1. 6. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
1. 6. 2007

Budoucnost patří letecké dopravě, aneb Jak se dát poučit od Číňanů o nutnosti evropské a hlavně německé politiky

Poprvé si nyní Číňané koupili v Evropě letiště, a to za €100 milionů. Je v severním Německu.

Když firma LinkGlobal Logistics podepsala v květnu kupní smlouvu na Baltic Airport Schwerin-Parchim v německé zemi Mecklenburg-Vorpommern, tato čínská firma se podle Spiegelu online zavázala nejen, že za letiště zaplatí €100 milionů, ale že do něho bude v prvních dvou letech investovat dalších €20 milionů.

Výška celé té investice není vlastně ohromující informace, zajímavější je, že si Číňané nyní poprvé v Evropě koupili letiště. Pro mne by to asi taky nebyl důvod, abych o tom dnes psal poznámku, ačkoli jsem o možnostech Číňanů už psal například pod nadpisem 'Příliš mnoho peněz, aneb Nebezpečí globalizace dnes'. Zajímavé pro mne je, že léta trvající neúspěšná diskuse ohledně dopravního centra pro severní Německo skončila podpisem čínského manažera. A z toho se můžeme dobře poučit nejen pro německou, ale také pro regionální a celoevropskou politiku.

Krátce k té zatracené situaci ve federálnímu systému oněch příliš malých německých zemí. Když se podíváte v atlasu na severní Německo, uvidíte, že Hamburk leží mezi Šlesvickem-Holštýnskem a Dolním Saskem, a když jedete z Hamburku do Berlína, tak projedete částmi Šlesvicka-Holštýnska, Mecklenburska i Braniborska.

V Hamburku existují vlastně dvě hlavní letiště. Jedno je letiště pro cestující, druhé pro část firmy Airbus S.A.S. Už před pádem zdi r. 1989 se v Hamburku mluvilo o tom, že novým letištěm pro cestující u Kaltenkirchenu ve Šlesvicku-Holštýnsku by se dalo docílit lepších ekonomických i dopravních možnosti než rozšířením letiště v Hamburku. Tehdy se nemohli politikové těchto dvou zemí dohodnout z čistě regionálních politických důvodů.

Po sjednocení Německa se situace změnila. Z ekonomických a dopravních důvodů se spojení mezi dvěma největšími městy Německa, mezi Berlínem a Hamburkem, stalo zajímavějším než předtím. V Berlíně tehdy existovala tři hlavní letiště, dvě v bývalém Západním Berlíně a jedno na východě, a bylo jasné, že by se dopravní situace musela drasticky změnit, aby bylo lze existující a v budoucnosti ještě sílící problémy hlavního města Německa vyřešit. Dlouho se o tom vedly diskuse, ale nakonec se došlo k tomu, že ústředním berlínským letištěm by se mělo stát bývalé východoberlínské letiště Schönefeld.

Možná to bylo dobré řešení, když se myslí jen na Berlín a Brandenburk. Podle mě se však zapomnělo na to, že existuje už dlouho téměř v polovině cesty z Berlína do Hamburku malé regionální letiště ve Schwerin-Parchim, z kterého by se v zemi Mecklenburg-Vorpommern dal vybudovat centrální severoněmecký dopravní uzel pro víc než 10 milionů obyvatel. Takové letiště by bylo nejen v zájmu občanů i existujících firem, ale také jako prostředek podpory pro znovuvybudování hospodářství na německém východě. Jenže federální německý systém v tomto kontextu selhal.

Zajímavé ale je, že Číňané z dálky poznali, že je strategická poloha toho letiště zajímavá, a to asi nejen pro dopravu zboží, ale také pro cestující z Evropy do Číny a z Číny do Evropy. Ani se neptám, co by řekli tomu, že se v Německu nemůžeme dohodnout na reformě zemského systému, který by měl sloučit dnešních šestnáct německých zemí na pouhých osm.

Tomu, že se zatím jen těžko dokážeme v Evropě dohodnout o regionální politice, která překračuje státní hranice členů Evropské unie, by se asi ani Činané nedivili. Já ale zatím věřím, že brzo v EU docílíme spolupráce překračující mezinárodní hranice než reorganizace federálního systému v Německu. Není to jen škoda, vlastně je to blbost, ale vždyť jde o politiku...

