21. 7. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Foto Dominika Švecová
22. 7. 2006

LFŠ 2006

Zvoník u matky Boží -- výtvarně pozoruhodná inscenace, scénářem méně

Podle prvního vydání Filmových listů, které vycházejí během letošní, 32. Letni filmové školy v Uherském Hradišti, bylo "vrcholem úvodního dne LFŠ divadelní představení Zvoník u matky boží souboru ANPU, těsně spolupracujícího s Divadlem bratří Formanů. Tato "doprovodná akce" se odehrála v "divadelním stanu" v parku za kinem Hvězda, ve Smetanových sadech. V provizorním divadle bylo plno.

Inscenace Zvoník u matky boží, podle románu francouzského spisovatele Victora Huga, byla pozoruhodná svým výtvarným řešením. Na jevišti se pohybovaly na kolečkách věže, vzdáleně připomínající pařížskou katedrálu Notre Dame a z nich se občas vyklopovala prkna, na nichž se odehrávaly různé části děje.Věže, výtvarně vyzdobené způsobem, inspirovaným středověkými malbami, obsahovaly malá osvětlená jeviště, na nichž občas vystupovaly asi třicet centimetrů velké loutky, velmi zdařile vstupující do interakce s živými, "velkými" herci.

Foto Dominika Švecová Postmoderním způsobem (útok metatextu na text, tj. prostřednictvím "komentáře", shazující a demaskující iluzi) hráli loutkovodiči s loutkami tak, že na jevišti byly často --záměrně - vidět jejich ruce. Zajímavá byla skutečnost, že přestože režie představení útočila na iluzi, vytvářenou loutkoherci s loutkami, iluze přesto nebyla zrušena a loutky velmi dobře hrály v interakci s "velkými", živými herci. To, že se loutky objevovaly v různých průhledech ve "věžích" katedrály, vyvolávalo většinou dojem, jako že jsou to reální protagonisté, na které se však díváme zdálky.

Představení bylo koncipováno tak trochu jako variace či parodie na venkovský cirkus, či ochotnické, kočovné představení -- proto mu předcházel úvod, kde "principálová" nabízela divákům výjimečný, dokonalý příběh, kdy se budou diváci "smát i plakat". A v závěru se tři mužští herci svlékli do půl těla a své vystoupení ukončili artistickou exhibicí (přemety a kotrmelci). Leitmotivem celého představení měla být grotesknost.

To fungovalo velmi dobře ve vynikajícím způsobem napsaných často v důsledku své neformální, živé, současné obecné češtiny dialozích loutek. Bohužel, jim se nevyrovnal scénář příběhu, který hrály živé postavy. Lidským hercům se nepodařilo řádně oživit dramatickou Hugovu předlohu -- je to s podivem, protože přece existuje už tolik předchozích zpracování, od němého filmu až po dnešek. Nebyla to, myslím, chyba herců -- jejich dialogy byly příliš nevýrazně napsány a divák se určitě tak po první třetinu představení dějem nechytal -- děj obsahoval hluchá místa. Nevadilo to příliš -- divák rád se díval na vynikající scénu a na loutky. Nejživější byla postava vojáka a španělské cikánky Esmeraldy, nepříliš velký dojem udělal Quasimodo a zlovolný spiklenecký kněz nepůsobil dostatečně dynamicky.

Představení se bude hrát ještě jednou, v sobotu 22.7. zase ve 20.30.

Prvním letošním filmem, který jsme v pátek na LFŠ zhlédli, v rámci letošního tématu Člověk a příroda, byl mírně děsivý horor režiséra Johna Boormana, natočený v americké produkci, Deliverance (Vysvobození, 1972). Čtyři středostavovští Američané se vydají do americké pustiny, chtějí na kánojích sjet divokou řeku v oblasti, která má být zatopena přehradou a kde má vzniknout velké jezero. Setkají se s nevypočitatelnou, neočekávanou agresivitou dvou horalů, dojde k znásilnění jednoho z nich a k dvěma zabitím a k úmrtí jednoho ze čtveřice kajakářů. Velmi dobře režírovaný film je varováním, že kdykoliv a kdekoliv se můžeme octnout tváří v tvář nebezpečnému, nevypočitatelnému a ohrožujícímu světu.

Jinak bylo promítání tohoto filmu zajímavým seminářem o technických aspektech filmové historie -- více než třicet let stará kopie natočená systémem Technicolor byla barevně zcela zničená -- zřejmě byla špatně uskladněna, ale toto se stává velké části filmů vyrobených systémem Technicolour -- barvy úplně zmizely a dívali jsme se na červenobílý film -- výjimkou byla jen jedna cívka filmu, která si zachovala barvy. Opět nám byla připomenuta přátelská amatérskost LFŠ -- ke konci filmu, v nejnapínavějším okamžiku, kdy bylo třeba přepnout projektory na další díl, na to promítač zapomněl a asi minutu jsme seděli v temném sále, než založil další díl. Hradišťští promítači se holt asi nikdy nenaučí promítat bez chyb -- byl to přesto velmi výrazný film i zážitek.

