28. 7. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
29. 7. 2006

Nerušte mé kruhy!

Jan Čulík ve se svém článku "Regio a Tarkovskij" pokouší sdělit čtenářům svůj zážitek z konfrontace děl dvou filmových režisérů - Andreje Tarkovského a Godfreye Reggia, jejichž filmy shlédl na na letošní LFŠ. O tazkou je, zda filmy těchto tvůrců stavět vedle sebe a snažit se hodnotit, který z nich je hlubší, jak se autor pokoušel. Ostatně jakým způsobem se dá "hloubka" filmového díla měřit a co tímto termínem recenzent vůbec zamyslel, neboť i když se ono slovo v článku spolu s "plytkosti" vyskytuje velmi často, chybí však jakákoliv definice oněch termínu, jež by velmi pomohla v konfrontaci zmiňovaných režisérů, míní Jan Krtička.

.

Ruský režisér Andrej Tarkovskij (1932 - 1986) je bezesporu zásadní osobnosti světové kinematografie, kterou není potřeba zpochybňovat a jeho film Stalker opravdu velice silným dílem. U nás se však režisér v určitém okruhu lidí stal až jakýmsi předmětem nábožného nekritického uctívání, kteří za každým gestem postav jeho filmu vidí "hluboký" symbol. Znám však diváky, které např. Stalker neuvěřitelně nudil, nebyl pro ne žádným zjevením a v životě by se na něj nepodívali znovu.

Godfrey Reggio (1940) je Američan. Dívá se na svět z jiné perspektivy a používá v porovnání s Tarkovským naprosto odlišné filmové prostředky a jeho tvorba by se dala označit za experimentální. Postavit 90 minut filmu pouze na obraze a hudbě je do určitě míry odvaha a myslím, že především u jeho prvního filmu Koyaanisqatsi to funguje výborně. Podle mého názoru jde o strhující dílo, které nestojí pouze na hudbě Philipa Glasse, ale vytváří svébytnyý vizuální svět, dynamický rytmizovaný, na němž se Glassova hudba zásadním způsobem podílí. Jan Čulík také nezmiňuje, že Powaqqatsi je možné do určitě míry vnímat jako prostřední část filmové trilogie (Koyaanisqatsi, Powaqqatsi, Naqoyqatsi), kterou se snaží reflektovat současný svět, v tomto kontextu film pak také dostává jiný rozměr.

V případě Anima mundi, krátkého filmu, jde především spíše o krásnou vizuální hru, než "hluboké" poselství a stavět ji vedle Tarkovskeho Stalkera je asi nesmysl. Ostatně, kdyby Jan Culík zmínil, že film byl vytvořen na objednávku známé klenotnické společnosti Bulgari pro potřebu World Wildlife Fund v rámci jejich Biological Diversity Program, bylo by vše poněkud jasnější.

Co se západu slunce a pojmu kýč týče, zdá se se, že Jana Čulíka minula doba postmoderny se svým náhledem na toto téma. Ostatně, pokud zavíral oči v průběhu filmu nelze se pak divit, že ony záběry ztratily svůj kontext a staly se pouze kýčovitými pohlednicemi.

Článek Jana Čulika "Reggio a Tarkovskij" tedy žádnou filmovou recenzi není, je jen podivným pokusem popsat své pocity po shlédnutí dvou různých filmu v rámci týdenního filmového obžerství, kterým LFS bezesporu je. Podobně jako u jídla, není dobře za sebe radit některé pokrmy, i když samy o sobě jsou fantastické, kombinace některých filmů může jejich vnímání a hodnocení pokřivovat. Možná by jeho rekce byla úplně jiná, kdyby oba filmy viděl odděleně, každý poměsíčním filmovém půstu. Takto se mi jeho článek zda dosti zavádějící.

