13. 12. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
12. 12. 2004

Zainteresované školství, absolventské sítě a příčiny selhání lisabonské strategie

Článkem "Co je smyslem vyučování" Boris Cvek otevřel potřebnou výměnu názorů na otázku, jaký by měl být absolvent našeho školství. Na jeho příspěvek vzápětí reagoval Martin Škabraha v článku "Jaké studenty má vychovávat vysoká škola?" a Alice Valkařová článkem "Nejlepších výsledků dosahuje tradiční, autoritářské školství". Nejvýznamnější trendy však zatím zmíněny nebyly.

Jedním z těchto trendů v oblasti špičkového univerzitního školství ve světě je, že výsledkem vzdělávacího procesu již není absolvent, tj. lidský kapitál, ale stává se jím sociální kapitál v podobě globálně působících kooperujících absolventských sítí.

Co je podmínkou vzniku těchto kooperujících absolventských sítí? Kromě kvality vzdělávacího zařízení a kvality poskytovaných vzdělávacích služeb, přirozeného utváření vztahu k "mateřské" vysoké škole je to především celoživotní informační servis založený na nejnovějších poznatcích z oboru uplatnění absolventů, který je jim poskytován, a samozřejmě vypěstování během studia schopnosti využívat tento informační servis. Další rozvoj informačních technologií dostupnost a využitelnost takového informačního servisu - a tím i užší propojení mezi univerzitou a jejími absolventy - ještě podstatně zvýší. Schopnost využívat takový informační servis je tak jedním z nejvýznamnějších atributů profilu absolventa.

Informační servis je schopna vysoká škola poskytovat absolventům pochopitelně pouze tehdy, když:

- Realizuje špičkový výzkum v některé z oblastí praktického uplatnění absolventů.

- Tento výzkum je založen na dostatečně výrazné inovaci v rozvoji oboru, která poskytuje dlouhodobou perspektivu dosahování špičkových odborných výsledků.

- Tento výzkum má týmový charakter, je zajištěna jeho dlouhodobá kontinuita mj. i přípravou vlastních odborníků.

- Do výzkumu jsou zapojeni studenti již během studia (pěstují si návyky týmové práce a současně se vzájemně poznávají, a to i v rámci odborných meziročníkových kontaktů).

Kolik našich vysokých škol je schopno dnes či v blízké budoucnosti výše uvedené zajistit? A kolik si je vůbec vědomo potřeby jít touto cestou? Materiály k tématu "co je smyslem vyučování" uveřejněné v Britských listech svědčí spíše o tom, že naše školství je příliš zahleděno do sebe a nesleduje globální výzvy.

Uplatnitelnost absolventa (ve smyslu jeho příjmového a společenského vzestupu) se pak mnohonásobně zvyšuje v důsledku následujícího:

- Nachází první uplatnění za pomoci dosavadních absolventů.

- Má nejnovější poznatky o tom, co se děje v oboru jeho uplatnění, a je těmito poznatky průběžně a nadále vybavován.

- Je schopen pro zaměstnavatele získat další kvalitní profesně zdatné odborníky z řady čerstvých absolventů své "mateřské" vysoké školy, některé přímo na základě vlastních zkušeností z týmové práce s nimi.

Takovýto produkt jsou schopny poskytovat některé univerzity v USA, ale i některých dalších zemí, mj. Jihovýchodní Asie či Austrálie. Evropa v této oblasti zaostává. Je to dáno tím, že Lisabonská strategie "dohnat a předehnat" má nejen stejné výsledky jako Chruščovovo "dohnat a předehnat" z XXII. sjezdu KSSS na začátku 60. let , ale i stejné příčiny. Čtyři roky od jejího vyhlášení již uplynuly a rozestup EU a USA v oblasti špičkové vědy a vzdělání se zvýšil. Vždyť současné postavení sektoru poskytování vrcholných vzdělávacích služeb potlačuje konkurenci i jakoukoli soutěživost, je v podstatě reálně socialistické, nevede k motivacím ani alokační efektivnosti. (S tím můžeme nesouhlasit, můžeme o tom vést spory, ale to je tak jediné, co s tím můžeme dělat...)