Foto Dominika Švecová

                 
Obsah vydání       21. 7. 2006
21. 7. 2006 Británie: Konflikt v britské vládě ohledně Libanonu
22. 7. 2006 Hackeři "análně penetrovali" NBÚ, policie zatkla server, hackeři v odpověď "zhasli" celé NBÚ Štěpán  Kotrba
23. 7. 2006 Filmovku zahájila africká politická agitka Jan  Čulík
23. 7. 2006 Jak je těžké natáčet "cizí" filmy v Čechách Jan  Čulík
22. 7. 2006 Zvoník u matky Boží -- výtvarně pozoruhodná inscenace, scénářem méně Jan  Čulík
21. 7. 2006 Gruzínská "revoluce růží" na lavici soudu ve Štrasburku Stanislav  Kliment
21. 7. 2006 OSN: Každý den umírá 100 iráckých civilistů
21. 7. 2006 Irácký Vietnam Štěpán  Kotrba
21. 7. 2006 Libanon: Oběť (vel)mocenských zájmů Jakub  Rolčík
21. 7. 2006 Newt Gingrich: Třetí světová válka začala
21. 7. 2006 Policajt není člověk, policajt je bůh Štěpán  Kotrba
21. 7. 2006 Civilizovaní proti barbarům Lukáš  Lhoťan
20. 7. 2006 Je dobře, že někdy zazní, že svinstvo je prostě svinstvo Štěpán  Kotrba
21. 7. 2006 Povládnou ODS a její sateliti z vůle KSČM? Radek  Macalík
21. 7. 2006 Kostlivci ve skříni 2. světové války Milan  Černý
22. 7. 2006 Napíše někdo o Lotyších opravdu neutrálně? Miroslav  Prokeš
21. 7. 2006 O zdravotnictví Petr  Wagner
21. 7. 2006 Nejkrasší kvítí Emanuel  Züngel
20. 7. 2006 Zdraví jako "pojistný produkt" Pavel  Pečínka
19. 7. 2006 Julie Tymošenková prohrává a už hraje vabank Stanislav  Kliment
18. 7. 2006 Základnu si mohou Američané vybírat, schválit ji ale musí čeští občané Jiří G. Müller
21. 7. 2006 Homosexualita ve Frankově Španělsku Darina  Martykánová
20. 7. 2006 Divíte se, proč je takové horko?
19. 7. 2006 Podílí se ústavní soud na nepřehlednosti a obtížné předvídatelnosti práva? Jaroslav  Kuba
20. 7. 2006 Jen populista bude mávat včerejším průzkumem veřejného mínění? Štěpán  Steiger
20. 7. 2006 Britští konzervativci: Privatizace železnic byla chybou
19. 7. 2006 Vliv SPD v Německu se opírá také o vlastnictví deníků a rozhlasových stanic Radek  Vogl
19. 7. 2006 Jak zkoumat věci a jevy kolem sebe Ladislav  Žák
20. 7. 2006 Lobbistická drzost Štěpán  Kotrba
20. 7. 2006 Vědci zjistili, co brání sestavení vlády Filip  Rožánek
23. 7. 2006 CzechTek 06 location
22. 11. 2003 Adresy redakce

Letní filmová škola, Uherské Hradiště RSS 2.0      Historie >
23. 7. 2006 Jak je těžké natáčet "cizí" filmy v Čechách Jan  Čulík
23. 7. 2006 Filmovku zahájila africká politická agitka Jan  Čulík
22. 7. 2006 Zvoník u matky Boží -- výtvarně pozoruhodná inscenace, scénářem méně Jan  Čulík
1. 8. 2005 S Břetislavem Rychlíkem o jeho tvorbě a o České televizi Jan  Čulík
1. 8. 2005 Skončila letošní Letní filmová škola - většina nových českých filmů byla nevýrazná Jan  Čulík
30. 7. 2005 O sporné redakční politice hradišťských Filmových listů Petr  Šafařík
29. 7. 2005 Štěstí Bohdana Slámy - nejlepší český film letošní sezóny? Jan  Čulík
28. 7. 2005 A. J. Liehm: Každá dobrá kultura je kritika proti Jan  Čulík
27. 7. 2005 "Nový" český film plný starých myšlenek a stereotypů Ema  Čulík
27. 7. 2005 A 'new' Czech film full of old ideas and sterotypes Ema  Čulík
26. 7. 2005 Jsem typický Michelangelo, který maluje Sixtinskou kapli Jan  Čulík
25. 7. 2005 Krev zmizelého - východoevropský western Jan  Čulík
25. 7. 2005 Letos žádné zázemí pro novináře Jan  Čulík
9. 8. 2004 LFŠ: Skvělá akce, mizerné provedení Ondřej  Čapek
4. 8. 2004 České klasické filmy by měl na DVD vydávat stát prostřednictvím Národního filmového archivu