                 
Obsah vydání       28. 7. 2006
28. 7. 2006 Izraelský Irák v Libanonu, nebo širší konflikt? Karel  Dolejší
29. 7. 2006 Horko... Alex  Koenigsmark
28. 7. 2006 Reggio a Tarkovskij Jan  Čulík
29. 7. 2006 Nerušte mé kruhy!
28. 7. 2006 Brána pro nové myšlenky: Deset let Britských listů
28. 7. 2006 Britské listy -- a gateway of ideas
28. 7. 2006 Výročí 10 let: 29. 7.1996 - první vydání Britských listů
28. 7. 2006 Archiv od října 1996 do září 2001
28. 7. 2006 Prima: Vidiny Oldřich  Průša
28. 7. 2006 Poctivost se nevyplácí? Jan  Čulík
27. 7. 2006 Antikomunistická mše Jan  Čulík
28. 7. 2006 Je kritika komunistického útlaku antikomunismus?
28. 7. 2006 Desatero Jiří  Jírovec
28. 7. 2006 Proč to stále nejde? Michael  Kroh
28. 7. 2006 K České televizi
28. 7. 2006 Izraelské bombardování Libanonu hrozí ekologickou katastrofou Miroslav  Šuta
28. 7. 2006 Hrozí vám, pane Čásenský, nějaký postih za to, kdybyste psal demokraticky? Tomáš  Franke
28. 7. 2006 WTO: přerušení obchodních jednání potvrzeno - odklad na neurčito Ludmila  Štěrbová
28. 7. 2006 O zapomenutých souvislostech 2. světové války Milan  Černý
28. 7. 2006 Sněmovna a Senát: přenášení odpovědnosti Lukáš  Jelínek
27. 7. 2006 Literární příběh ztrácí účinek a společenskou váhu, protože je pouze fabulovaný Miroslav  Vejlupek
27. 7. 2006 My ty lidi do ráje naženeme třeba bičem! Petr  Wagner
27. 7. 2006 Palestina a Libanon: součást globální války Thomas  Franke, Pavel  Ponomarev
27. 7. 2006 83% Čechů je hloupých -- nechtějí americké protiraketové základny Helena  Franke
27. 7. 2006 Světová obchodní organizace: co se vlastně děje Ludmila  Štěrbová
27. 7. 2006 Vepřová se šesti Bohumil  Kartous
27. 7. 2006 Vzdálený Blízký východ Martin  Hekrdla
22. 11. 2003 Adresy redakce
5. 6. 2006 Témata Britských listů

Letní filmová škola, Uherské Hradiště RSS 2.0      Historie >
29. 7. 2006 Nerušte mé kruhy!   
28. 7. 2006 Poctivost se nevyplácí? Jan  Čulík
28. 7. 2006 Reggio a Tarkovskij Jan  Čulík
27. 7. 2006 Antikomunistická mše Jan  Čulík
24. 7. 2006 A tou nocí nevidím ani jedinou hvězdu Jan  Čulík
23. 7. 2006 Jak je těžké natáčet "cizí" filmy v Čechách Jan  Čulík
23. 7. 2006 Filmovku zahájila africká politická agitka Jan  Čulík
22. 7. 2006 Zvoník u matky Boží -- výtvarně pozoruhodná inscenace, scénářem méně Jan  Čulík
1. 8. 2005 S Břetislavem Rychlíkem o jeho tvorbě a o České televizi Jan  Čulík
1. 8. 2005 Skončila letošní Letní filmová škola - většina nových českých filmů byla nevýrazná Jan  Čulík
30. 7. 2005 O sporné redakční politice hradišťských Filmových listů Petr  Šafařík
29. 7. 2005 Štěstí Bohdana Slámy - nejlepší český film letošní sezóny? Jan  Čulík
28. 7. 2005 A. J. Liehm: Každá dobrá kultura je kritika proti Jan  Čulík
27. 7. 2005 "Nový" český film plný starých myšlenek a stereotypů Ema  Čulík
27. 7. 2005 A 'new' Czech film full of old ideas and sterotypes Ema  Čulík