8. 9. 2005
Británie: Aktivisté chtějí blokovat benzínové pumpyNěkteré britské benzínové stanice začaly prodávat benzín v ceně jeden litr za libru (cca 43 Kč), což přirozeně vyvolalo články v tisku. Ale mohlo by to také vyvolat veřejné protesty jako před pěti lety? V září 2000 byly v Británii blokovány téměř týden aktivisty rafinerie. Vyvolalo to rozsáhlý nedostatek benzínu a panikářské vykupování zásob. V současnosti hrozí organizátoři protestů z roku 2000 zopakovat své protesty příští týden. Organizace, která si říká The Fuel Lobby, vyhrožuje, že příští středu 14. září od 6 hodin ráno, zablokuje všechny britské rafinerie ropy, pokud nedojde k snížení cen benzínu. |
Aktivisté zjevně doufají, že jejich protest vyvolá obdobnou veřejnou podporu jako v roce 2000, i když během volební kampaně před všeobecnými volbami letos v květnu, kdy se ceny benzínu přiblížily 90 pencím za litr, k žádným protestům nedošlo. Andrew Spence z organizce The Fuel Lobby vysvětlil v britském rozhlase kolik lidí by bylo zapotřebí na blokování všech rafinerií: "Ve Stanlow v roce 2000 jsme potřebovali 12 lidí, v Jarrow stačili tři lidé. Než uplynul jediný den, akci v Jarrow podpořily stovky lidí a tisíce lidí v Stanlow. Avšak situace se od té doby změnila. Britská vláda poskytla mnoha dalším lidem kvalifikaci pro řízení cisternových vozů a změnila předpisy, aby bylo jednodušší udržet cisternové vozy v provozu. Andrew Spence namítl: "Chce britská vláda, aby byli příslušníci veřejnosti policií násilím vláčeni od rafinerií, chce, aby musely zasahovat policejní jednotky, anebo je ochotna s námi vyjednávat? Má sedm dní na dialog." Britská vláda po dobu posledních tří let nezvyšuje daně z pohonných hmot. Ceny benzínu stoupají v důsledku mezinárodních událostí, nejnověji hurikánu Katrina. Spence se zmínil o závoznické firmě, jejíž náklady na pohonné hmoty za měsíc stouply o 14 procent. Jeho profit je 7 procent. Obrat této firmy je milion liber měsíčně. Tato firma za pouhý měsíc přešla od sedmiprocentního zisku k sedmiprocentním ztrátám. Vláda by podle něho měla zajistit pevné ceny pohonných hmot alespoň na půl roku, aby mohly firmy výhledově připravovat svůj rozpočet. Pokud veřejnost plánované protesty podpoří, může to vyvola v Británii problémy? John Roberts, odborník na bezpečnostní problémy spojené s energetikou, přiznal v britském rozhlase, že protesty v roce 2000 málem vyvolaly celostátní hospodářskou krizi: "Když protesty skončily, byly opravdu velmi vážné. Byli jsme jen asi 24 -- 48 hodin od naprostého hospodářského kolapsu britského maloobchodu, protože se prostě nedal dopravovat benzín." Může však znovu relativně malá skupina lidí vyvolat tutéž situaci? Roberts se domnívá, že mohou skutečně vyvolat velmi vážnou krizi. Avšak při minulých protestech měli tito lidé velkou podporu veřejnosti. Nyní je zjevné, že důvody pro vysoké ceny pohonných hmot jsou mimo kontrolu britské vlády. Jestliže si ale lidé budou myslet, že vláda může snížit ceny, budou protestovat. A jakmile řidiči začnou vidět fronty u benzínových stanic, to vyvolá pocit paniky. Jakmile lidi začnou mít strach, že nebude benzín, a lidi začnou kupovat benzín, i když je jejich benzínová nádrž jen zpoloviny nebo ze čtvrtiny prázdná, zjistíte, že vznikne obrovská poptávka po benzínu, benzínovým stanicím začne docházet benzín a to vyvolá další paniku, i když lidé benzín kupovat nepotřebují. Důležité je, aby vláda dokázala udržet si občany na své straně a aby dokázala udržet stabilitu. V současnosti existuje mnoho mezinárodních tlaků na cenu ropy, která dosahuje téměř rekordních cen, a po hurikánu Katrina i na cenu rafinovaných pohonných hmot. Britská vláda má finanční prospěch z obojího. Ray Holloway, ředitel Asociace maloobchodních prodejců pohonných hmot, je přesvědčen, že vládu bude muset jednat pružněji ohledně zdanění pohonných hmot. V roce 1973 došlo k zčtyřnásobení cen ropy. Letos dosud nedošlo ani k zdvojnásobení cen ropy. Čím vyšší je cena pohonných hmot, tím více daně z přidané hodnoty vláda vybírá. Letos v důsledku toho vybere britský daňový úřad o 10 milionů liber navíc. Proto by podle Hollowaye měla daně snížit. Britská vláda však poukazuje, že jsou daně z pohonných hmot stále ještě nižší, než byly před šesti lety. |
Ropa - Peak oil a energetická bezpečnost | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
8. 9. 2005 | Bionafta je nejlepším řešením | Jan Hošek | |
8. 9. 2005 | Británie: Aktivisté chtějí blokovat benzínové pumpy | ||
7. 9. 2005 | Zelení: Používejte bionaftu | ||
7. 9. 2005 | Bionafta -- řešení? | Michal Mašín | |
6. 9. 2005 | Mýty o ropě a benzínu nebo spíš další práce pro Antimonopolní úřad? | Jan Hošek | |
6. 9. 2005 | O ropném zlomu po x-té | Petr Dvořák | |
5. 9. 2005 | Benzín za pětatřicet | Josef Vít | |
5. 9. 2005 | Spád událostí mě předběhl | Jindřich Kalous | |
29. 8. 2005 | Proč nás situace v USA musí zajímat | Jindřich Kalous | |
26. 8. 2005 | Ropný zlom -- velké dobro pro lidstvo? | Michal Mašín | |
25. 8. 2005 | Nakrmíme buď auta, nebo sebe | ||
24. 8. 2005 | Ropný šok a katastrofické scénáře z nedostatku ropy? -- nikoli pro ČR | Pavel Blaheta | |
24. 8. 2005 | V ČR ropný šok nebude? | Jiří Pazdera | |
22. 8. 2005 | Amerika ve válce: Prezident Bush se neodváží požádat občany, aby šetřili benzin | Miloš Kaláb | |
22. 8. 2005 | Tak co máme proti tomu dělat? | Jindřich Kalous |