8. 9. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
8. 9. 2005

Británie: Aktivisté chtějí blokovat benzínové pumpy

Některé britské benzínové stanice začaly prodávat benzín v ceně jeden litr za libru (cca 43 Kč), což přirozeně vyvolalo články v tisku. Ale mohlo by to také vyvolat veřejné protesty jako před pěti lety? V září 2000 byly v Británii blokovány téměř týden aktivisty rafinerie. Vyvolalo to rozsáhlý nedostatek benzínu a panikářské vykupování zásob. V současnosti hrozí organizátoři protestů z roku 2000 zopakovat své protesty příští týden. Organizace, která si říká The Fuel Lobby, vyhrožuje, že příští středu 14. září od 6 hodin ráno, zablokuje všechny britské rafinerie ropy, pokud nedojde k snížení cen benzínu.

Aktivisté zjevně doufají, že jejich protest vyvolá obdobnou veřejnou podporu jako v roce 2000, i když během volební kampaně před všeobecnými volbami letos v květnu, kdy se ceny benzínu přiblížily 90 pencím za litr, k žádným protestům nedošlo.

Andrew Spence z organizce The Fuel Lobby vysvětlil v britském rozhlase kolik lidí by bylo zapotřebí na blokování všech rafinerií: "Ve Stanlow v roce 2000 jsme potřebovali 12 lidí, v Jarrow stačili tři lidé. Než uplynul jediný den, akci v Jarrow podpořily stovky lidí a tisíce lidí v Stanlow.

Avšak situace se od té doby změnila. Britská vláda poskytla mnoha dalším lidem kvalifikaci pro řízení cisternových vozů a změnila předpisy, aby bylo jednodušší udržet cisternové vozy v provozu.

Andrew Spence namítl: "Chce britská vláda, aby byli příslušníci veřejnosti policií násilím vláčeni od rafinerií, chce, aby musely zasahovat policejní jednotky, anebo je ochotna s námi vyjednávat? Má sedm dní na dialog."

Britská vláda po dobu posledních tří let nezvyšuje daně z pohonných hmot. Ceny benzínu stoupají v důsledku mezinárodních událostí, nejnověji hurikánu Katrina.

Spence se zmínil o závoznické firmě, jejíž náklady na pohonné hmoty za měsíc stouply o 14 procent. Jeho profit je 7 procent. Obrat této firmy je milion liber měsíčně. Tato firma za pouhý měsíc přešla od sedmiprocentního zisku k sedmiprocentním ztrátám. Vláda by podle něho měla zajistit pevné ceny pohonných hmot alespoň na půl roku, aby mohly firmy výhledově připravovat svůj rozpočet.

Pokud veřejnost plánované protesty podpoří, může to vyvola v Británii problémy? John Roberts, odborník na bezpečnostní problémy spojené s energetikou, přiznal v britském rozhlase, že protesty v roce 2000 málem vyvolaly celostátní hospodářskou krizi:

"Když protesty skončily, byly opravdu velmi vážné. Byli jsme jen asi 24 -- 48 hodin od naprostého hospodářského kolapsu britského maloobchodu, protože se prostě nedal dopravovat benzín."

Může však znovu relativně malá skupina lidí vyvolat tutéž situaci?

Roberts se domnívá, že mohou skutečně vyvolat velmi vážnou krizi. Avšak při minulých protestech měli tito lidé velkou podporu veřejnosti. Nyní je zjevné, že důvody pro vysoké ceny pohonných hmot jsou mimo kontrolu britské vlády. Jestliže si ale lidé budou myslet, že vláda může snížit ceny, budou protestovat. A jakmile řidiči začnou vidět fronty u benzínových stanic, to vyvolá pocit paniky. Jakmile lidi začnou mít strach, že nebude benzín, a lidi začnou kupovat benzín, i když je jejich benzínová nádrž jen zpoloviny nebo ze čtvrtiny prázdná, zjistíte, že vznikne obrovská poptávka po benzínu, benzínovým stanicím začne docházet benzín a to vyvolá další paniku, i když lidé benzín kupovat nepotřebují. Důležité je, aby vláda dokázala udržet si občany na své straně a aby dokázala udržet stabilitu.

V současnosti existuje mnoho mezinárodních tlaků na cenu ropy, která dosahuje téměř rekordních cen, a po hurikánu Katrina i na cenu rafinovaných pohonných hmot. Britská vláda má finanční prospěch z obojího. Ray Holloway, ředitel Asociace maloobchodních prodejců pohonných hmot, je přesvědčen, že vládu bude muset jednat pružněji ohledně zdanění pohonných hmot. V roce 1973 došlo k zčtyřnásobení cen ropy. Letos dosud nedošlo ani k zdvojnásobení cen ropy.

