24. 7. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
24. 7. 2006

A tou nocí nevidím ani jedinou hvězdu

Německá dokumentaristka Dagmar Knoepflová natočila už v roce 2004 celovečerní hraný film, věnovaný posledním měsícům života Boženy Němcové, když začátkem šedesátých let devatenáctého století umírala v chudobě v Litomyšli. Hlavní postavu Boženy Němcové ztvárnila relativně známá německá herečka Corinne Harfouchová, jejího brutálního, starého manžela hraje dobře Boleslav Polívka. Film se promítal na LFŠ za přítomnosti německé režisérky v neděli (repríza v pondělí dopoledne v 11 hodin).

Je to velmi dobrý film. Vychází ze tří posledních dopisů Boženy Němcové, zabývajících se její životní a rodinnou situací. Je to výstižná psychologická studie ženy v těžkých nesnázích, brutalizované nehostinnými životními podmínkami, nouzí i neporozuměním partnerů i nakladatele. Film se odehrává v subjektivních reminiscencích nemocné ženy, která se ve své skromné, nezaplacené místnosti v Litomyšli, kamž se uchýlila před brutálním manželem, snaží znovu a znovu ve vzpomínkách vracet ke klíčovým událostech jejího života. Proto se různé epizody odehrávají - tak jako v její mysli - znovu a znovu, často trochu v jiné verzi, jak si je mysl znovu pamatuje.

Je to intenzivní a závažný film, který mimo jiné nastoluje i otázky týkající se umělecké tvorby a účelu umělecké tvorby u talentovaných lidí v nesnázích. Jedinou námitkou snad může být jeho celková motivická pochmurnost, kterážto působí poněkud monotónně. Víme, že životní osud Boženy Němcové byl nelehký a že zvlášť měla problém, protože byla v patriarchální společnosti inteligentní a asertivní ženou. Nejsem si úplně jist, zda divák bude chtít jít do kina na dvouhodinový skličující příběh o ženě, kterou terorizoval a bil její manžel, která trpí "krvotokem" a těžkými gynekologickými bolestmi, snaží se proti tomu bojovat psaním a vzpomínkami a nakonec umře. Film je hereckým koncertem německé představitelky, která hraje Boženu Němcovou, soustřeďuje se skoro pořád jen na ni. Jeden divák si v diskusi po film stěžoval, že má prý herečka, zosobňující Němcovou, na tváři skoro pořád tentýž výraz, tutéž trpící masku - nedovedu si však představit, že by osoba v takové situaci a tak těsně před smrtí jako Němcová, jak to vyplývá z oněch tří posledních dopisů, na nich je tento film založen, se tvářila jinak.

Na námitku Britských listů ohledně motivické pochmurnosti, a tedy určité monotónnosti filmu, odpověděla režisérka v následné diskusi v kinu Hvězda inteligentně - že Němcová se vždycky snažila dostat se z deprimující situace vytváření idylických obrazů skutečnosti (viz Babička) a že stejným způsobem se ve svých třech posledních dopisech upíná na slunečné detaily z krátkodobého pobytu na venkovském statku u jejího příznivce Daňka. Celkem jde o velmi dobrý film. Existuje pouze v německé jazykové verzi. Česká mutace byla také natočena, takže dialogy v češtině jsou nahrány, ale ostudné je, že se za dva roky od vzniku filmu nenašly peníze na zpracování české zvukové stopy - takže výborný film o Boženě Němcové s celou řadou českých herců existuje jen německy. Příští rok má přijít do českých kin (v německé verzi, s českými titulky) v rámci Projektu 100 AČFK.

Jiným velmi důležitým, tentokrát skutečně klasickým dílem, který přijde do českých kin v rámci Projektu 100 a který se také promítal v Hradišti, je snímek Carola Reeda podle scénáře Grahama Greena The Third Man (Ten třetí) (v Hradišti chybně přeloženo do češtiny jako Třetí Muž :), 1949), o zločinci Harry Limovi, prodávajícím do nemocnic rozředěný penicilin v poválečné, okupačními mocnostmi rozdělené Vídni. Lima hraje ve slavné roli Orson Welles a film zůstává překvapivě živý - je výborně nasnímán, živě a přesvědčivě zahrán, má silně expresionistické rysy a je plný napětí. Greene v něm zpracovává - jako katolík - své oblíbené téma loajality, porušování loajality, přátelství, hříchu a vztahu k hříšníkovi.