                 
Obsah vydání       1. 6. 2007
4. 6. 2007 Topolánek: Ani my ve vládě nemáme o americkém radaru žádné informace Jan  Neoral
1. 6. 2007 Antirakety Česko nemohou ochránit Jan  Neoral
2. 6. 2007 The anti-missile shield cannot defend the Czech Republic Jan  Neoral
3. 6. 2007 Další obce v referendech proti radaru
3. 6. 2007 Jaklová: Přiznání ztěžuje zapírání Štěpán  Kotrba
3. 6. 2007 Zemřel spisovatel Jan Beneš (1936-2007) Jan  Čulík
2. 6. 2007 Cenzura v ČT!
2. 6. 2007 Nekompetence a podvádění při obchodu s emisemi skleníkových plynů ohrožují boj proti globálnímu oteplování
3. 6. 2007 Muži prý "plánovali vyhodit do povětří zásobárny benzínu na newyorském letišti"
2. 6. 2007 Odsouzeni ke svobodě... Bohumil  Kartous
1. 6. 2007 Proč jsme "ztratili" Rusko Lukáš  Rázl
2. 6. 2007 Je reportérem 70 let
3. 6. 2007 Trojiční neděle aneb něco suchopárné teologie Zdeněk  Bárta
1. 6. 2007 V kontroverzi o raketách obvinilo Rusko Spojené státy
1. 6. 2007 KGB nejde o zisk, jde jí o moc
1. 6. 2007 ČT přinese podrobné zpravodajství z návštěvy prezidenta George Bushe v Praze
1. 6. 2007 George Bush zlikvidoval naději, že by schůzka G8 mohla schválit plán proti globálnímu oteplování
1. 6. 2007 Boj proti radaru: první vítězství Milan  Valach
1. 6. 2007 Americký radar zatáhne českou politiku do konfliktu na Blízkém východě
1. 6. 2007 Pohled z travnatého pahorku
1. 6. 2007 Proč chce Česko přilákat cizince jen na práci, nemáme na víc? Tomáš  Chochole
1. 6. 2007 Proč český stát nepodporuje, aby se rodily děti?
1. 6. 2007 PETROF Ladislav  Žák
1. 6. 2007 Jan Keller podporuje protestní hnutí občanů Milan  Valach
1. 6. 2007 Nehledejme ruského nepřítele Antonín  Hubený
1. 6. 2007 Počet amerických obětí v Iráku roste Jakub  Rolčík
1. 6. 2007 Paradoxy světa a mimozemšťané Michal  Mašín
1. 6. 2007 U nás doma v Evropě Ladislav  Žák
1. 6. 2007 Bude George Bush vyhlášen šimpanzem roku? Mojmír  Babáček
1. 6. 2007 22 Ivan  Diviš
1. 6. 2007 Lidé jsou proti radaru, protože je zmanipulovaly PR agentury
1. 6. 2007 Czech American Biography
1. 6. 2007 Nečisté maturity?
1. 6. 2007 Státní maturity, CERMAT a Scio Bohumil  Kartous
1. 6. 2007 Myš, která řve pod pláštěm Velkého amerického bratra
1. 6. 2007 Budoucnost patří letecké dopravě, aneb Jak se dát poučit od Číňanů o nutnosti evropské a hlavně německé politiky Uwe  Ladwig
31. 5. 2007 ČR a USA: Jsme tak trochu mimo mísu Petr  Frish
31. 5. 2007 Demonstrace a výzvy jsou účelné
31. 5. 2007 Sobotní pražská demonstrace proti americkému radaru vypadala takhle
31. 5. 2007 Proč česká vláda lže o praktických stránkách referenda? Radek  Batelka
31. 5. 2007 Protiraketový systém se tváří jako obrana, je ale určen k útoku
4. 5. 2007 Hospodaření OSBL za duben 2007
22. 11. 2003 Adresy redakce

Čína RSS 2.0      Historie >
1. 6. 2007 Budoucnost patří letecké dopravě, aneb Jak se dát poučit od Číňanů o nutnosti evropské a hlavně německé politiky Uwe  Ladwig
15. 5. 2007 Současné doktríny a strategie Oskar  Krejčí
13. 4. 2007 Globalizace pokračuje a Indové už jsou tady, aneb Volný trh a možnost rozvojových zemí Uwe  Ladwig
27. 3. 2007 Konfuciův ústav a lidskoprávní globalizace Lukáš  Zádrapa
19. 3. 2007 Příliš mnoho peněz, aneb Nebezpečí globalizace dnes Uwe  Ladwig
20. 1. 2007 Stane se Čína i vojenským pánem světa?   
20. 1. 2007 Západ zuří, že Čína sestřelila satelit   
18. 1. 2007 Chceme čínskou Evropu? Martin  Kunštek, Štěpán Kotrba
17. 1. 2007 Rusko a globalizace Georgij  Veljaminov
12. 1. 2007 Čínská propaganda Jan  Čulík
10. 1. 2007 Rakety a jejich dvojí politická funkce Miroslav  Polreich
9. 1. 2007 Současná Čína: Sebevědomá, rozporná a šovinistická Lukáš  Zádrapa
8. 1. 2007 Dokáže Čína překonat svou krizi?   
6. 1. 2007 Čína a Rusko spolupracující jako nikdy předtím