimo účinné lítosti či omylu daném neznalostí zákona, se kterou ale zákon o Českém rozhlasu nepočítá. Funkcionáři, pověření parlamentem k dozoru nad dodržováním zákona, nemají právo na jeho neznalost... Veřejné Na zasedání Stálé komise pro sdělovací prostředky jsem souhlasil s požadavkem určovací žaloby, neboť jedině soud může ústavně konformním způsobem zákon vyložit, aniž by byla o tomto rozhodnutí možná politická polemika, jako s právními posudky, které například ignorovaly znění zákona 128/2000 Sb. o obcích , zákona 312/2002 Sb. o úřednících územních samosprávných celků či zákona 129/2000 Sb. o krajích. Proto očekávám s netrpělivostí podání určovací žaloby a rychlé rozhodnutí soudu. Bude důležité i pro nové členy dozorčích komisí Rad i pro nové kandidáty do Rady Českého rozhlasu i kandidáty do Rady České televize. Čím dříve se ukončí právní nejistota , tím lépe. Vyčkejme tedy rozhodnutí soudu. 12. 3. 2007 Nezpůsobilé k výkonu funkce - i ze zákona ZDE 3. 7. 2006 Odpovědnost člena Rady a odpovědnost partajního sekretariátu ZDE
Podrobnosti o odborném žuranlistickém působení Dany Jaklové ZDEZDEZDE ZDEZDEZDEZDE ZDE |