Čím vyšší je cena pohonných hmot, tím více daně z přidané hodnoty vláda vybírá. Letos v důsledku toho vybere britský daňový úřad o 10 milionů liber navíc. Proto by podle Hollowaye měla daně snížit. Britská vláda však poukazuje, že jsou daně z pohonných hmot stále ještě nižší, než byly před šesti lety.

                 
Obsah vydání       8. 9. 2005
8. 9. 2005 Bylo by zavedení rovné daně politickou sebevraždou?
8. 9. 2005 Odpůrci zásahu: Vláda chybně interpretuje zásah policie na Tachovsku
8. 9. 2005 Nacističtí vrahové v tajných službách Pavel  Barák
8. 9. 2005 Británie znovu požaduje archivaci informací o emailech a telefonních rozhovorech
8. 9. 2005 Schraňování údajů o telekomunikačním provozu občanů EU není řešení!
31. 10. 2005
8. 9. 2005 Báseň aktivního nesportovce Petr  Kuklerka
8. 9. 2005 Zkusme to! Alex  Koenigsmark
8. 9. 2005 Británie: Aktivisté chtějí blokovat benzínové pumpy
8. 9. 2005 Dveře a přednosti Alex  Koenigsmark
8. 9. 2005 Firma Yahoo! "udala Číně novináře"
27. 9. 2005
8. 9. 2005 Všechno, o čem sníte... Bohumil  Kartous
8. 9. 2005 Nenápadní pravicoví sprosťáci Ondřej  Fér
7. 9. 2005 Britské listy: 110 000 individuálních čtenářů v srpnu 2005
8. 9. 2005 Bionafta je nejlepším řešením Jan  Hošek
7. 9. 2005 Američané: Bush nemůže za chaos v New Orleansu, ale jeho reakce byla "strašná"
8. 9. 2005 Sdělovací prostředky jsou vůči Bushovi zaujaté
8. 9. 2005 Dividendy proti mnichovanství František  Schilla
8. 9. 2005 Pěkné vzpomínky na časopis ABC
5. 9. 2005 Osm rozvojových cílů tisíciletí
7. 9. 2005 Prezident Bush bude vyšetřovat sám sebe
7. 9. 2005 Nařízena povinná evakuace
7. 9. 2005 Konzumní strategie masírují společnost tak, aby samostatně uvažovala co nejméně David  Formánek
7. 9. 2005 Nájem bytu v novém občanském zákoníku Stanislav  Křeček
7. 9. 2005 Foglar, homosexualita, skejťácké paradigma a ideál jáství Jan  Stern
6. 9. 2005 Dnešním časopisům pro děti něco chybí... Štefan  Švec, Jan  Čulík
7. 9. 2005 O Boží spravedlnosti a biblické hermeneutice Karel  Sýkora
22. 11. 2003 Adresy redakce
3. 9. 2005 Hospodaření OSBL za srpen 2005

Ropa - Peak oil a energetická bezpečnost RSS 2.0      Historie >
8. 9. 2005 Bionafta je nejlepším řešením Jan  Hošek
8. 9. 2005 Británie: Aktivisté chtějí blokovat benzínové pumpy   
7. 9. 2005 Zelení: Používejte bionaftu   
7. 9. 2005 Bionafta -- řešení? Michal  Mašín
6. 9. 2005 Mýty o ropě a benzínu nebo spíš další práce pro Antimonopolní úřad? Jan  Hošek
6. 9. 2005 O ropném zlomu po x-té Petr  Dvořák
5. 9. 2005 Benzín za pětatřicet Josef  Vít
5. 9. 2005 Spád událostí mě předběhl Jindřich  Kalous
29. 8. 2005 Proč nás situace v USA musí zajímat Jindřich  Kalous
26. 8. 2005 Ropný zlom -- velké dobro pro lidstvo? Michal  Mašín
25. 8. 2005 Nakrmíme buď auta, nebo sebe   
24. 8. 2005 Ropný šok a katastrofické scénáře z nedostatku ropy? -- nikoli pro ČR Pavel  Blaheta
24. 8. 2005 V ČR ropný šok nebude? Jiří  Pazdera
22. 8. 2005 Amerika ve válce: Prezident Bush se neodváží požádat občany, aby šetřili benzin Miloš  Kaláb
22. 8. 2005 Tak co máme proti tomu dělat? Jindřich  Kalous