Bohužel, čekání na klasický Reedův film bylo poněkud nečekaně prodlouženo změnou v progamu - diváci v hradišťské Redutě byli nečekaně nuceni zhlédnout doslova strašlivý třičtvrtěhodinový film jakéhosi studenta FAMU o filmovém kritiku Jiřím Cieslarovi. V dlouhém filmu se neobjevila jediná samostatná myšlenka. Jak tomu už u (mladých) českých dokumentaristů bývá, tvůrce neprojevil absolutně žádný kritický odstup od Cieslarovy osoby, o níž pasivně a zbožně natočil svůj portrét. Film byl v podstatě Cieslarovým monologem - monologem sebestředného, ješitného muže, posledného sebou samotným a zvukem svého hlasu, který na kameru sděloval plytké banality. Často to bylo tak trapné, že to automaticky působilo jako ironie, camp. Britský satirický čtrnáctideník Private Eye má slavnou rubriku Pseuds Corner (Koutek pro snoby) kde každý týden tiskne snobské nesmysly intelektuálů, kteří si případně v britských médiích na něco hrají. Cislarovo vystoupení v tomto filmu by tuto rubriku zaplnilo snad na deset let. Autor se snažil Cieslarův monolog jaksi vizuálně podbarvovat různými záběry, které však byly v podstatě zcela neústrojné. Anglické podtitulky filmu měly spoustu překlepů a jazykových chyb. V závěrečných titulcích jsem zahlédl, že pedagogický dozor nad tímto filmem měla režisérka Vihanová, jak může propustit do světa pod svým jménem něco takto nekvalitního, nechápu, a proč nutí LFŠ diváky, aby se - mimo program - dívali na takovouto šunku, taky ne.

                 
Obsah vydání       24. 7. 2006
24. 7. 2006 Usmrceni na cestě do bezpečí
24. 7. 2006 Když víra nahrazuje úsudek František  Hezoučký
24. 7. 2006 Libanonská kríza Frank  Simoulay
24. 7. 2006 Británie se rozešla s Bushem ohledně Libanonu
24. 7. 2006 Izraelský útok na Libanon je cestou zpět v dějinách Bohumil  Kartous
24. 7. 2006 Tretí svet a "osamelá supervelmoc" Radovan  Geist
24. 7. 2006 A tou nocí nevidím ani jedinou hvězdu Jan  Čulík
23. 7. 2006 Filmovku zahájila africká politická agitka Jan  Čulík
23. 7. 2006 Jak je těžké natáčet "cizí" filmy v Čechách Jan  Čulík
22. 7. 2006 Zvoník u matky Boží -- výtvarně pozoruhodná inscenace, scénářem méně Jan  Čulík
24. 7. 2006 Z ruské častušky
24. 7. 2006 Abú Hamza Muhádžir: Nový vodca Organizácie al-Qá'ida v Mezopotámii Jaroslav  Drobný
24. 7. 2006 Virtuální Bush Štěpán  Kotrba
24. 7. 2006 Silicon doubler Štěpán  Kotrba
24. 7. 2006 Nevím, čemu se divíme Jindřich  Kalous
24. 7. 2006 Potíže růstu -- aneb jak klamat svět Václav  Dušek
24. 7. 2006 Michael  Marčák
23. 7. 2006 Jak se česká vláda přestala bát, a začala mít ráda základnu... Jaroslav  Pour
22. 7. 2006 Hackeři "análně penetrovali" NBÚ, policie zatkla server, hackeři v odpověď "zhasli" celé NBÚ Štěpán  Kotrba
24. 7. 2006
21. 7. 2006 Gruzínská "revoluce růží" na lavici soudu ve Štrasburku Stanislav  Kliment
24. 7. 2006 Přijďte podpořit hlas proti zabíjení civilistů, žen a dětí, za mírový svět bez válek
21. 7. 2006 Irácký Vietnam Štěpán  Kotrba
23. 7. 2006 CzechTek 06 location
5. 6. 2006 Témata Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce

Letní filmová škola, Uherské Hradiště RSS 2.0      Historie >
24. 7. 2006 A tou nocí nevidím ani jedinou hvězdu Jan  Čulík
23. 7. 2006 Jak je těžké natáčet "cizí" filmy v Čechách Jan  Čulík
23. 7. 2006 Filmovku zahájila africká politická agitka Jan  Čulík
22. 7. 2006 Zvoník u matky Boží -- výtvarně pozoruhodná inscenace, scénářem méně Jan  Čulík
1. 8. 2005 S Břetislavem Rychlíkem o jeho tvorbě a o České televizi Jan  Čulík
1. 8. 2005 Skončila letošní Letní filmová škola - většina nových českých filmů byla nevýrazná Jan  Čulík
30. 7. 2005 O sporné redakční politice hradišťských Filmových listů Petr  Šafařík
29. 7. 2005 Štěstí Bohdana Slámy - nejlepší český film letošní sezóny? Jan  Čulík
28. 7. 2005 A. J. Liehm: Každá dobrá kultura je kritika proti Jan  Čulík
27. 7. 2005 "Nový" český film plný starých myšlenek a stereotypů Ema  Čulík
27. 7. 2005 A 'new' Czech film full of old ideas and sterotypes Ema  Čulík
26. 7. 2005 Jsem typický Michelangelo, který maluje Sixtinskou kapli Jan  Čulík
25. 7. 2005 Krev zmizelého - východoevropský western Jan  Čulík
25. 7. 2005 Letos žádné zázemí pro novináře Jan  Čulík
9. 8. 2004 LFŠ: Skvělá akce, mizerné provedení Ondřej  Čapek