Jednou z věcí, kterou levice nejen může, ale musí nabídnout, pokud chce být úspěšná, je sociálně a majetkově neomezený přístup ke špičkovému vzdělání a následnému uplatnění schopností absolventů takového vzdělání. To, co se v oblasti vytváření globálně působících absolventských sítí odehrává již nyní, otevírá řadu možností řešit mnohé palčivé sociální problémy. Je zde i řada rizik. Především však platí, že se setrvačným pohledem na oblast vysokého školství nevystačíme.

Autor je členem ČSSD a vedoucím katedry na soukromé Vysoké škole finanční a správní

                 
Obsah vydání       13. 12. 2004
13. 12. 2004 Bohemistika, slovakistika jsou vlivnými vyslanci ČR i Slovenska - přežijí v zahraničí? Tim  Beasley-Murray
13. 12. 2004 Czech, Slovak, Minority Subjects and Discipline Tim  Beasley-Murray
13. 12. 2004 17. listopad -- přestaňme se litovat Milan  Valach
13. 12. 2004 Jak Západ platí a organizuje "spontánní demokratické revoluce"
13. 12. 2004 Is Czech education failing the young? Jan  Čulík
13. 12. 2004 Spolková mravní bída Václav  Dušek
12. 12. 2004 Zainteresované školství, absolventské sítě a příčiny selhání lisabonské strategie Radim  Valenčík
11. 12. 2004 Server Novinky.cz rasisticky zkreslil zprávu o diskriminaci Romů v Británii
11. 12. 2004 Idnes konečně zasahuje proti rasismu
13. 12. 2004 Ukrajina: Složitá cesta s varováním Miroslav  Polreich
12. 12. 2004 Palestinský šéf se omluvil za podporu Saddámovy invaze do Kuvajtu
13. 12. 2004 Jak dlouho nás budou ještě vojáci ohrožovat?
13. 12. 2004 Konec pěstování vína ve Francii? Simone  Radačičová
13. 12. 2004 Nedostatečný výběr Petr  Říha
13. 12. 2004 Nový svět blogování
13. 12. 2004 Evropská demokratická strana oficiálně ustavena, místopředsedou Jiří Lobkowicz
11. 12. 2004 Americký voják, který zabil Iráčana, odsouzen na tři roky
13. 12. 2004 Michael  Marčák
11. 12. 2004 Juščenko "byl otráven"
13. 12. 2004 Český pohled na obraz Marxe u současného člověka Michael  Hauser
11. 12. 2004 O impotenci hrubého vyjadřování Štěpána Kotrby
11. 12. 2004 Dělat z dětí politická rukojmí je nepřípustné Jan  Čulík
12. 12. 2004 Pořádně je prověřte!
12. 12. 2004 My o koze a oni o voze Jan  Čulík
13. 12. 2004 Jak to bude na Kubě vypadat po Castrovi?
13. 12. 2004 Méně okázalá gesta by byla smysluplnější
12. 12. 2004 Mám pocit, že je mnou manipulováno
12. 12. 2004 Když europolicie udusila ženu v letadle, nikdo se nezajímal Ondřej  Slačálek
10. 12. 2004 Nenávist clonící oči i rozum Jakub  Jirsa
11. 12. 2004 Nenávistný výlev Štěpána Kotrby Pavel  Urban
11. 12. 2004 Děkuji Štěpánu Kotrbovi
11. 12. 2004 Rodiče mají právo žít se svými dětmi
11. 12. 2004 Jak to bylo přesně s oběma kubánskými disidenty Marek  Sečkař
11. 12. 2004 Představte si, že by zadržovali někomu děti Američané Tomáš  Stýblo
13. 12. 2004 K plnému životu nechť patří i zákon i tělo Daniel  Ženatý
11. 12. 2004 Důchodkyně, kindrštúbe, Rožánek a "jiná hovada" Štěpán  Kotrba
11. 12. 2004 Kotrba par excellence Filip  Rožánek
12. 12. 2004 Jsem rád, že jsem nepotkal tramvajového milicionáře Bohumil  Kartous
13. 12. 2004 Kancléř Schröder snad prodá lokomotivy v Číně, auta se v Německu prodávají sama
10. 12. 2004 Trojí ohlédnutí za "Listopady" Petr  Miller
10. 12. 2004 Češi mluví jen sami mezi sebou. Kdy se to změní? Jan  Čulík
10. 12. 2004 Vynikající malířka o lidské identitě Jan  Paul
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
6. 12. 2004 Hospodaření OSBL za listopad 2004