9. 9. 2003
Nezaměstnanost v ČR lze snížit spotřebou zboží domácí provenienceAni ekonomicky supersilné USA nejdou jako první vstříc světu bez hranic, i ony (a právě ony) chrání velmi dobře své trhy mnoha celními zábranami a dalšími omezeními volného pohybu zboží. Pokud by v ČR každý obyvatel přesně pochopil, jak zásadní vliv na životní úroveň nás všech má bilance zahraničního obchodu, vedlo by se nám mnohem lépe, aniž bychom se museli jakkoliv chránit pomocí vládních cel či nařízení - což nám mezinárodní dohody ostatně mnohdy ani neumožňují.
|
Je velmi důležité vzít za své prosté pravidlo: Každé zakoupené zboží, které bylo vyrobeno doma, snižuje nezaměstnanost. V mnoha případech existuje podobně kvalitní domácí zboží a třeba je jen nepatrně dražší. Častokrát kupujeme zahraniční zboží, přestože není ani kvalitnější ani levnější, ale jde prostě jen o ten pocit, třeba o dobrou značku (např. francouzská vína - jistě jsou mnohá moravská při stejné ceně i kvalitnější). Je opravdu škoda, že neexistuje (státní?) agentura, která by nás v tomto přechodném období informovala, jaké existuje domácí zboží podobné kvality či ceny jako zboží zahraniční. Je zřejmé, že TREND nezaměstnanosti je pro blízkou budoucnost daný: stálý růst. A přitom kupování domácího zboží - pokud by se snad stalo dokonce společenským hitem (podobně jako "čuwamba") - by mělo z makroekonomického hlediska velmi rychlý a účinný dopad. Ale opakuji - nemůže jít o úroveň vládní, tedy o nařízená cla a restrikce, ale pouze o občanskou uvědomělost. V případě, že bychom opravdu pochopili, že nákup domácího zboží (někdy maličko dražšího, jindy méně značkového) se nám vyplatí, složíme maturitu z ekonomické dospělosti. Zdá se, že budoucnost úspěšných zemí bude záviset právě na vzájemné ekonomické podpoře obyvatel téhož regionu. Kéž tato vize nezapadne... Je škoda, že velká média toto prosté ekonomické řešení nevysvětlují. Těžko říct, zda je to jejich neznalostí, nepozorností, vědomým záměrem či spíše postojem, že tento trend nebude mít naději na úspěch. Ale PROČ by neměl mít? Jistěže má - jen je nutné, aby se s ním ztotožnila větší část obyvatel ČR. A to se buď stane, nebo nikoliv. |